۵۵ هزار میلیارد تومان رانت بازار خودرو در ۶ ماهه نخست سال

خودروسازی در کشور بیش از سه سال است که به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، بیشترین چالش و رانت را تحمل کرده است. این دو فاکتور سبب شده که در خودروسازی و قطعه‌سازی نقدینگی به کمترین حد ممکن رسیده است. خودروسازان و قطعه‌سازان معتقد هستند که حاکمیت و مجلس شورای اسلامی در صنعت خودرو سهامی‌خواهی […]

خودروسازی در کشور بیش از سه سال است که به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، بیشترین چالش و رانت را تحمل کرده است. این دو فاکتور سبب شده که در خودروسازی و قطعه‌سازی نقدینگی به کمترین حد ممکن رسیده است. خودروسازان و قطعه‌سازان معتقد هستند که حاکمیت و مجلس شورای اسلامی در صنعت خودرو سهامی‌خواهی می‌کنند. از آن‌سو شاهد هستیم که وزیر صمت دخالت مستقیم در عزل و نصب مدیران خودرویی داشته و گاهی سکان هدایت خودروسازان را به دست افراد ناکارآمد سپردند. به گزارش از بازار، کارشناسان صنعت خودرو دلیل اصلی آشفتگی بازار خودرو را ضعف نقدینگی قطعه‌سازان و نظام فروش ناموفق خودروسازان عنوان می‌کنند. هرچند که به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم، اما شاهد هستیم که هیچ یک از برنامه‌هایی که وزیر صمت وعده داده بود، تحقق نیافت. وعده‌هایی که خودروسازان و مجلس شورای اسلامی را نسبت به آن معترض کرد. قطعه‌سازان ۷۰ هزار میلیارد تومان از صنعت خودرو مطالبات معوقه داشته و اگر با این حجم از کمبود نقدینگی سال را به پایان برسانند، سال آینده چالش جدی خودروسازی را تهدید خواهد کرد. سیدمحمدرضا میرتاجالدینی؛ عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، درخصوص مشکلات صنعت خودرو، گفت: تا قیمت در صنعت خودرو دستوری است، مشکلات این صنعت حل نخواهد شد. بدهی‌های صنعت خودرو به زنجیره تأمین قطعه‌سازان یک معضل بزرگی است که مبلغ آن حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان است. این عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، افزود: با شرایط مذکور قطعه‌سازی می‌تواند به حیات خود ادامه دهد؟ لذا باید راهی برای پرداخت بدهی‌های معوق پیدا کرد، حضور رئیسجمهور در صنعت خودرو یک نقطه امید است. اینکه تولید خودرو باید دو برابر شود تا زمانی که بدهی‌های قطعه‌سازان پرداخت نشود، تولید چگونه باید انجام شود؟ رانت در سال گذشته ۱۲۰ هزار میلیاردتومان بوده است، اما در شش ماهه نخست سال‌جاری به ۵۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. میرتاج‌الدینی، افزود: رانت در صنعت خودرو وجود دارد و تا زمانی که آن را با سیاست‌های درست از بین نبریم، وضعیت تغییر نخواهد کرد. گفتند؛ این رانت در سال گذشته ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است، اما در شش ماهه نخست سال‌جاری به ۵۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. قیمت هر کدام از خودروهای داخلی یا دو برابر شده، این فاصله قیمت کجا رفته است؟ برخی به سودهای نجومی می‌رسند و مردم هم تا زمانی که خودرو را بگیرند سود کردند، اگر این رانت را برداریم خودرو در مسیر خود قرار می‌گیرد. وی بیان کرد: خودرو یک کالای مصرفی است، چون رانت و قیمتگذاری دستوری در صنعت خودرو وجود دارد این محصول به یک کالا سرمایه‌گذاری تبدیل شده است. لذا اگر اجازه دهند خودروسازان و قطعه‌سازان با قیمت واقعی و سود منطقی محصولات خود را عرضه کنند و قرعه‌کشی نباشد، این رانت از بین خواهد رفت. وی ادامه داد: ایرانخودرو تبریز ۲۱ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ دارد که هر کدام به چندین قطعه نیازمند است، اگر این مشکلات برطرف شود قطعه‌سازان می‌توانند با دور زدن تحریم نیاز خودروسازان داخلی را مرتفع کنند. «فراکسیون قطعه‌سازان از گذشته فعال بوده و در مجلس فعلی آن را تنظیم کردیم، اما به خاطر شرایط کرونایی جلسات تشکیل نشد و اعلام می‌کنم این فراکسیون را با جدیت دنبال خواهیم کرد.» مشکلات قطعه‌سازی را با نمایندگان دنبال خواهیم کرد، پیشبینی می‌کنم سال آینده، سال رشد و اوج گرفتن صنعت خودرو در ایران و به دنبال آن رفع مشکلات قطعه‌سازان خواهد بود.

