تلاش مجلس برای حمایت از ارتقای کیفی دانشگاه‌ها

  رییس کمیته آموزش عالی مجلس معتقد است حال که نظام آموزش عالی به اندازه کافی توانسته پذیرش دانشجو داشته باشد باید به فکر افزایش کیفیت آموزش و خروجی مطلوب از دانشگاه‌ها باشد. به گزارش خانه ملت، جواد هروی با بیان این‌که آموزش عالی کشور توانست در برنامه‌ریزی‌ها و اجرای طرح‌هایی به منظور افزایش پذیرش […]

 

رییس کمیته آموزش عالی مجلس معتقد است حال که نظام آموزش عالی به اندازه کافی توانسته پذیرش دانشجو داشته باشد باید به فکر افزایش کیفیت آموزش و خروجی مطلوب از دانشگاه‌ها باشد.

به گزارش خانه ملت، جواد هروی با بیان این‌که آموزش عالی کشور توانست در برنامه‌ریزی‌ها و اجرای طرح‌هایی به منظور افزایش پذیرش دانشجو موفق عمل کند، گفت: اکنون زمان آن فرا رسیده که مسؤولان در کنار افزایش آمار ورودیان به دانشگاه‌ها به فکر کیفیت آموزشی که به دانشجویان داده می‌شود نیز باشند تا در نهایت فارغ‌التحصیلانی تربیت شوند که به حیطه علمی خود اشراف کامل داشته و به لحاظ حرفه‌ای متخصص باشند.

نماینده مردم قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در ادامه به مسایلی که باعث الزام مسؤولان به افزایش کیفیت در دانشگاه‌ها می‌شود اشاره و بیان کرد: افزایش کیفیت آموزش عالی سطح علمی دانشگاه را بالا برده و درمورد رشته‌های فنی باعث افزایش اعتماد حوزه صنعت به دانشگاه و بستن قراردادهای تجاری و صنعتی با آن می‌شود.

وی افزود: ارتباط بین علم و صنعت، نه تنها علم و دانش کشور را هدفمند می‌کند، بلکه دانشجویان و فارغ‌التحصیلان را نیز برای گرایش به سمت صنعتی کردن فعالیت‌های علمی، با انگیزه خواهد کرد.

هروی در ادامه به ایجاد زمینه و فرصت برای ارتباط دانشگاه‌های کشور با سایر دانشگاه‌های خارجی اشاره و عنوان کرد: از سوی دیگر افزایش سطح علمی دانشگاه‌ها باعث اعتماد و ایجاد ارتباط بیش‌تر دانشگاه‌های خارجی با دانشگاه‌های داخلی می‌شود که همین امر در کنار تبادل تجربه می‌تواند دانشگاه‌های ما را معتبرتر کند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم همچنین تأکید کرد: از طرفی باید توجه داشت مشکل بیکاری قشر عظیمی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با تربیت متخصص گونه آن‌ها حل خواهد شد چرا که یک فرد فارغ‌التحصیل که به لحاظ علمی پربار باشد قطعاً در جامعه بیکار نمی‌ماند.

وی در ادامه افزایش اعتبار علمی دانشگاه‌های کشور را در مسیر رشد و توسعه اقتصادی مؤثر دانست و بیان داشت: در شرایطی که نیاز به رونق اقتصادی داریم باید بدانیم علم یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند به رونق، رشد و توسعه این حوزه کمک و دانشگاه‌ها را نیز به لحاظ مالی مستقل کند.

هروی در ادامه به مشکلاتی که دانشگاه‌ها در حوزه بودجه خود دارند، اشاره و اظهار کرد: تا کنون اعتباری که به دانشگاه‌ها داده می‌شد برای ایجاد شرایط جذب دانشجو بود که توانست در این زمینه موفق باشد اما در حال حاضر این بخش نیاز به اعتباراتی برای افزایش کیفیت آموزش دارد.

 

رییس کمیته آموزش عالی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون چشم جامعه دانشگاهی به مجلس است تا در بخش بودجه به یاری قشر دانشگاهیان بپردازد که البته با پیشنهاداتی که ارایه خواهیم داد قطعاً حین بررسی بودجه دانشگاه‌ها به افزایش کیفیت آموزش توجه خواهد کرد که البته این موضوع هماهنگی دولت و مجلس را نیز می‌طلبد.