جزییات طرح مقابله با قاچاق لوازم‌یدکی

  معاون تجارت و خدمات وزیر صمت، با بیان اینکه در مرحله اول طرح عملیات جمع‌آوری لوازم‌یدکی قاچاق و تقلبی باید تولیدکنندگان، واردکنندگان، توزیع‌کنندگان و خرده‌فروش‌ها در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام کنند، گفت: در مرحله دوم کالاها باید شناسه داشته باشد. در حال‌حاضر بیش از ۶۰ هزار شناسه صادر شده که ۱۱۰۰ شناسه برای کمک […]

 

معاون تجارت و خدمات وزیر صمت، با بیان اینکه در مرحله اول طرح عملیات جمع‌آوری لوازم‌یدکی قاچاق و تقلبی باید تولیدکنندگان، واردکنندگان، توزیعکنندگان و خرده‌فروش‌ها در سامانه جامع تجارت ثبت‌نام کنند، گفت: در مرحله دوم کالاها باید شناسه داشته باشد. در حال‌حاضر بیش از ۶۰ هزار شناسه صادر شده که ۱۱۰۰ شناسه برای کمک فنر و ۳۸۰۰ شناسه برای باتری خودرو است. به گزارش مناقصه‌مزایده، علیرضا شاه‌میرزایی؛ با بیان اینکه هر کدام از این شناسه‌ها مربوط به یک نوع کالا است و هر کالا با سطوح کیفی مختلف، شناسه‌های متفاوت می‌گیرد، تصریح کرد: بنابراین فقط موضوع قاچاق نیست، بلکه تقلب هم مهم است. مرحله سوم؛ دریافت کدرهگیری است که به تعداد کالا صادر می‌شود. مثلاً برای کمک‌فنر یکمیلیون و ۱۰۰ هزار کدرهگیری یکتا و برای باتری بیش از ۳۵۰ هزار کدرهگیری یکتا صادر شده است.

چگونه از اصالت کالا مطمئن شویم؟

معاون تجارت و خدمات وزیر صمت، با اشاره به ثبت‌نام ۲۷۰ تولید کننده و حدود ۴۰ هزار خرده فروش لوازم‌یدکی در سامانه، اظهار کرد: البته به همین میزان هنوز ثبت‌نام نکرده‌اند. همچنین باید توجه شود کدرهگیری در مبارزه با قاچاق و تقلب مؤثر است. فروشنده، می‌تواند شناسه را به سامانه پیامکی ارسال کند و از سامانه درباره اصالت باتری اطلاعات لازم را دریافت کند. شاهمیرزایی؛ با اشاره به آغاز طرح ابتدایی مقابله با لوازم‌یدکی قاچاق و تقلبی با دو قلم کالای باتری و کمک فنر، گفت: شناسه‌گذاری ۵۴ طبقه کالا شروع و کدرهگیری ۵۴ طبقه کالا هم اجباری شده است. همچنین برای ۳۱۴ طبقه کالا شناسه‌گذاری در حال انجام است که همه اینها در یک گروه کالایی لوازم‌یدکی خودرو است. وی همچنین با بیان اینکه روش‌های برخورد به تنهایی جوابگو نیست، تصریح کرد: باید انگیزه اقتصادی ایجاد شود تا شناسه‌گذاری به نفع فعال اقتصادی باشد، اگر اکثریت از این طرح استقبال کنند می‌توانیم با اقلیت برخورد کنیم. در شبکه توزیع قیمت‌ها بیش از ۱۰۰درصد بیشتر از قیمت تولیدکننده است. اما در این طرح میزان سود فروشندگان اینترنتی پنج درصد است و از نظر اصالت نیز کالا دارای کد است. بنابراین اگر مردم شاهد خدمت بهتری با قیمت بهتر باشند از خرده‌فروشی‌ها درخواست کالا با شناسه و کدرهگیری می‌کنند و با بازار سیاه و تقلب هم برخورد خواهد شد. به گفته وی؛ مردم می‌توانند از طریق فروشگاه‌های اینترنتی قطعه مورد نظر خود را بخرند تا برایشان ارسال شود. همچنین خریداران می‌توانند بر تعمیرکاران نظارت کنند و نظر خود را درباره عملکرد تعمیرکار ارائه دهند. روی تمام کالاها نیز شناسه‌گذاری و ثبت فاکتور در سامانه جامع تجارت فراهم شده است. معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، همچنین با اشاره به پایان مهلت دریافت کدرهگیری، اظهار کرد: بنابراین ضابطان اختیار برخورد با کسانی که لوازم‌یدکی بدون کد نگهداری می‌کنند را دارند. ولی به این معنا نیست که سامانه برای آنها بسته شد. همچنان امکان وارد کردن اطلاعات وجود دارد، اما با توجه به اینکه مهلت دو قلم کالای باتری و کمک فنر خودرو بارها تمدید شده، از امروز با موارد تخلف برخورد می‌شود.

سهم ۶۰ درصدی کالای تقلبی در بازار لوازم‌یدکی

امیرمحمد پرهام‌فر؛ مدیرکل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز، افزود: براساس برآورد تولیدکنندگان و اتحادیه صنفی بیش از ۶۰ درصد بازار غیررسمی لوازم‌یدکی خودرو، تقلبی و غیراستاندارد است یعنی تولید فاقد کیفیت که در سامانه جامع تجارت ثبت نشده است. وی با بیان اینکه در برآورد حجم قاچاق، نیاز بازار براورد می‌شود که در مقابل آن تولید رسمی، واردات رسمی و صادرات کالا قرار می‌گیرد، گفت: برآوردها از بازار لوازم‌یدکی خودرو نزدیک به ۹٫۳ میلیارد دلار و برآورد حجم گردش مالی تولیدکنندگان رسمی لوازم‌یدکی خودرو ۵٫۵ میلیارد دلار است. بنابراین یک تا ۱٫۳ میلیارد دلار واردات داریم و مابقی در بازار غیررسمی است. به گفته پرهام‌فر؛ سال ۱۳۹۸ کشفیات لوازم‌یدکی قاچاق ۴۳۰۰ میلیارد ریال بود، اما این رقم سال ۱۳۹۹ به ۷۵۲۰ میلیارد ریال و در ۹ ماهه ۱۴۰۰ به ۱۶۵۰۰ میلیارد ریال رسید. همچنین سهم لوازم خودرو از کل کشفیات چهار درصد بود که به ۱۲ درصد افزایش پیدا کرده است. مدیرکل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همچنین گفت که ۱۳ قلم کالا طی ماه‌های آینده مشمول طرح می‌شود که تمام این ۱۳ قلم کالا مستقیم به ایمنی خودرو مرتبط می‌شود، مانند ترمز و جلوبندی. بنابراین به گفته این مقام مسؤول؛ در سطح عرضه به آگاهی بخشی مصرف‌کننده نیاز است که کالای خود را از مراجع قانونی تهیه کند و زمانی که از مغازه معتبر خرید می‌شود، شناسه رهگیری کالا را از طریق سامانه جامع تجارت و سامانه پیامکی استعلام کند.