وزیر علوم عنوان کرد تخصیص بودجه دانشگاه ها در سال ۱۴۰۱ براساس میزان حضوری شدن آموزش وزیر علوم، گفت: حضوری شدن کلاسهای آموزشی در سال ۱۴۰۱ یک ضرورت مهم و مورد تأکید مسؤولان ارشد نظام است و در سال ۱۴۰۱ تخصیص بودجه دانشگاهها براساس میزان حضور شدن آموزشها خواهد بود. به گزارش مناقصهمزایده به نقل […]
وزیر علوم عنوان کرد
تخصیص بودجه دانشگاه ها در سال ۱۴۰۱ براساس میزان حضوری شدن آموزش
وزیر علوم، گفت: حضوری شدن کلاسهای آموزشی در سال ۱۴۰۱ یک ضرورت مهم و مورد تأکید مسؤولان ارشد نظام است و در سال ۱۴۰۱ تخصیص بودجه دانشگاهها براساس میزان حضور شدن آموزشها خواهد بود. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از وزارت علوم، محمدعلی زلفیگل؛ در اجلاس رؤسای دانشگاههای کشور که به صورت حضوری و مجازی در سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد، افزود: رهبر معظم انقلاب از دانشگاهها انتظار دارند نسبت به شاگردپروری و تربیت دانشجویانی دانا، باسواد، بااخلاق و باایمان اقدام کنند و در راستای حاکم بودن روحیه انقلابی در دانشگاهها تلاش کنند.
تأکید بر آموزش حضوری
وزیر علوم در این نشست که با موضوع بررسی تمهیدات لازم برای ازسرگیری آموزش حضوری در سال ۱۴۰۱ برگزار شد، اظهار داشت: حضوری شدن کلاسهای آموزشی در سال ۱۴۰۱ یک ضرورت مهم و مورد تأکید مسؤولان ارشد نظام است و در سال ۱۴۰۱ تخصیص بودجه دانشگاهها براساس میزان حضور شدن آموزشها خواهد بود. وی افزود: غیرحضوری شدن دانشگاهها به خاطر کرونا و ماندگاری زیاد دانشجویان در منازل، باعث دوری دانشجویان از محیطهای آکادمیک و تضعیف روحیه دانشجویان شده است، گفت: ضرورت دارد برای تقویت وضعیت علمی آموزشی و حفظ شور و نشاط در بین نسل جوان، آموزش حضوری به شکل بسیار جدی از سال آتی عملی شود. وزیر علوم، گفت: رؤسای دانشگاهها حتماً تمهیدات لازم را از نظر مالی و تجهیزاتی برای حضوری شدن دانشگاه در سال ۱۴۰۱ پیشبینی کنند و بخشی از بودجههای خود را برای این کار پسانداز کنند. وی از رؤسای دانشگاههای کشور به دلیل مدیریت در شرایط سخت و دشوار، قدردانی کرد و گفت: بسیاری از رؤسای دانشگاه از لحاظ علمی دارای رتبههای بالا هستند. در حالی که براساس قانون بودجه امسال، حق مدیریت نیز به آنان تعلق نمیگرفت با از خودگذشتگی و ایثار به بهترین نحوه نسبت به مدیریت دانشگاهها اقدام کردند.
تأکید بر فعالیتهای پژوهشی
وزیر علوم تأکید کرد: مسائل پژوهشی، فرهنگی و آموزشی نباید قربانی مسائل مربوط به هزینههای جاری شود. اگر دانشگاهی نسبت به تقویت زیرساختهای پژوهشی و انجام فعالیتهای پژوهشی اهتمام لازم را نداشته باشد رتبهبندی آن دانشگاه دچار آسیب خواهد شد. لذا ضرورت دارد رؤسای دانشگاهها حساسیت لازم را داشته باشند.
رتبهبندی دانشگاهها براساس تعداد پارساهای (پایاننامهها و رسالهها) کاربردی
زلفیگل؛ درخصوص اعلام برنامههای سال آتی وزارت علوم و دانشگاهها گفت: از سال آینده حمایت از پایاننامهها در راستای نیازهای کشور به شکل جدی دنبال خواهد شد و رتبهبندی دانشگاهها نیز براساس تعداد پارساهای (پایاننامهها و رسالهها) کاربردی خواهد بود. وی با اشاره به اینکه هدف اصلی و فلسفه وجود دانشگاهها انجام فعالیتهای علمی، تحقیقاتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری، نوآوری و فرهنگی است گفت: رؤسای دانشگاهها باید به هر نحو ممکن از تقویت این حوزهها حمایت کنند. برای مثال پرداخت جایزه مقالات علمی و اعطای گرنت پژوهشی و فناوری میتواند به ایجاد و تقویت انگیزه در میان اعضای تیم محققان کمک کند. وزیر علوم، با اشاره به اینکه باید بودجه پژوهشی و فرهنگی در محل مختص خود هزینه شود گفت: هیأت امناهای وزارت علوم بودجه تفصیلی دانشگاهها را در صورتی تصویب خواهند کرد که ۱۵ درصد از بودجه به امور پژوهشی و سه درصد به امور فرهنگی اختصاص یابد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.