واریز سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش‌افزوده به حساب استانداری‌ها؛ آری یا خیر

واریز سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش‌افزوده به حساب استانداری‌ها؛ آری یا خیر پرداخت سهم شهرداری از مالیات بر ارزش‌افزوده به استانداری بندی از لایحه برنامه ششم است که مورد انتقاد مسؤولان شهری و برخی نمایندگان مجلس است موضوعی که استاندار تهران آن را نظارت دقیق بر هزینه‌کرد شهرداری می‌داند. لایحه برنامه ششم توسعه در […]

واریز سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش‌افزوده به حساب استانداری‌ها؛ آری یا خیر

پرداخت سهم شهرداری از مالیات بر ارزش‌افزوده به استانداری بندی از لایحه برنامه ششم است که مورد انتقاد مسؤولان شهری و برخی نمایندگان مجلس است موضوعی که استاندار تهران آن را نظارت دقیق بر هزینه‌کرد شهرداری می‌داند.

لایحه برنامه ششم توسعه در حالی از سوی دولت به مجلس ارایه شده که یکی از بندهای آن به درآمدهای پایدار شهرداری از محل مالیات بر ارزش‌افزوده اشاره دارد.

به گزارش خانه ملت،گنجاندن این بند در برنامه ششم توسعه موجب انتقاد شدید مسؤولان در شورای شهر و شهرداری تهران شده است تاجایی که مسؤولان مربوطه نشست‌های مختلفی را با حضور نمایندگان مجلس برگزار کردند تا مانع از تصویب این بند از لایحه برنامه ششم در مجلس شوند.

مخالفان این بند از لایحه برنامه ششم بر این باور هستند که در صورت تخصیص مالیات بر ارزش‌افزوده به استانداری، شهرداری‌ها برای گرفتن حق خود درگیر پیچ و خم اداری و با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌شوند. در عین حال موافقان بر این باورند که باید روی منابع دولتی که در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد نظارت جدی صورت گیرد که اختصاص سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش‌افزوده به استانداری‌ها این نظارت را امکان پذیر می‌کند.

اختصاص اعتبارات به استانداری، شهرداری‌ها را درگیر پیچ‌وخم اداری می‌کند

امیرخجسته درباره انتقادات رییس شورای عالی استان‌ها به لایحه برنامه ششم درباره واریز سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش‌افزوده به خزانه دولت، افزود: در این لایحه به بحث مالیات بر ارزش‌افزوده اشاره شده که براساس آن سهم شهرداری‌ها باید به خزانه دولت واریز و سپس به استانداری داده شود تا استانداری این بودجه را تخصیص دهد.

نماینده مردم همدان، فامنین و قهاوند در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: درصورت تخصیص مالیات بر ارزش‌افزوده به استانداری، شهرداری‌ها برای گرفتن حق خود درگیر پیچ‌وخم اداری و با مشکلات فراوانی روبه‌رو می‌شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تصریح کرد: تخصیص مالیات بر ارزش‌افزوده به استانداری، منجر به پیچ‌وخم اداری برای شهرداری می‌شود درحالی که می‌توان این مبلغ را به شکل مستقیم و طبق روال قبل به شهرداری واگذار کرد.

وی یادآور شد: طبق صحبت‌هایی که با برخی از نمایندگان صورت گرفته، به نظر می‌رسد مجلس نیز با این پیشنهاد مخالفت کند و حتی در کمیسیون شورا‌‌ها و امور داخلی کشور در مجلس نیز نخواهیم گذاشت این پیشنهاد در لایحه برنامه ششم توسعه به تصویب برسد.

خجسته با بیان این‌که اگر تخصیص مالیات بر ارزش‌افزوده به استانداری، به تصویب برسد مشکلات زیادی برای شهرداری ایجاد خواهد شد، تأکید کرد: در این میان هر زمان که استانداری بخواهد سهم شهرداری از مالیات بر ارزش‌افزوده را اختصاص می‌دهد و برای این اختصاص اعتبارات نیز، ممکن است استانداری مسایل اولویت‌دار خود را با شهرداری مطرح کند.

