تشدید نظارت بر رعایت استانداردهای آلایندگی وسایل نقلیه موتوری در سال جدید

مطابق آیین‌نامه فنی ماده (۲) قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط‌زیست در زمینه کنترل و کاهش آلودگی هوا موظف به پایش آلایندگی منابع متحرک است. براین اساس دستورالعمل‌های مربوطه در حوزه خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت تهیه و ابلاغ شده است. وسایل نقلیه موتوری در تأیید نوع یا TA (مرحله بررسی نمونه اولیه) و سپس […]

مطابق آیین‌نامه فنی ماده (۲) قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط‌زیست در زمینه کنترل و کاهش آلودگی هوا موظف به پایش آلایندگی منابع متحرک است. براین اساس دستورالعمل‌های مربوطه در حوزه خودروهای سبک، سنگین و موتورسیکلت تهیه و ابلاغ شده است. وسایل نقلیه موتوری در تأیید نوع یا TA (مرحله بررسی نمونه اولیه) و سپس تطابق تولید یا COP (مرحله بررسی تولید انبوه) با انجام آزمون‌های آلایندگی و بازرسی‌های مستمر فصلی بررسی می‌شوند. هم‌اکنون خودروهای بنزینی دارای استاندارد آلایندگی یورو۵، موتورسیکلت یورو۴ و خودروهای دیزلی دارای استانداردهای یورو۴ به ‌همراه فیلتر جاذب ذرات، یورو۵ به‌همراه فیلتر جاذب ذرات، EEV ( استاندارد مورد تأیید اتحادیه اروپا) و یورو۶ است. به گزارش از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، مهدی کیهانپور؛ کارشناس بررسی صدور مجوز شماره‌گذاری خودروی مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست، با اعلام اینکه از ابتدای سال آینده، خودروهای دیزلی در مرحله تأیید نوع همچنین به‌صورت تصادفی در مرحله تطابق تولید باید حدود مجاز معاینه فنی برتر را احراز کنند، گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست در نظر دارد به‌ منظور تشدید نظارت بر رعایت استانداردهای آلایندگی، نمونه‌برداری در مرحله تطابق تولید را به‌صورت کاملاً سرزده و تصادفی از انبارها، کارخانه و نمایندگی‌های رسمی فروش انجام دهد علاوه بر آن در سال آینده، باتوجه به نهایی‌سازی و اجرای استاندارد ملی تجهیزات پس‌پالایش، تمامی تولیدکنندگان وسایل نقلیه ملزم به تهیه، نصب و تجهیز خودرو با استفاده از تجهیزات مرتبط با آلایندگی براساس استاندارد ملی هستند. وی در پایان، اظهارکرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست در سال ۱۴۰۱، آلایندگی خودروهای غیرجاده‌ای را نیز در دستور کار قرار داده است و با توجه به ابلاغ قبلی، تمامی تولیدکننده‌های خودروهای مربوطه ملزم به رعایت حدود مجاز اجباری هستند. این سازمان، ضمن پایش دقیق محصولات مبنی بر انطباق با استانداردهای اجباری، تولیدکنندگان تجهیزات پس پالایش آلایندگی خودرو را نیز ملزم به ارتقای فناوری در زمینه‌های مختلف از جمله موتورهای احتراق داخلی می‌کند.