مدیر گروه صنعت اندیشکده امیرکبیر، گفت: تحول در صنعت خودرو با استفاده از ظرفیت دانشبنیانها، نیازمند تغییر و تحول در سیاستهای صنعتی حوزه خودرو است که عموماً از سوی بخشهای مختلف دولتی اتخاذ میشود. به گزارش مناقصهمزایده، میلاد بیگی؛ با بیان اینکه سیاستهای فعلی صنعت خودرو با دانشبنیانها همخوانی ندارد، گفت: اگر شرکتهای دانشبنیان […]
مدیر گروه صنعت اندیشکده امیرکبیر، گفت: تحول در صنعت خودرو با استفاده از ظرفیت دانشبنیانها، نیازمند تغییر و تحول در سیاستهای صنعتی حوزه خودرو است که عموماً از سوی بخشهای مختلف دولتی اتخاذ میشود. به گزارش مناقصهمزایده، میلاد بیگی؛ با بیان اینکه سیاستهای فعلی صنعت خودرو با دانشبنیانها همخوانی ندارد، گفت: اگر شرکتهای دانشبنیان را به عنوان شرکتهای فعال در حوزه فناوری و یادگیری فناوری تعریف کنیم باید گفت که صنعت خودروی کشور در حالحاضر، امکانِ پذیرش شرکتهای دانشبنیان را ندارد. وی افزود: اگر به یک دهه گذشته نگاهی بیندازیم متوجه میشویم به لحاظ اقتصادی به نفع خودروساز نبوده که به سمت افزایش داخلیسازی، استفاده از قطعات جدید و یا بهکارگیری فناوری در صنعت خودرو حرکت کند، که این امر ناشی از بیثباتی سیاستهای صنعتی در حوزه خودرو است و باعث شده تا اکوسیستم صنعت خودرو، ظرفیت جذب و هضم شرکتهای دانشبنیان را در درون خود نداشته باشد. مدیر گروه صنعت اندیشکده امیرکبیر، سیاستهای اخذ شده از سوی بخشهای مختلف دولتی را عامل اصلی بیثباتی سیاستگذاری در اکوسیستم صنعت خودرو دانست و اضافه کرد: اکوسیستم صنعت خودرو متأثر از سیاستهای دولتی است که از آنها به عنوان سیاستهای صنعت خودرو نام برده میشود و مهمترین آنها طی چند دهه گذشته ناظر بر سیاست تعرفه واردات قطعات، سیاست تعرفه واردات خودرو، سیاست قیمتگذاری، سیاست استانداردهای خودرو و بعضاً حمایتهای مالی بوده است که اگر این سیاستها را در کنار یکدیگر قرار دهیم، مجموع آنها باعث شده تا خودروسازان تمایلی به توسعه داخلیسازی، افزایش تیراژ تولید و ارتقا فناوری در این صنعت نداشته باشند و نتوانند برنامه بلندمدت برای صنعت خودروی کشور متصور شوند. این کارشناس صنعت خودرو، با تأکید بر اینکه تا زمانی که اکوسیستم صنعت خودرو تغییر نکند، نمیتوان در صنعت خودرو به سمت فناوری و دانشبنیان شدن حرکت کرد، افزود: اگر بخواهیم صنعت خودرو را با استفاده از فناوری ارتقاء دهیم، باید به سمت استفاده از پلتفرمهای جدید و به روز رفت و با توجه به آنکه در اکوسیستم فعلی صنعت خودرو اساساً جایگاهی برای شرکتهای دانشبنیان وجود ندارد، نمیتوان انتظار ارتقا فناوری را در صنعت خودرو داشت. بیگی؛ با اشاره به تجربه کشورهای موفق از جمله چین و کره در توسعه صنعت خودرو، گفت: چین و کره با اتخاذ استراتژی توسعه صنعتی و تعیینتکلیف سیاستهای مربوط به نحوه استفاده از فناوری، صادرات محور بودن محصولات، ضرورت بهروز شدن و ارتقای صنعت خودرو و رقابتپذیر کردن این صنعت، تولیدکنندگان صنعت خودروی خود را در یک فرآیند پرتلاش به سمت استفاده از فناوری در این صنعت سوق دادند، بهگونهای که در برخی حوزهها نیز توانستند جلوتر از بقیه کشور در استفاده از فناوری روز دنیا حرکت کنند؛ ما نیز اگر بخواهیم صنعت خودرو خود را ارتقاء دهیم چارهای جز ایجاد تغییرات اساسی در سیاستهای صنعتی و داشتن یک برنامه بلندمدت در این حوزه نداریم. این کارشناس صنعت خودرو، با تأکید بر این موضوع که تحول در صنعت خودرو، نیازمند تحول در سیاستهای صنعتی این حوزه است، تأکید کرد: با توجه به شعار سال، یکی از مهمترین اتفاقاتی که باید در سال جدید برای صنعت خودروی کشور رخ دهد تا بستر استفاده از ظرفیت دانشبنیانها در این صنعت فراهم شود، تغییر و تحول در سیاستهای صنعتی است و تا زمانی که سیاستهای صنعت خودرو تغییر نکند، صرفاً بیان تعداد شرکتهای دانشبنیان کمکی به تحول در صنعت خودرو نخواهد کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.