عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به آمار بالای جانباختگان در تصادفات جادهای و نقش کیفیت پایین خودروهای داخلی در رشد این آمار، بیان کرد: بنده نیز مانند سایر افراد نسبت به وضعیت صنعت خودروسازی منتقد هستم. توقع این است که صنعتی که بالغ بر ۵۰ سال در کشور مورد حمایت قرار گرفته، […]
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به آمار بالای جانباختگان در تصادفات جادهای و نقش کیفیت پایین خودروهای داخلی در رشد این آمار، بیان کرد: بنده نیز مانند سایر افراد نسبت به وضعیت صنعت خودروسازی منتقد هستم. توقع این است که صنعتی که بالغ بر ۵۰ سال در کشور مورد حمایت قرار گرفته، عملکردی به مراتب بهتر داشته و خودرویی با کیفیت و ایمن تولید کند. اما بنده باور دارم نباید به خاطر انتقادهایی که نسبت به یک موضوع داریم، اساس بحث را زیرسؤال ببریم.
عوامل متعددی در تصادفات جادهای مؤثر است
به گزارش از ایسنا، حجتا… فیروزی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، در ادامه با بیان اینکه در ایام عید هنگام عبور از یک جاده اصلی چندین مورد واژگانی خودرو را دیدم که هیچ ارتباطی با خودرو نداشت، اظهار کرد: در آمار بالای جانباختگان در تصادفات جادهای عوامل متعددی اثرگذار است، نباید در کنار انتقادهایی که به صنعت خودروسازی داریم، زیربنای این صنعت بزرگ کشور که میتواند در تولید ملی و اشتغالآفرینی اثرگذار بوده را نادیده گرفته و آن را از بین ببریم. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه دولت فعلی و وزارتخانه صنعت،معدنوتجارت برنامههایی برای ساماندهی صنعت خودروسازی کشور دارند، تصریح کرد: از سوی دیگر بنده معتقد هستم که ما نباید بازار را به صورت انحصاری در اختیار چند خودروساز قرار دهیم، باید هم از ظرفیت بخشخصوصی برای گسترده کردن فعالیتها در حوزه خودروسازی بهره برده و کیفیت و تنوع تولیدات خود را بالا ببریم و هم از ظرفیت واردات استفاده کنیم. نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: واردات خودرو نهتنها مخل تولید داخلی نبوده، بلکه رقابت را برای بازار خودرو به ارمغان آورده و خودروسازان را وادار به ارتقای کیفیت و ایمنی خواهد کرد این گفته که واردات خودرو مخل تولید داخل است، درست نیست. استفاده از ظرفیتهای وارداتی علاوه بر اینکه پاسخگوی بخشی از تقاضاهای جامعه است، موجب ایجاد رقابت در بازار شده و خودروسازهای داخلی را مجبور به ارتقای کیفیت خود خواهد کرد. امروز ما از کتابهای دانشگاهی خارجی برای انجام کارهای پژوهشی در دانشگاههای خود استفاده کرده که منجر به تقویت پایه علمی در کشور میشود. در بحث صنایع نیز اینگونه است.
هیچ مانعی برای واردات خودرو وجود ندارد
فیروزی؛ افزود: قطعاً زمانی که بحث از واردات خودرو و حمایت از واردات میشود، به دنبال واردات بیحدوحصر نیستیم. واردات باید بهگونهای باشد که به تولید داخل ضربه نزند اما در عین حال رقابت را در بازار ایجاد کرده و مکمل تولید داخل میشود. وی در پایان تأکید کرد: ما هیچ قانونی درخصوص منع واردات خودرو نداریم اما در مقاطعی از زمان برای جلوگیری از خروج ارز از کشور جلوی واردات در خیلی از کالاها گرفته شد. اکنون دست دولت برای واردات خودرو باز است. مصوبه مجلس در بودجه نیز با اصلاحات صورت گرفته در آن این اختیار را به دولت میدهد تا خودرو وارد کند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.