عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد جبران کسری گاز صنایع با اعطای سوختهای جایگزین تقریباً رایگان عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس، گفت: وزارت نفت توانست سوختهای جایگزین را به بسیاری از مراکز بدهد، تا کسری گاز را از طریق سوختهای جایگزین جبران کند که در این زمینه عملکرد بسیار موفقی داشت. در […]
عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد
جبران کسری گاز صنایع با اعطای سوختهای جایگزین تقریباً رایگان
عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس، گفت: وزارت نفت توانست سوختهای جایگزین را به بسیاری از مراکز بدهد، تا کسری گاز را از طریق سوختهای جایگزین جبران کند که در این زمینه عملکرد بسیار موفقی داشت. در سال ۹۹، ۱۰روز قطعی برق در زمستان داشتیم، پیشبینی میکردم امسال هم حداقل دو برابر این قطعی را در زمستان تجربه کنیم، اما با مدیریت خوب این اتفاق نیفتاد. عبدالعلی رحیمیمظفری؛ در گفتوگو با میزان، درخصوص عملکرد وزارت نفت دولت سیزدهم در تأمین گاز کشور، اظهار کرد: وزارت نفت با همکاری شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی که توانست سوختهای جایگزین را به بسیاری از مراکز بدهد، تا کسری گاز را از طریق سوختهای جایگزین جبران کند که در این زمینه عملکرد بسیار موفقی داشت و من از مجموعه وزارت نفت، کارکنان و شخص وزیر نفت، تشکر میکنم؛ زیرا با توجه به اینکه در سال ۹۹، ۱۰ روز قطعی برق در زمستان داشتیم، پیشبینی میکردم امسال هم حداقل دو برابر این قطعی را در زمستان تجربه کنیم، اما با مدیریت خوب این اتفاق نیفتاد. وی در ادامه، افزود: با این وجود بخشی از همکاران ما مجلس طرح سؤال کردند که چرا از سوخت مازوت استفاده میکنید؛ همچنین شورای تأمین بعضی از استانها مصوبه گذراندند و مانع از قطع بعضی از نیروگاهها و استفاده از سوخت مازوت شد درحالی که ما مجبور بودیم از سوخت جایگزین استفاده کنیم. عملکرد مجموع مدیریت شرکت ملی گاز، علیرغم اینکه دو اشکال در بعضی از فازهای پارسجنوبی پیش امد که باعث قطعی مقطعی انتقال گاز شد، اما جای تشکر دارد و باید بتوانیم در سالهای آینده سرمایهگذاری مناسبی انجام دهیم تا مجبور نشویم گاز صنایع را هم قطع کنیم؛ زیرا ما شوکی به صنایع دادیم که مورد پذیرش نیست. عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: همچنین قانونی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تصویب شد که در ماده ۲۵ قانون «بهبود مستمر فضای کسبوکار» هم آمده است که اگر شرکتهای خدماتی، گاز و برق واحدهای تولیدی را قطع کردند خودشان مجبور هستند خسارت دهند و در تبصره ۱۸ هم عدمالنفع مطرح و بنا شد اگر گاز و برق آنها قطع شد، شرکتهای خدماتی این عدمالنفع را به صنعت بپردازند که کار سختی است و عملیاتی نیست؛ هر چند قراردادهای بین صنعت و شرکتهای خدماتی به نحوی است که امکان فرار شرکتهای خدماتی وجود دارد؛ ولی این قانون میتواند رویکرد و تلنگری باشد که شرکتهای خدماتی هم تکلیف خود را بدانند البته ما هم نباید دست و پای شرکتهای خدماتی را ببندیم و بهشان بگوییم بدوید. رحیمی؛ درخصوص ایرادات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در حوزه نفت و گاز، گفت: ما در بودجه ۱۴۰۱ توجهی به وزارت نیرو و نفت نکردیم و حتی بسیاری از منابع را از وزارت نفت گرفتیم درحالی که وزارت نفت نیاز به سرمایهگذاری بیشتری دارد و این منابع باید در قالب طرحهای جداگانه پیشبینی شود و اگر به همین روند پیش برویم، مجلس آینده گاو شیرده ما را سر میبرد. نماینده مردم سروستان و کوار و خرامه، با اشاره به افزایش پلکانی تعرفههای گاز و برق، بیان داشت: تعرفه پلکانی به تنهایی نمیتواند مصرف گاز بخش خانگی را پایین بیاورد، ولی در زمینه مصرف گاز مشترکان پُرمصرف تأثیرگذار است و باید در کنار فرهنگسازی در حوزه مصرف برق و گاز و آب که در راستای عدالت اجتماعی است؛ از طرف دیگر با بهینهسازی وسایل مصرفکننده، بهبود ساختمانسازی، بهبود وضعیت صنایع، شاهد کاهش بیشتر مصرف خواهیم بود. به دلیل اینکه قیمت گاز در بعضی از صنایع ارزان است، لذا میزان مصرف گاز در تولید کالاهای صنعتی ما بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی است و باید بسنجیم اگر یک تن فولاد تولید میکنیم در مقایسه با دیگر کشورها چقدر انرژی مصرف میکنیم؟ رحیمیمظفری؛ افزود: ما در قرارداد با ترکمنستان بخشی از گاز شمال کشور را تأمین میکنیم و مسألهای که از لحاظ استراتژیک برای ما مهم است اینکه کشوری مجبور است برای تأمین انرژی گاز وارد کند و کشوری دیگر هم مجبور به صادرات گاز برای تأمین منابع است و این نیازی که دو کشور به ما پیدا میکنند، از لحاظ سیاسی و موقعیت جغرافیایی و اینکه ما در هاب انرژی جایگاه واقعی خودمان را پیدا کنیم، قطعاً مؤثر خواهد بود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.