در صنعت خودرو مافیا وجود دارد

سیدعلی موسوی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: وظیفه مجلس نظارت است، با شفافیت صحبت خواهم کرد و روی صحبتم بیشتر با رسانه‌هاست. خواهش می‌کنم صدای عضو تحقیق و تفحص خودروسازان را به گوش مسؤولین برسانید، با هیچ کس رودربایستی ندارم و در تحقیق و تفحص وظیفه اولم حمایت از خودروسازی و قطعه‌سازی است، اما به شدت دنبال رفع آسیب‌ها، ضرر و زیان‌ها هستم. موسوی؛ بیان کرد: در کجای دنیا پشت در تولیدکننده خودروسازی میلیون‌ها نفر صف می‌کشند و دنبال کالا هستند. در حوزه صنعت خودرو میلیون‌ها نفر صف کشیدند که خودرو بخرند. قطعاً خودروسازان در این شرایط به عنوان یک آقا بالاسر صحبت می‌کنند. زمانی که صنعت موشک‌سازی را با خودروسازی مقایسه می‌کنند، باید به این نکته توجه کنند که سردار حاج‌زاده پدر صنعت هوافضا است و پی‌درپی دنبال نخبه‌ها، مبتکران و جوانان با انگیزه می‌گردد، حال کدام خودروساز دنبال چنین جوانانی است!؟ وی، بیان کرد: ما صدای مظلومیت قطعه‌سازان و خودروسازان را می‌شنویم، ولی وقتی که به کارخانه‌های خودروسازی مراجعه می‌کنیم، مواردی را کلیشهای نشان می‌دهند و بعد به دنبال کار خود می‌روند. زمانی که میلیون‌ها نفر پشت در خودروسازی‌ها به عنوان مشتری هستند، اگر خودروسازان جرأت داشته باشند، می‌توانند با این صنعت تحول بزرگی در نقدینگی کشور ایجاد کنند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، توضیح داد: زمانی که امروز کیفیت خودرو با سلامتی مردم بازی می‌کند، اینجا باید حاکمیت وارد شود. ساختار موجود غلط است و باید تغییر کند، وقتی که دولت در جابه‌جایی‌ها و انتصابات دخالت می‌کند، بنابراین یکی از منشأ‌های فساد در خودروسازی خود دولت است. موسوی، افزود: وزیر صمت یک شخصیت انقلابی است ولی وظیفه سیدرضا فاطمی‌امین این است که مدیرعامل تعیین کند؟ وظیفه حاکمیت سیاست‌گذاری است باید اهداف را طراحی کند، نه اینکه در ساختار خودروسازی دخالت کند. زمانی که حدود ۹۰ درصد از سهام متعلق به بخش‌خصوصی است دولت چه کاره است؟ این مسأله سبب شده که اعلام کنیم ساختار مشکل دارد. در خودروسازی انحصار، فساد و مافیا وجود دارد. نماینده وظیفه نظارت و شفاف‌سازی را دارد، مافیا در انحصار است وقتی در هیأت مدیره خودروسازی، قطعه‌سازی وجود داشته باشد، کیفیت خودروسازی همین می‌شود. این نماینده مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: «در خودروسازی انحصار، فساد و مافیا وجود دارد.» نماینده وظیفه نظارت و شفاف‌سازی را دارد، مافیا در انحصار است وقتی در هیأت مدیره خودروسازی، قطعه‌سازی وجود داشته باشد و به صورت انحصاری بخواهد قطعه‌های خود را به خودروساز قالب کند، کیفیت خودروسازی همین می‌شود. لذا باید به صورت جدی به تغییر ساختار ورود کنیم. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، افزود: می‌توانم منصفانه صنایع مختلف را با هم مقایسه کنیم و به شما پیامی بدهم، باور کنید به صورت منصفانه اگر بخواهیم صنایع را با یکدیگر مقایسه کنیم صنعت خودرو و به تبع آن جامعه قطعه‌سازی مطمئن باشید جایگاه پایینی ندارد و حیف است که خودمان این موضوع را قبول نداشته باشیم. برخی از صحبت‌هایمان اینگونه در سطح جامعه تداعی شود که شاید این صنعت نتوانسته حق خود را ادا کند.