رانت ۱۷۵ هزار میلیارد تومانی فروش خودرو به روش قرعه‌کشی

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور، افزود: برنده شدن در قرعه‌کشی خودروسازان، مانند دریافت بلیت بخت‌آزمایی است که به هر برنده قرعه‌کشی خودرو، ۲۰ تا ۹۰ درصد سود تعلق می‌گیرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، آرش محبی‌نژاد؛ گفت: حدود نیمی از هزینه‌ای که مشتری در بازار برای خرید خودرو پرداخت می‌کند به کارخانه‌دار می‌رسد که این میزان […]

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور، افزود: برنده شدن در قرعه‌کشی خودروسازان، مانند دریافت بلیت بخت‌آزمایی است که به هر برنده قرعه‌کشی خودرو، ۲۰ تا ۹۰ درصد سود تعلق می‌گیرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، آرش محبی‌نژاد؛ گفت: حدود نیمی از هزینه‌ای که مشتری در بازار برای خرید خودرو پرداخت می‌کند به کارخانه‌دار می‌رسد که این میزان همان شکاف یا رانت بازار محسوب می‌شود. وی اضافه کرد: با توجه به طلب قطعه‌سازان از صنعت خودروسازی، قطعه‌ساز همچنان قطعات را با استانداردهای خودروساز تولید می‌کند، اما امروز شاهد سرکوب قیمت در درب کارخانه هستیم که نتیجه آن افزایش روزانه طلب قطعه‌سازان از خودروسازان است. وی گفت: برای سال آینده به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری شده است که برای افزایش و ارتقای کیفیت خودرو، خیلی منتظر توافق هسته‌ای نخواهیم بود. دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشو، با اشاره به دستور هشت بندی رئیس‌جمهور به خودروسازان، افزود: حداکثر تا شش ماه آینده، بند ۸ که مربوط به تغییر مدیریت دولتی به غیردولتی است، باید اجرایی شود که اگر این بند اجرایی شود، خود به خود هفت بند دیگر هم اجراء خواهد شد. محبی‌نژاد؛ اضافه کرد: پس از جایگزینی مدیریت دولتی به غیردولتی، نخستین اقدام، اصلاح نظام قیمت‌گذاری دستوری خواهد بود که اگر این اتفاق بیفتد شاهد شکوفایی صنعت خودرو در سال ۱۴۰۱ خواهیم بود.