با انباشت لنت‌ترمز در انبارها کاهش فروش در پایان سال رقم خورد

دبیر انجمن لنت‌ترمز و کلاچ، ضمن اشاره به افزایش میزان تولید لنت‌ترمز در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال قبل از آن، گفت: الزام بر نصب قیمت تولیدکننده موجب انباشت لنت‌ترمز در انبارها، کاهش فروش این کالا در بازار و در نتیجه کاهش تولید در ماه‌های پایانی سال گذشته شد. به گزارش خبرخودرو، محمود عسگری؛ […]

دبیر انجمن لنت‌ترمز و کلاچ، ضمن اشاره به افزایش میزان تولید لنت‌ترمز در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال قبل از آن، گفت: الزام بر نصب قیمت تولیدکننده موجب انباشت لنت‌ترمز در انبارها، کاهش فروش این کالا در بازار و در نتیجه کاهش تولید در ماه‌های پایانی سال گذشته شد. به گزارش خبرخودرو، محمود عسگری؛ با اشاره به اینکه کمبودی در بازار لنت‌ترمز وجود ندارد، اظهار داشت: پس از ابلاغ بخشنامه سازمان حمایت مبنی بر نصب قیمت تولیدکننده بر روی بسته‌بندی محصولات، مسأله انباشت لنت‌ترمز در انبارها و کاهش فروش در بازار به عنوان مشکل اصلی تولیدکنندگان بروز کرده است. وی افزود: در گذشته فروش لنت‌ترمز در بازار به دلیل عدم درج قیمت، سودآور بود، اما در حال‌حاضر الزام درج قیمت تولیدکننده و فروش براساس قیمت بنکداری، پخش و تک‌فروشی و در نهایت کنترل قیمت‌ها از سوی سازمان حمایت موجب مقاومت بازار در برابر درج قیمت تولیدکننده بر روی این کالا شده است. دبیر انجمن لنت‌ترمز و کلاچ، گفت: فروشندگان لنت‌ترمز در شب عید طی سال‌های گذشته از فروش خوبی برخوردار بودند اما در سال ۱۴۰۰ فروش حتی به میزان نصف سال ۹۹ نیز نرسید که دلیل آن به قیمت‌گذاری بازمی‌گردد. وی بیان کرد: اخیراً براساس بخشنامه ابلاغی از سوی سازمان حمایت علاوه بر قیمت تولیدکننده، درج قیمت مصرف‌کننده نیز الزامی شده است. تمام خصوصیات لنت‌ترمز مطابق قیمت بر روی این قطعه درج می‌شود و فضای کافی برای درج قیمت مصرف‌کننده نیز وجود ندارد. در ضمن قیمت لنت براساس جداول ارائه شده در نهایت می‌بایست ۱۸٫۵ درصد بیش از قیمت تولیدکننده باشد. دبیر انجمن لنت‌ترمز و کلا، ادامه داد: با لحاظ سود عمده فروشی سه درصدی و سود ۱۵ درصدی در بخش توزیع و پخش، در مجموع می‌بایست ۱۸٫۵ درصد بر قیمت مصرف‌کننده نهایی افزوده شود و ۹ درصد ارزش افزوده نیز بر قیمت تولیدکننده از مبدأ کارخانه محاسبه شود. عسگری؛ درخصوص سرانجام اجرای طرح هوشمندسازی نظام توزیع گفت: هوشمندسازی برای تمامی کالاها اجرایی خواهد شد، ضمن اینکه در حال‌حاضر برخی از شرکت‌های تولیدکننده به میزان نه چندان چشمگیر وارد عرصه فروش اینترنتی لنت‌ترمز شده‌اند اما این طرح هنوز به طور کامل عملیاتی نشده است. وی درخصوص وضعیت تولید لنت‌ترمز در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۹۹ عنوان کرد: در مجموع با توجه به رشد شدید تولید در ابتدای سال ۱۴۰۰، افزایش تولید در مقایسه با سال ۹۹ رقم خورد، هر چند از سرعت و میزان تولید در ماه‌های پایانی سال به دلیل الزامی شدن نصب قیمت و در نتیجه انباشت لنت‌ترمز در انبارها و کاهش فروش، کاسته شد. دبیر انجمن لنت‌ترمز و کلاچ، درخصوص ظرفیت تولید سالانه لنت‌ترمز در کشور تصریح کرد: ظرفیت تولید ۱۰۷ هزار تن کالای لنت‌ترمز در کشور وجود دارد اما میزان مصرف به طور کلی حدود ۶۵ تا ۷۰ هزار تن است. میزان تولید در سال گذشته و سال ۱۴۰۰ مابین ۶۵ تا ۸۰ هزار تن در نوسان بوده است. عسگری؛ در پایان درخصوص میزان صادرات لنت‌ترمز خاطرنشان کرد: صادرات به دلیل مشکلات انتقال پول و تعهدسپاری بسیار ناچیز بوده و عددی بالغ بر ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن را نشان می‌دهد و نهایتاً به کشورهای همجوار از جمله عراق انجام می‌شود