کمیسیون جامع کارشناسی ارمنستان پروژه بازسازی قطعه چهارم، قطعه ۳۲ کیلومتری جاده کجاران – آگارک، را به اتفاق آرا تصویب کرد که براساس نتایج آن مناقصه احداث این قطعه از مسیر را اعلام کرده است. به گزارش تیننیوز، نشست کمیسیون جامع کارشناسی دولتی به ریاست آرمن غولاریان، رئیس کمیته توسعه شهری درخصوص برنامه سرمایهگذاری قطعه […]
کمیسیون جامع کارشناسی ارمنستان پروژه بازسازی قطعه چهارم، قطعه ۳۲ کیلومتری جاده کجاران – آگارک، را به اتفاق آرا تصویب کرد که براساس نتایج آن مناقصه احداث این قطعه از مسیر را اعلام کرده است. به گزارش تیننیوز، نشست کمیسیون جامع کارشناسی دولتی به ریاست آرمن غولاریان، رئیس کمیته توسعه شهری درخصوص برنامه سرمایهگذاری قطعه ۴ کریدور جادهای شمال به جنوب، کجاران – آگارک برگزار شد و مستندات طراحی این جاده مورد بررسی و تصویب قرار گرفت. در این نشست پروژه بازسازی ۳۲ کیلومتر از قطعه۴ مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد هزینه پروژه بازسازی از طریق صندوق تثبیت و توسعه اوراسیا و همچنین بودجه دولتی جمهوری ارمنستان تأمین شود. بخش بازسازی شده جاده به طول ۳۲ کیلومتر شامل ۱۸ پل و سه تونل است که طولانی ترین آنها ۷٫۵ کیلومتر خواهد بود. در این گزارش تأکیده شده که خودروهای سنگین دارای خط مخصوص به خود خواهند بود تا حملونقل کالا تسهیل شود. پروژه شمال-جنوب فاصله مرز ایران تا مرز گرجستان را از ۵۵۶ کیلومتر به ۴۹۰ کیلومتر کاهش میدهد. این جاده به طور قابل توجهی دسترسی به دریای سیاه را نه تنها برای ارمنستان، بلکه برای ایران نیز تسهیل میکند. این پروژه از طریق خاک ارمنستان (مغری- کاپان-گوریس- ایروان- آشتارک- گیومری- باورا) و گرجستان به دریای سیاه و کشورهای اروپایی دسترسی خواهد داشت. در ابتدا قرار بود این راه در سال ۲۰۱۹ تکمیل شود. هزینه برنامه دائما به سمت بالا بازبینی میشد. در همین حال، در سپتامبر ۲۰۱۲، زمانی که ساخت بزرگراه آغاز شد، مبلغی که نمایندگان دولت ارمنستان به آن اشاره کردند، بسیار کمتر بود (چیزی حدود ۹۶۲ میلیون دلار). دولت ارمنستان این برنامه سرمایهگذاری را در چارچوب برنامه سرمایهگذاری کریدور جاده ای شمال – جنوب تصویب کرد: اجرای قطعه۴ با مشخصات مربوط آغاز شود. براساس اطلاعات اولیه، ساخت بخش جاده سیسیسان – کجاران در منطقه سیونیک جمهوری است و هزینه این برنامه تنها برای بخش ساخت و ساز حدود ۱٫۵ میلیارد دلار خواهد بود. اجرای این پروژه، همکاری فعال با شرکای بینالمللی جمهوری ارمنستان را فراهم میکند. همچنین نیکول پاشینیان، نخست وزیر جمهوری ارمنستان اعلام کرد که مناقصه ای را برای شناسایی شرکتهای دارای صلاحیت برای بخش سیسیان-کاجاران از کریدور حملونقل شمال – جنوب، اعلام کرده است. پیش بینی ساخت این جاده ۶ سال در نظر گرفته شده است، همچنین قرار است جاده جدیدی از رده فنی II با سرعت تخمینی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به طول کل حدود ۶۰ کیلومتر شامل ۴٫۷ کیلومتر پل و تونل به طول کل ۱۲٫۵ کیلومتر که طولانی ترین تونل آن ۸٫۶ کیلومتر طول دارد، ساخته شود. در نتیجه کاهش طول جاده سیسیان – کجاران حدود ۵۸ کیلومتر، افزایش میانگین سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت، کاهش زمان سفر حدود ۱٫۵ تا دو ساعت امکان پذیر خواهد بود که روانی و ایمنی حرکت را در این کریدور، بهبود خواهد بخشید. ساخت یک بخش از بخش کجاران – آگارک (ورودی تونل پیشبینی شده آگارک – واردانیدزور – کجاران) توسط صندوق تثبیت و توسعه اوراسیا بانک توسعه اوراسیا و دولت جمهوری اسلامی ایران تأمین میشود. گفته میشود هزینه کل پروژه ۱۸۴٫۷۰۰٫۰۰۰ دلار با احتساب وام ۱۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار و کمک مالی مشترک RA 34,700,000 دلار است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.