تولید داخلی موتورسیکلت توجیه اقتصادی ندارد

عضو هیأت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، گفت: در شرایط فعلی، تولید داخلی موتورسیکلت توجیه‌پذیر نیست و هر مسیری که طی شود، هزینه‌بر بوده و دور از شفافیت خواهد بود. به گزارش خبرخودرو، ابوالفضل حجازی؛ اظهار داشت: در حال‌حاضر صنعت موتورسیکلت در مقایسه با گذشته شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند به طوری که تیراژ تولید […]

عضو هیأت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، گفت: در شرایط فعلی، تولید داخلی موتورسیکلت توجیه‌پذیر نیست و هر مسیری که طی شود، هزینه‌بر بوده و دور از شفافیت خواهد بود. به گزارش خبرخودرو، ابوالفضل حجازی؛ اظهار داشت: در حال‌حاضر صنعت موتورسیکلت در مقایسه با گذشته شرایط متفاوتی را تجربه می‌کند به طوری که تیراژ تولید انواع موتورسیکلت کاهش یافته و ضرورت استانداردسازی براساس استانداردهای روز، تولید داخل را تحت‌الشعاع قرار داده، هر چند اکنون تولید براساس استانداردهای روز دنیاست. وی به حضور بیش از ۱۰۰ برند در بازار موتورسیکلت کشور اشاره کرد و افزود: اگر تیراژ هر کدام از برندها، هزار دستگاه محاسبه شود، تیراژ نهایی ۱۰۰ هزار دستگاه خواهد بود و بر همین اساس، تا زمانی که مصرف سالیانه موتورسیکلت در داخل کشور، ۱۰۰ هزار دستگاه است، توجیه اقتصادی سرمایه‌گذاری بر روی ۱۰۰ مدل برند، عقلانی و منطقی نیست و در مقابل واردات را توجیه‌پذیر می‌سازد. عضو هیأت مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران، درخصوص انواع قطعاتی که داخلی‌سازی می‌شوند به قطعات فلزی مرتبط با شاسی، بدنه، زین، تایر، تیوپ و کابل اشاره کرد که از گذشته تاکنون در داخل به تولید می‌رسیده‌اند و گفت: این قطعات به دلیل اینکه مطابق استانداردهای روز دنیا از بعد آلایندگی است، واردات آن نیز با توجیه اقتصادی همراه است، زیرا در حوزه موتورسیکلت نمی‌توان به تولید یک نوع و مدل بسنده کرده و استفاده از آن را بر مصرف‌کنندگان تحمیل نمود، همان طور که بیش از ۵۰ تا ۶۰ مدل خودرو در کشور تولید، مونتاژ و یا وارد می‌شود. حجازی؛ ادامه داد: در حوزه لوازم خانگی حمایت دولت از تولید داخل، شرایط مناسبی را برای این صنعت رقم زد و این روند برای صنعت موتورسیکلت‌سازی نیز در یک مقطعی قابل پیاده‌سازی بود، در حالی که در شرایط فعلی، تولید داخلی موتورسیکلت توجیه‌پذیر نیست و هر مسیری که طی شود، هزینه‌بر بوده و دور از شفافیت خواهد بود. وی در پایان خاطرنشان کرد: ساخت داخل انجین و قوای محرکه به دلایل مختلف، توجیه اقتصادی ندارد و جزء اقلام وارداتی هستند.