روند اسقاط و مصرف سوخت خودرو و موتورسیکلت‌های فرسوده تشریح شد

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، ضمن اشاره به آمار خودروهایی که در سال‌های اخیر از رده خارج شده‌اند، از میزان مصرف سوخت انواع خودروهای سواری، کامیون و موتورسیکلت‌های فرسوده و آخرین وضعیت عرضه گواهی صرفه‌جویی در مصرف سوخت به بورس انرژی خبر داد. به گزارش خبرخودرو، محمود مشهدی‌شریف؛ اظهار داشت: […]

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، ضمن اشاره به آمار خودروهایی که در سال‌های اخیر از رده خارج شده‌اند، از میزان مصرف سوخت انواع خودروهای سواری، کامیون و موتورسیکلت‌های فرسوده و آخرین وضعیت عرضه گواهی صرفه‌جویی در مصرف سوخت به بورس انرژی خبر داد. به گزارش خبرخودرو، محمود مشهدی‌شریف؛ اظهار داشت: اسقاط خودروهای فرسوده در سال‌های ۹۸ و ۹۹ به ترتیب عددی بالغ بر هفت هزار و ۷۰۰ دستگاه و ۱۷ هزار دستگاه را به خود اختصاص داد و به دنبال آن، اسقاط حدود ۳۳ هزار دستگاه خودروی فرسوده تا ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ نشان از رشد از رده خارج‌سازی خودروهای فرسوده می‌دهد هر چند انتظارات فراتر از این ارقام است. وی افزود: در سال‌های ۹۴-۹۳ به عنوان سال‌های درخشان صنعت اسقاط، ۳۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شد که آمار اخیر تنها ۱۰ درصد از این میزان را دربرمی‌گیرد. رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، با اشاره به رشد چهار برابری از رده خارج‌سازی خودروهای فرسوده در مقایسه با سال‌های ۹۸ گفت: وضعیت فعلی مطلوب نیست مگر اینکه دولت مشوق‌های لازم برای اسقاط خودروهای فرسوده را پیش‌بینی نماید. مشهدی‌شریف؛ درخصوص وضعیت از رده خارج‌سازی اتوبوس‌، مینی‌بوس‌ و تاکسی‌های فرسوده بیان کرد: اسقاط اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی‌های فرسوده در سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۸۰، ۸۶ و ۵ هزار و ۹۴۵ دستگاه تا ابتدای بهمن ۱۴۰۰ بوده است. وی درخصوص برنامه‌های پیش‌بینی شده برای اسقاط و نوسازی تاکسی‌های فرسوده در سال ۱۴۰۱ به مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مبنی بر واردات ۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری اشاره و تصریح کرد: اسقاط تاکسی‌های فرسوده نیازمند تخصیص بودجه است و مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق نیز در صورت تصویب و اجراء به نوسازی تاکسی‌های فرسوده اختصاص دارد. رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، در ادامه به طرح ارائه گواهی صرفه‌جویی انرژی در بورس انرژی اشاره کرد و گفت: تصویب و اجرای این طرح از سوی انجمن اسقاط در حال پیگیری است و مقدمات آن انجام شده است. مشهدی‌شریف؛ درخصوص جزییات این طرح، میزان صرفه‌جویی روزانه انرژی در پیمایش ۱۰۰ کیلومتر برای یک خودروی سواری فرسوده نسبت به خودروی نو را بالغ بر ۴٫۱۳ لیتر اعلام کرد و توضیح داد: یک دستگاه خودروی سواری فرسوده با توجه به نرخ سوخت در فوب خلیج‌فارس بالغ بر ۶۵ تا ۷۰ سنت و نرخ سه هزار تومان سوخت بنزین در داخل، به طور روزانه ۶۲ هزار تومان بیش از سایر خودروها بنزین مصرف می‌کند که این رقم سالیانه ۲۲ میلیون تومان خواهد بود. در این آمار فرض بر یکسانی میزان پیمایش تمامی خودروها در شرایط برابر است که به طور معمول با توجه به نوع استفاده افراد، میزان پیمایش متفاوت خواهد بود. وی ادامه داد: نرخ پایه گواهی صرفه‌جویی انرژی قابل عرضه در بورس انرژی ۲۲ میلیون تومان است و قیمت نهایی در بورس تعیین خواهد شد که قیمت براساس نرخ دلار، شرایط روز بازار، نحوه فروش بنزین و مصرف جهانی افزایش یا کاهش می‌یابد. رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، درخصوص میزان مصرف روزانه یک دستگاه موتورسیکلت نو در پیمایش ۱۰۰ کیلومتر در مقایسه با موتورسیکلت فرسوده، اذعان داشت: این رقم به ترتیب ۲٫۵ و ۴٫۵ لیتر خواهد بود. بدین ترتیب با مقایسه تفاوت قیمت بنزین آزاد و نرخ فوب خلیج‌فارس، مصرف یک دستگاه موتورسیکلت فرسوده به طور تقریبی روزانه ۳۰ هزار تومان و سالانه ۱۱ میلیون تومان بیش از موتورسیکلت نو خواهد بود که با ضرب آن در تعداد موتورسیکلت‌های در حال تردد رقم بالایی را به دست می‌دهد. مشهدی‌شریف؛ ضمن اشاره به آمار مراکز شماره‌گذاری مبنی بر پلاک‌گذاری ۱۱ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور، گفت: آمار مراکز شماره‌گذاری مبنی بر تردد هشت میلیون دستگاه موتورسیکلت در سطح کشور و آمار تولیدکنندگان موتورسیکلت مبنی بر تردد چهار میلیون دستگاه نشان می‌دهد که آمار دقیقی در این رابطه وجود ندارد، ضمن اینکه براساس اعلام سازمان راهنمایی و رانندگی یک میلیون دستگاه موتورسیکلت در پارکینگ‌ها متوقف هستند. بدین ترتیب تعداد موتورسیکلت‌های در حال تردد کمتر از میزان گزارش شده است. وی همچنین به میزان مصرف گازوئیل در کامیون‌های فرسوده قدیمی اشاره کرد و افزود: مصرف سوخت این خودروها در پیمایش ۱۰۰ کیلومتر، ۶۵ تا ۸۰ لیتر است در حالی که کامیون‌های جدید و یا سه سال ساخت اروپایی، مصرف ۱۸ تا ۲۸ لیتر گازوئیل را به خود اختصاص می‌دهند که نشان دهنده میزان صرفه‌جویی سوخت است که با ضرب این عدد در ۱۰ هزار دستگاه کامیون دیزلی برابر با ۱۷ ماه یارانه کل کشور است که ارقام وحشتناکی از مصرف سوخت در کشور را به نمایش می‌گذارد. با صرفه‌جویی سوخت و ارائه گواهی آن به بورس انرژی هدف برخورداری از هوای پاک، کاهش مصرف بنزین و ایجاد مزیت صادراتی برای کشور محقق خواهد شد. رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده، در پایان خاطرنشان کرد: این طرح با پیشنهاد انجمن صنفی اسقاط و حمایت‌های کمیسیون صنایع مجلس و ستاد مدیریت حمل‌ونقل سوخت تاکنون در شورای‌عالی بورس، بورس انرژی، وزارت اقتصاد و وزارت صمت مورد موافقت قرار گرفته و پس از تایید وزارت کشور، سازمان محیط‌زیست و کمیسیون زیربنایی دولت، در نهایت در هیأت دولت تا پایان سال به تصویب خواهد رسید.