توپ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در زمین دولت؛ مجلس چه می‌کند؟

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در یک دقیقه با تصمیم نمایندگان مردم! توپ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در زمین دولت؛ مجلس چه می‌کند؟   گروه اقتصادی- از روزی که یک نماینده مجلس اعلام کرد سال آینده فشارها باعث می‌شود تا فاجعه بورس از یاد مردم برود؛ می‌شد حدس زد که همچون سال‌های قبل باز هم سال […]

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در یک دقیقه با تصمیم نمایندگان مردم!

توپ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در زمین دولت؛ مجلس چه می‌کند؟

 

گروه اقتصادی- از روزی که یک نماینده مجلس اعلام کرد سال آینده فشارها باعث می‌شود تا فاجعه بورس از یاد مردم برود؛ می‌شد حدس زد که همچون سال‌های قبل باز هم سال سختی در انتظار اقتصاد و مردم باشد! اگر به روزی که ابراهیم رئیسی بودجه سال آینده را به مجلس تحویل داد نگاهی بیندازیم متوجه می‌شویم که وی درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه کمترین سخنرانی را داشت اما بر اهمیت آن تأکید کرد. حال پس از گذشت نزدیک به دوماه از تقدیم لایحه بودجه به مجلس، نمایندگان توپ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را به‌رغم تأکیداتشان مبنی بر سخت شدن شرایط زندگی مردم به زمین دولت انداخته‌اند! حال سؤال ما از نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی این است که وقتی دولت در لایحه سال آینده پیشنهاد حذف ارز ترجیحی یا همان ارز ۴۲۰۰ تومانی را داده است، الان چه انتخاب دیگری خواهد کرد؟!! جالب آن است که نمایندگان مردم در مجلس با غرور اعلام می‌کنند که دولت را ملزم کرده‌اند تا مابه‌التفاوت آن‌ را از طریق کالابرگ الکترونیک به مردم اختصاص دهد به نحوی که قیمت کالاهای اساسی و دارو به نرخ شهریور ۱۴۰۰ به دست مردم برساند! این در حالی است که مردم هنوز خاطره طرح تحول اقتصادی را فراموش نکرده‌اند و هنوز جای درد آن خوب نشده است. سؤال دیگری که مطرح است اینکه با توجه به روند مثبت مذاکرات وین و بالطبع آن آزادسازی منابع آیا نیازی به حذف ارز ترجیحی بود؟ ارزی که می‌تواند پاشنه‌آشیل اقتصادی باشد.

الزام دولت به حمایت از مردم با اعطای کالابرگ الکترونیکی

در همین رابطه، رحیم زارع؛ سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی، گفت: اگر دولت بخواهد ارز ترجیحی را در سال ۱۴۰۱ حذف کند براساس مصوبه مجلس، موظف است مابه‌التفاوت آن‌ را از طریق کالابرگ الکترونیک به مردم اختصاص دهد به نحوی که قیمت کالاهای اساسی و دارو به نرخ شهریور ۱۴۰۰ به دست مردم برسد. وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا حذف شد ارز ترجیحی در مجلس تصویب شده است گفت: خیر مجلس چنین مصوبه‌ای نداشته و این ارز حذف نشده بلکه براساس مصوبه مجلس این اختیار به دولت داده شده تا به تشخیص خود این ارز را حفظ یا حذف کند. سیدشمس‌الدین حسینی؛ رئیس کمیسیون جهش‌تولید مجلس شورای اسلامی نیز، گفت: مجلس دست دولت را در حذف ارز ترجیحی و اعطای کالابرگ نبست و دولت مجاز شد از هر طریق که مطمئن است، مخارج خانوار و مصرف‌کنندگان را جبران کند. در بحث هزینه‌ای نهایتاً مجلس به این جمع‌بندی رسید که به دولت اجازه دهد اگر خواست ارز ترجیحی را اصلاح کند، این کار را انجام دهد اما به این شرط که منابع ما‌به‌التفاوت ریالی آن را پیش‌بینی کرده باشد. محمدباقر قالیباف؛ رئیس مجلس شورای اسلامی نیز، گفت: برای مجلس مهم است که هر روز بی‌دلیل قیمت‌ها افزایش نیابد و باید قیمت کالاهای اساسی ثبات داشته باشد. برای مجلس بسیار مهم است که هر روز قیمت‌ها بی‌دلیل افزایش نیابد، البته افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی موضوعی روشن است و بحث بنده آن است که قیمت کالاهای اساسی باید از ثبات برخوردار باشد. غلامحسین رضوانی؛ نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: این روزها همه صحبت‌هایی که درباره ارز ترجیحی مطرح می‌شود بر مبنای آن است که ما ناگزیر هستیم و چاره دیگری نداریم و یا آن‌که می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم. در حالی که این مسائل خلاف واقع است و لازمه حذف ارز ترجیحی، اتفاق نظر دولت با سایر قوا و اقناع مردم است.