دولت مکلف به فروش نفت به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت را مکلف کردند تا نسبت به فروش، تهاتر یا مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز، میعانات گازی و سایر منابع با نرخ سامانه معاملات الکترونیکی(ای.تی.اس) اقدام کند. به گزارش مناقصه‌مزایده، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی۱۴ اسفندماه در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل […]

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دولت را مکلف کردند تا نسبت به فروش، تهاتر یا مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز، میعانات گازی و سایر منابع با نرخ سامانه معاملات الکترونیکی(ای.تی.اس) اقدام کند. به گزارش مناقصه‌مزایده، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی۱۴ اسفندماه در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور بازگشتی از کمیسیون تلفیق لایحه بودجه؛ با اصلاح جزء (۲) بند الحاقی (۱) تبصره (۱) ماده واحده این لایحه موافقت کردند. براساس جزء (۲)بند الحاقی(۱) تبصره (۱) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشورآمده است: دولت و دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده(۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب هشتم مهرماه ۱۳۸۶ از جمله بانک‌مرکزی، مجاز به تخصیص، فروش، تهاتر و یا مبادله منابع ارزی حاصل از صادرات نفت، گاز، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و گازی و سایر منابع به غیر از نرخ سامانه معاملات الکترونیکی(ای.تی.اس) نیستند. به منظور پایش(کنترل) بازار ارز، بانک مرکزی مجاز است نسبت به عرضه ارز به نرخ حداکثر دودرصد(۲%) کمتر از نرخ سامانه معاملات الکترونیکی(ای.تی.اس) اقدام نماید.

منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین مشمول مالیات بر ارزش‌افزوده نمی‌شود

در ادامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی موارد ارجاعی از کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱، جزء ۲ بند «الف» تبصره ۱۴ را تصویب کردند.طبق این مصوبه، منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین نسبت به قیمت قبل از سهمیه‌بندی در سال ۱۳۹۸، مشمول عوارض و مالیات بر ارزش‌افزوده و سهم چهارده و نیم‌درصد شرکت ملی نفت ایران نمی‌شود.

مجوز مجلس به دولت برای ۵٫۷ میلیارد یورو تهاتر نفت

همچنین نمایندگان در ادامه بررسی‌ها تصویب کردند که دولت مکلف است از طریق شرکت ملی نفت ایران در خصوص برنامه تقویت بنیه دفاعی و تحقیقات راهبردی دفاعی براساس ابلاغ و تخصیص سازمان برنامه و بودجه کشور تا مبلغ چهار میلیارد و پانصد میلیون (۴٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) یورو و همچنین اجرای تکالیف این قانون از جمله پرداخت تعهدات مربوط به طرح‌های دفاعی و پیشرفت و آبادانی و محرومیت‌زدایی با دریافت تضامین کافی از محل تحویل نفت خام و میعانات گازی صادراتی به این اشخاص براساس قیمت روز صادراتی شرکت ملی نفت ایران تسویه و از طریق منابع و مصارف عمومی دولت و براساس جدول شماره (۲۱) این قانون با خزانه‌داری کل کشور، اعمال حساب کند. در بخش درآمدی جزء ۲ بند (ی) آمده است، دولت مجاز است تا مبلغ سه میلیارد (۳٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) یورو از محل تحویل نفت خام و میعانات گازی صادراتی و براساس قیمت روز صادراتی شرکت ملی نفت ایران تسویه و از طریق منابع و مصارف عمومی دولت و براساس جدول شماره(۲۲) این قانون با خزانه داری کل کشور اعمال حساب کند. اجرای این حکم منوط به اجرائی شدن سقف تعیین شده در بند(ب) این تبصره نیست و مازاد بر سقف مندرج در بند مذکور است. نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور بازگشتی از کمیسیون تلفیق لایحه بودجه؛ دولت را مکلف به پرداخت بدهی خود تا سقف یک میلیون و ۳۰۰ هزار میلیارد ریال از طریق واگذاری سهام کردند. در بند الحاقی(۱) تبصره (۲) که موضوع شرکت‌های دولتی و واگذاری آنها اختصاص دارد، آمده است: دولت مکلف است مبلغ یک میلیون و ۳۰۰ هزار میلیارد ریال از طریق واگذاری سهام شرکت‌های دولتی بابت پرداخت بدهی خود تأدیه و پرداخت نماید.