استیضاح فانی در آستانه مهر یعنی آسیب به نظام آموزشی کشور

عضو کمیسیون آموزش مجلس استیضاح فانی در آستانه مهر یعنی آسیب به نظام آموزشی کشور عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون با توجه به نزدیک بودن به اول مهر و بازگشایی مدارس، شرایط مناسبی برای استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش نیست و این اقدام به نظام آموزشی بیش‌تر […]

عضو کمیسیون آموزش مجلس

استیضاح فانی در آستانه مهر یعنی آسیب به نظام آموزشی کشور

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون با توجه به نزدیک بودن به اول مهر و بازگشایی مدارس، شرایط مناسبی برای استیضاح علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش نیست و این اقدام به نظام آموزشی بیش‌تر لطمه می‌زند.

به گزارش ایرنا، محمدقمی با بیان این‌که این استیضاح در شرایط فعلی به نفع نظام نیست، اظهار کرد: سؤال و استیضاح از وظایف نمایندگان است و قانون اساسی به آن‌ها اجازه سؤال داده است اما باید توجه داشت که همه مشکلات آموزش و پرورش صرفاً به وزیر مربوط نمی‌شود، بلکه به کل نظام مرتبط است.

طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش، ۲۰ مردادماه با ۵۷ امضا تقدیم هیأت رییسه مجلس شد و اکنون تعداد بیش‌تری از نمایندگان خواستار استیضاح وزیر هستند.

نمایندگان ارایه دهنده طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش کم توجهی به حفظ منافع دانش‌آموزان و مبارزه با تهاجم فرهنگی، توجه نکردن به شعار اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل در بحث فرهنگ‌سازی در مدارس جامعه، رضایت نداشتن معلمان و مدیران مدارس از عملکرد وزیر آموزش و پرورش، اجرایی نشدن سند بنیادین تحول آموزش و پرورش و تکریم نشدن ارباب رجوع در برخی مدارس را از جمله محورهای استیضاح عنوان کرده‌اند.

اجرایی نشدن نظام هماهنگ پرداخت حقوق، اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی فرهنگیان، پویا نبودن و شور و نشاط نداشتن در بدنه این وزارتخانه و همکاران فرهنگی از دیگر محورهای این طرح استیضاح عنوان شده است.

وی با اشاره به این‌که یک سیستم جامع برای امر آموزش و پرورش و مسأله فرهنگ کشور وجود ندارد، ادامه داد: نمی‌توان ادعا کرد که آموزش و پرورش هیچ مشکلی در درون خود ندارد اما با توجه به نزدیکی فصل بازگشایی مدارس باید برای استقبال هر چه بهتر از اول مهر برنامه‌ریزی شود.

نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با استیضاح وزیر آموزش و پرورش، مدیریت‌ها در مناطق مختلف کشور دچار مشکل می‌شود و از سوی دیگر روند انتخاب فرد دیگری برای رأی اعتماد گرفتن از مجلس شورای اسلامی زمان بر است و سیستم آموزشی را دچار آسیب می‌کند.

وی یادآور شد: باید اول مهر را پشت سر بگذاریم و بار دیگر درباره مشکلات این وزارتخانه به بحث بنشینیم و در راستای اصلاح و رفع مسایل هم‌‌‌فکری کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزارت آموزش‌وپرورش می‌تواند پیشنهادات خود برای رفع مشکلات را به دولت ارایه دهد کمااین‌که این کار را انجام داد و در رابطه با افزایش حقوق معلمان درخواست‌هایی از دولت داشت اما دولت نیز با توجه به امکانات محدود خود نمی‌تواند اقدامی بکند.

 

قمی خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن این نکته که در ماه‌های پایانی فعالیت دولت یازدهم قرار داریم، با انتخاب فرد دیگری برای به دست گرفتن سکان وزارت آموزش و پرورش نمی‌توان در راستای بهبود وضعیت این وزارتخانه کاری از پیش برد.