لابی و فساد در زنجیره تولید قطعات، اُفت کیفیت تولید خودروها را رقم زد

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران، افزود: امروز در تولید خودروها با قطعاتی مواجهیم که از کیفیت لازم برخوردار نیستند. به گزارش ایرنا، ابوالفضل خلخالی؛ عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران، تصریح‌کرد: امروز در مدیریت زنجیره تأمین صنعت خودرو با یک فساد پیچیده و درهم […]

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران، افزود: امروز در تولید خودروها با قطعاتی مواجهیم که از کیفیت لازم برخوردار نیستند. به گزارش ایرنا، ابوالفضل خلخالی؛ عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران، تصریح‌کرد: امروز در مدیریت زنجیره تأمین صنعت خودرو با یک فساد پیچیده و درهم تنیده مواجه هستیم که حل آن نیازمند شکل‌گیری یک نظارت گسترده براساس منافع صنعت خودروسازی است. این استاد دانشگاه، بیان‌داشت: در سال‌های گذشته صنعت خودروسازی کشور به سمت انحصارگرایی رفته و برخی قطعه‌سازان، تخلفات و فسادهایی را مرتکب شده‌اند که در محاکم قضایی در حال پیگیری است. وی ادامه‌داد: در حالی که زنجیره تأمین خودروسازی با تأمین‌کنندگان مختلف شکل می‌گیرد، شاهدیم برخی از قطعه‌سازان با کنار زدن سایر قطعه‌سازان توانمند ادعای این را دارند که همه انواع قطعات خودروها را تولید می‌کنند، به‌جای تولید بیشتر به دنبال تجارت هستند و همچنین فسادهای ناشی از واردات نیز داشته‌اند. این کارشناس صنعت خودرو، معتقد است؛ امروز بسیاری از تست‌ها و آزمایش‌هایی که باید بر روی قطعات و همچنین خودروها انجام شود، کامل و دقیق نیست.

خروج خودروسازی از ریل اساسی با روی کار آمدن جریان «کارگزاران سازندگی»

خلخالی؛ در ادامه با انتقاد از تغییر ریل سیاست‌گذاری صنعت خودرو در کشور از اوایل دهه ۸۰، اظهار داشت: تا آن زمان این مدل توسعه خودروسازی در کشور دنبال می‌شد که همه زنجیره ارزش در داخل کشور یا داخل خودروساز شکل می‌گرفت، بر همین مبنا نیز خودروی سمند در داخل کشور توسعه داده شد و محصولات ایرانی با محصولات همان زمان کره‌جنوبی حتی برابری می‌کرد. وی گفت: از ابتدای دهه ۸۰ مدل توسعه خودروسازی کشور تغییر کرد و بر مبنای قرار گرفتن در زنجیره ارزش جهانی و تقسیم کار بین‌المللی قرار گرفت. استاد دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت ایران، خاطرنشان‌کرد: با روی کار آمدن جریان «کارگزاران سازندگی»، به دنبال آن بودیم تا قطب منطقه‌ای سایر خودروسازان شویم که نمونه آن تولید خودروی ال۹۰ بود که در کشور تولید شد و با کنار زدن محصولات داخلی، سهم بالایی از بازار را در اختیار گرفت. خلخالی؛ بیان ‌داشت: در برنامه‌های فعلی وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت در دولت سیزدهم نیز از واژه قرارگیری در زنجیره ارزش جهانی و تقسیم کار بین‌المللی استفاده شده است که ادامه سیاست دو دهه اخیر است و این مدل توسعه وابستگی سیاسی و اقتصادی با کشورهای بیگانه ایجاد می‌کند. این کارشناس صنعت خودرو، یادآور شد: از آنجایی که مطابق این مدل برای توسعه خودروسازی پیش رفتیم، قابلیت تکوین محصولات خودرویی در کشور به شکلی تضعیف شد و با بی‌مهری مواجه شد و در شرایطی که این‌گونه دانش‌ها در کشور نباشد محصولات تولیدی نیز از کیفیت لازم برخوردار نخواهند بود. وی یادآور شد: در سال‌های گذشته و با اعمال تحریم‌ها شاهد خروج شرکت فرانسوی رنو و قطع ارتباط آن با خودروسازان داخلی بودیم.

تغییر ریل سیاستگذاری و فساد در زنجیره تولید قطعات، اُفت کیفیت تولید خودروها را رقم زد

این استاد دانشگاه، تأکید کرد: امروز صنعت خودروسازی ما نیازمند تغییر اساسی و بازگشت به ریل درست خودروسازی بر مبنای دانش و فناوری بومی است، به‌طوری که همه زنجیره ارزش در داخل کشور شکل بگیرد و بر مبنای آن محصولات بومی توسعه و به‌مرور کیفیت تولیدات بهبود یابد. خلخالی؛ تأکید کرد: حدود ۲۲ سال است که برنامه‌های ما بر مبنای حضور در زنجیره ارزش جهانی شکل گرفته و اکنون یک‌شبه نمی‌توان به ریل درست قبل بازگشت، بلکه نیازمند برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت و میان‌مدت است.