چرا با وجود حمایت‌ها پیام‌رسان‌های داخلی توسعه پیدا نکردند؟

در شرایطی که بی‌شمار پیام‌رسان و شبکه اجتماعی در دنیا فعال می‌شود، داشتن یک پیام‌رسان ایرانی موفق مطالبه بسیاری از کاربران است. مردم نبود پیام‌رسان موفق را ناشی از حمایت ناکافی حاکمیت از جمله تخصیص نیافتن امکانات لازم به این پلتفرم‌ها می‌بینند. به گزارش فارس، با طولانی شدن پروژه پیام‌رسان‌های بومی و نرسیدن به موفقیت […]

در شرایطی که بی‌شمار پیام‌رسان و شبکه اجتماعی در دنیا فعال می‌شود، داشتن یک پیام‌رسان ایرانی موفق مطالبه بسیاری از کاربران است. مردم نبود پیام‌رسان موفق را ناشی از حمایت ناکافی حاکمیت از جمله تخصیص نیافتن امکانات لازم به این پلتفرم‌ها می‌بینند. به گزارش فارس، با طولانی شدن پروژه پیام‌رسان‌های بومی و نرسیدن به موفقیت چشمگیر و طبق انتظار در این پروژه، به نظر می‌رسد که این پروژه کمرنگ شده است و از این تصور می‌شود که شاید دیگر حمایت هم از پیام‌رسان‌های ایرانی ادامه نیافته است. این موضوع را پیگیری کرده‌ایم. دو بخش در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درگیر پروژه پیام‌رسان‌های بومی است. سازمان فناوری اطلاعات ایران و شرکت ارتباطات زیرساخت که هر یک مسؤولیت‌هایی را در این باره برعهده دارند.

نیازهای زیرساختی پیام‌رسان‌های بومی برآورده شد

شرکت ارتباطات زیرساخت وظیفه تأمین امکانات زیرساختی و فنی را برای پیام‌رسان‌های بومی عهده‌دار است. حمید فتاحی؛ معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، معتقد است: پیام‌رسان‌های بومی از حمایت بهره‌مند شده‌اند و حمایت‌ها در آینده هم ادامه خواهد داشت. وی گفت: براساس توانمان، مستندات قانونی و ابلاغیه‌های قانونی که مرکز ملی فضای مجازی برایمان تعیین کرده است، تاکنون حمایت‌های لازم را از پیام‌رسان‌های داخلی انجام داده ایم و انشاا… در آینده هم انجام خواهیم داد که حمایت‌ها از پیام‌رسان‌های داخلی مستمر و مداوم است. وی درباره  واگذاری امکانات و زیرساخت‌ به پیام‌رسان‌های بومی، گفت: در حال‌حاضر پیام‌رسان‌های داخلی در وضعیتی قرار دارند که از نظر امکانات زیرساختی چندان مشکل خاصی ندارند و نیازمندی‌های آنها قبلاً رفع شده است و بیشتر در حال کار روی حوزه‌های دیگر هستند. در ادامه کار هم براساس مصوبات و ابلاغیه‌های مرکز ملی فضای مجازی، باز هم نیازمندی در حوزه زیرساخت‌های ارتباطی داشته باشند برآورده می‌کنیم.  بسیاری از کاربران ایرانی معتقدند با وجود توان و دانش فنی در کشور، داشتن یک پیام‌رسان موفق ایرانی انتظار زیادی نیست.

حمایت انجام شده اما مسأله اصلی نبود خدمات در پیام‌رسان‌های بومی است

سازمان فناوری اطلاعات ایران هم موضوعات راهبری این پلتفرم‌ها را پیگیری می‌کند و نگاه کلان‌تری در ابعاد وسیعتری به این پروژه دارد. محمد خوانساری؛ معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، در این باره، می‌گوید: تکلیفی که بر دوش سازمان فناوری اطلاعات ایران واگذار شده این است که مردم بتوانند خدمات مورد نیاز خود را با اطمینان از پیام‌رسان‌های فراگیر بومی دریافت کنند. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در پاسخ به این سؤال که اگر حمایت بوده، پس چرا باوجود حمایت‌ها، پیام‌رسان‌های ایرانی در کشور توسعه پیدا نکردند؟ گفت: زیرا خدماتی که مردم می‌خواهند و نیاز دارند به صورت کامل در پیام‌رسان‌های داخلی نیست، خدمات باید در آنها به طور کامل عرضه شود. خدمات مسأله اصلی است. رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: انشاا… با کمک‌هایی که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام داده است، مباحث فنی تقویت شده است و زیرساخت‌های مورد نیاز پیام‌رسان‌ها در اختیارشان قرار گرفته است. وی گفت: طبق مصوبات مرکز ملی فضای مجازی حمایت‌هایی را از پیام‌رسان‌های بومی داشته‌ایم که مصوبات ناقص اجراء شده بودند. اجرای مصوبات باید تکمیل شود تا زنجیره خدمات در پیام‌رسان‌های داخلی کامل شود و در نهایت مردم بتوانند با خیال راحت از این خدمات استفاده کنند.

——-