واردات خودرو یا طلای ناب!

                حرف‌های خودی و بی‌خودی واردات خودرو یا طلای ناب! در خبر است که کمیسیون تلفیق، مصوب کرده است که در سال آینده ۷۰ هزار خودروی سواری وارد شود تا ظاهراً انحصار خودروسازها شکسته شود و قیمت‌ها پایین بیاید و مردم حظ کنند! البته از قدیم فرموده‌اند که آدمی بود امیدوار به خیر کسان! و […]

                حرف‌های خودی و بی‌خودی

واردات خودرو یا طلای ناب!

در خبر است که کمیسیون تلفیق، مصوب کرده است که در سال آینده ۷۰ هزار خودروی سواری وارد شود تا ظاهراً انحصار خودروسازها شکسته شود و قیمت‌ها پایین بیاید و مردم حظ کنند!

البته از قدیم فرموده‌اند که آدمی بود امیدوار به خیر کسان! و هنوز هم می‌گویند که از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم، لطف بنموده ما را مس کنید ولی  ظاهراً این چهره بزک شده انحصار و گرانی، آنقدر جذاب است که تا مدت‌ها  کسی از  صورت و سیرت آن، آگاه نشده و وقتی همگان بفهمند که کی به کیه، عزیزان آرد خود بیخته و الک را آویخته‌اند و غول انحصار دوقلوهای افسانه‌ای چند برابر و قیمت‌ها، قله‌های بلندتری را فتح کرده‌اند!

هوشنگ‌خان (خودمان را می‌گوییم) عدل قصد کرده‌ایم که عیش و خوشی از سر در باغ نبودن خلق‌ا… را مُنَقَص کنیم، تا اواسط سال آینده یک‌دفعه چُرت‌شان پاره نشده و با دیدن یک وجب روغن روی آش، چشمان نگرانشان، سیاهی نرود و دود از کله مبارکشان بالا نرود، که این ضد حال زدن امروز، یک دنیا می‌ارزد، هرچند بعید است کسی قدر بداند و التفاتی کند!… بگذریم.

قبل از هرچیز عزیزان تلفیقی و مجلسی همچین شفاف و گل درشت بفرمایند این «بخش خصوصی اعم از  اشخاص حقیقی و حقوقی» که می‌توانند خودرو وارد کنند باید چه مجوزاتی در دست و چه شرایطی داشته باشند و اگر قرار است همه چیز یک نیم دور و یا نهایتاً یک دور بزند و باز برسد به ید با کفایت خودروسازان تولیدکننده خودرو صددرصد ساخت ایران و یا شبه‌دولتیان خصولتی! از همین ابتدا بفرمایید تا  تکلیف معلوم شود و ملتی علاف و امیدوار نمانند.

بعد از آن  در یک جمله کوتاه با عدد و رقم و زبان سلیس ریاضی اعلام کنند که قرار است به‌ازای هر خودرو وارداتی چه میزان تعرفه وارداتی اخذ شود که از قِبَل آن دولت می‌تواند نسبت به «تأمین مالی شبکه راه‌آهن کشور، ایجاد خطوط ریلی مورد نیاز اعم از قطار عادی، برقی، پرسرعت و قطار شهری و تکمیل طرح‌های نیمه تمام در خطوط ریلی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها، توسعه فرهنگ حمل‌ونقل و ارتقای مدیریت عبور و مرور و ناوگان حمل و نقل» اقدام نماید! (ماشالا، سیاهه این همه هنر و کفایت را یک تریلی نمی‌کشد).

با یک حساب دودو تا چهارتا، وقتی تعرفه وارداتی ۷۰ هزار  خودرو می‌تواند یک کرور بار بر زمین مانده وزارت کریمه راه و شهرسازی را یک تنه به دوش بکشد و به سر منزل مقصود برساند، سود حاصل از یک‌ونیم میلیون خودرو تولید غول‌های وطنی در سال آینده، باید دست‌کم، نصف مخارج کشور را تأمین و دلار نفتی را کلاً از بودجه حذف نماید!

جسارتاً، مصوبه واردات خودرو قرار است باری از دوش مردم برداشته، گردن‌کشی قیمت خودروهای خارجی و داخلی را مهار و خودروساز وطنی را به فکر رقابت و افزایش کیفیت و بالانس قیمت بیندازد یا خودش قوز بالای قوز شود و علی‌الحساب تورم بازار خودرو را کهکشانی  و فضایی کند؟ ظاهراً باید همان مصوبه لغو واردات خودرو را بچسبیم وگرنه با این خواب جدید، درست شدن ابرو پیشکش، چشم و چال‌مان را هم روی اینکار می‌گذاریم!

 

    از حضرات وکلای مردم استدعای عاجل داریم که قبل از آن‌که مُهر تأیید بر  این مصوبه کمیسیون بزنند، وقت بگذارند و یک بررسی کرده و ببینند که این واردات، دردی را هم از مردم و جامعه و بازار بهم ریخته و بی‌در و پیکر خودرو، درمان می‌کند و یا محلی می‌شود برای درآمد دولت، انحصار در انحصار دوقلوهای وطنی، رسمیت دادن به قیمت‌های نجومی ماشین‌های خارجی و ناامیدی و واحسرتای بیشتر خلق‌ا…؟!  بعد از آن‌که فهمیدید دنیا دست چه کسی است، دیگر خود دانید یا درستش کنید یا مهر را بکوبید برود پی کارش، ملت کیلویی چند؟!!

     

                                            هوشنگ‌خان