امتیاز وزارت علوم به مأموریت‌گرا شدن پژوهشگاه‌ها

معاون وزیر علوم تأکید کرد امتیاز وزارت علوم به مأموریت‌گرا شدن پژوهشگاه‌ها معاون پژوهشی وزیر علوم، بر مأموریت‌گرا بودن دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: سال ۱۴۰۱ سال توجه به پژوهشگاه‌هاست. به گزارش مهر، پیمان صالحی؛ در مراسم تکریم و معارفه رئیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، گفت: ما می‌توانیم سال ۱۴۰۱ را […]

معاون وزیر علوم تأکید کرد

امتیاز وزارت علوم به مأموریتگرا شدن پژوهشگاه‌ها

معاون پژوهشی وزیر علوم، بر مأموریتگرا بودن دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: سال ۱۴۰۱ سال توجه به پژوهشگاه‌هاست. به گزارش مهر، پیمان صالحی؛ در مراسم تکریم و معارفه رئیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، گفت: ما می‌توانیم سال ۱۴۰۱ را سال توجه به پژوهشگاه‌ها بدانیم. وی افزود: نگاه وزارت علوم و شورای‌عالی عتف به پژوهشگاه‌ها یک نگاه ویژه است، از اینرو انتظار می‌رود که پژوهشگاه‌ها در تحقق نقشه جامع علم و فناوری و موضوعات پژوهشی مطرح در کشور نقش‌آفرینی کنند. معاون پژوهشی وزیر علوم، بر مأموریتگرا کردن دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: بنا داریم در همه استان‌های کشور دبیرخانه‌ای با محوریت استانداران و با دبیری رئیس دانشگاه جامع هر استان برای مأموریتگرا شدن پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها راه‌اندازی کنیم. وی عنوان کرد: اولویت ما در این حوزه کاهش واردات است که همکاری با ۶۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان بوده است. اما هنوز بسیاری از کارها در زمینه کاهش واردات انجام نشده است. صالحی؛ با اشاره به کاهش واردات یک محصول که اکنون وضعیت خوبی دارد، گفت: تولید کاتالیست‌ها یکی از این محصولات است که به صورت چشمگیری باعث کاهش واردات شده است. به گفته وی، نمونه دیگر کاهش واردات را می‌توان در تولید سموم تکنیکال با فناوری‌های پیشرفته دانست که اکنون واردات آن به کمترین میزان ممکن رسیده است. وی اضافه کرد: در هفت نوع از این سموم بیشترین میزان واردات را داریم و اخیراً چهار مورد از آنها توسط شرکت‌های دانش‌بنیان به تولید رسیده‌اند. معاون پژوهشی وزارت علوم، گفت: دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در سطوح فناوری فعال هستند ولی تولید محصولات و تجاری‌سازی در شرکت‌های دانش‌بنیان صورت خواهد گرفت. صالحی؛ با بیان اینکه در نظام نوآوری موضوع تجاری‌سازی از موضوعات جدی است که باید به آن توجه ویژه کنیم، گفت: در این زمینه پژوهشگاه‌ها باید درهای خود را به روی بخش‌خصوصی باز کنند. صالحی؛ با تأکید بر سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در پژوهشگاه‌ها، گفت: این نوع سرمایه‌گذاری در پژوهشگاه‌ها موجب اشتغال‌آفرینی برای دانشجویان خواهد شد. معاون وزیر علوم، با اشاره به تأمین اعتبارات پژوهشی و فناوری، گفت: در سال ۱۴۰۰، سعی کردیم ۱۰۰ درصد اعتبارات پژوهشگاه‌ها محقق شود؛ همچنین در سال ۱۴۰۱ نیز در تلاش بودیم که تعاملاتی با دولت و مجلس داشته باشیم تا اعتبارات جدیدی به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها اختصاص یابد. وی اضافه کرد: در سال‌جاری برنامه داریم که هر دانشگاه و پژوهشگاهی در راستای مأموریت‌های خود حرکت کند، معادل آن، اعتباراتی به آنها اختصاص دهیم. وی گفت: پژوهشگاه‌ها برای تأمین نیروی انسانی متخصص خود باید از ظرفیت دانشجویان پسادکتری بهره‌برداری کنند؛ ما در وزارت علوم آیین‌نامه ارتقای اساتید دانشگاه‌ها را تدوین کرده‌ایم و بنا داریم پیشنویس آن را به دانشگاه‌ها ارسال کنیم. به گفته وی؛ ارتقا در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها متفاوت خواهد بود؛ دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها رقیب یکدیگر نیستند و ما باید از ظرفیت همه دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها بهره ببریم.