عضو کمیسیون شورا‌‌ها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی، گفت: با تخصیص اعتبارات مالیات بر ارزش‌افزوده به استانداری، کار شهرداری سنگین‌تر می‌شود و مشکلاتی برای شهرداری‌ها ایجاد خواهد شد، زیرا این نهاد برای دریافت اعتبارات خود همیشه باید دست بسته تسلیم استانداری‌ها بوده تا بعد از عملی شدن خواسته‌های استانداری‌ها بتوانند پول خود را دریافت کنند.

حذف سهم شهرداری‌ها از مالیات‌برارزش‌افزوده موجب تضعیف مدیریت شهری می‌شود

سیدمهدی‌مقدسی در خصوص حذف درآمدهای پایدار شهرداری از سهم مالیات بر ارزش‌افزوده، گفت: در اکثر کشورهای توسعه یافته شهرداری‌ها از اختیارات و قدرت زیادی برخوردارند و بر همین اساس، بخشی از مالیات بر ارزش‌افزوده به شکل‌های مختلف به شهرداری‌ها به واسطه تکالیف و وظایفشان پرداخت می‌شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با حذف سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش‌افزوده، گفت: شهرداری‌ها را باید تقویت کرد، ساخت‌وساز به دلیل رکود صنعت ساختمان در چند سال گذشته به شدت کاهش داشته و درآمد شهرداری‌ها ناشی از صدور پروانه هم به کم‌ترین مقدار خود رسیده این در حالی است که توقع مردم از شهرداری پابرجا است.

وی با بیان این‌که کاهش درآمد شهرداری‌ها سبب افزایش فشار مضاعف به این نهاد می‌شود، افزود: در این شرایط شهرداری‌ها برای تأمین نیازهای مالی مسیرهای دیگر را طی خواهند کرد.

وی با تأکید بر ضرورت حمایت دولت از شهرداری‌ها، گفت: دولت باید لایحه مدیریت یکپارچه شهری و لایحه درآمدهای پایدار که از سال‌ها قبل در کمیسیون‌‌‌ها زیرمجموعه دولت است را هرچه سریعتر به مجلس ارایه کنند.

مقدسی در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر این‌که سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش‌افزوده حذف نخواهد شد، بلکه به استانداری‌ها برای توزیع عادلانه تخصیص داده می‌شود، گفت: این روش نیز درست نیست، در دنیا دولت اختیارات بیش‌تری به شهرداری‌ها داده است، در کشور ما نیز دولت باید اختیارات بیش‌تری را به شهرداری‌ها واگذار کند تا خدمات با کیفیت‌تر شده و مدیریت شهری هم قدرتمند شود.

عضو هیأت رییسه فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی تغییر در پرداخت سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش‌افزوده و تخصیص اعتبار آن‌‌ها از کانال استانداری‌ها را عاملی در تضعیف قدرت‌ شهرداری‌ها دانست و گفت: شهرداری‌ها را باید حمایت و به لحاظ قانونی مکلف به ارایه خدمات بهتر کرد.

باید بر میزان سهم شهرداری از مالیات برارزش‌افزوده نظارت شود

سیدحسین‌هاشمی در خصوص پیشنهاد پرداخت سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش‌افزوده از طریق استانداری تهران در برنامه ششم، گفت: این موضوع یک پیشنهاد درسطح کشوری است و به‌طورحتم نظارت باید بر میزان سهم شهرداری از مالیات بر ارزش‌افزوده و نحوه هزینه‌کرد آن صورت گیرد، البته در خصوص پرداخت سهم شهرداری از مالیات بر ارزش‌افزوده توسط استانداری مجلس شورای اسلامی باید تصمیم‌گیری کند.

 

وی با تأکید بر نظارت در خصوص چگونگی هزینه‌کرد مالیات بر ارزش‌افزوده توسط شهرداری، افزود: متأسفانه درحال حاضر هیچ نظارتی در این باره توسط هیچ نهاد و سازمانی صورت نمی‌گیرد، بنابراین نظارت بر نحوه هزینه بودجه دولتی در هر نهاد و یا سازمانی ضروری است.