کمبود نقدینگی دولت برای پیشبرد طرح‌های عمرانی

  رکود ساخت و ساز صنعت سیمان را به کما برده است عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که عدم رونق در بخش ساخت و ساز و صنعت سیمان را تقریباً با یک شوک جدی مواجه کرده است، گفت: با رفع تحریم‌ها چشم‌‌ها به بازار مسکن است تا با رونق معاملات […]

 

رکود ساخت و ساز صنعت سیمان را به کما برده است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که عدم رونق در بخش ساخت و ساز و صنعت سیمان را تقریباً با یک شوک جدی مواجه کرده است، گفت: با رفع تحریم‌ها چشم‌‌ها به بازار مسکن است تا با رونق معاملات در آن بخش، بازار کالاهای بادوام سرمایه‌ای نیز مانند سیمان، فولاد، گچ، کاشی و سرامیک تکان بخورد.

به گزارش خانه ملت، نادر قاضی‌پور با بیان این‌که رکود در صنعت سیمان بسیار جدی است، گفت: اولین و بزرگ‌ترین چالشی که امروز صنعت سیمان درگیر آن است؛ رکودی است که بر کشور حاکم شده، عدم رونق در بخش ساخت و ساز و پیشرفت در پروژه‌های عمرانی صنعت سیمان را تقریباً با یک شوک جدی مواجه کرده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که این رکود آثار و تبعات دیگری راهم از نظر مدیریتی درحوزه اداره صنعت سیمان ایجاد کرده است، افزود: اولاً رکود باعث شده کارخانه‌ها با ظرفیت پایین ادامه کار دهند و ثانیاً امکان تأمین نقدینگی را به لحاظ این رکود نداشته باشند؛ بنابراین در تأمین قطعات، ابزار نوسازی و بهینه‌سازی کارخانه و… با مشکلات جدی مواجه شده‌اند.

قاضی پور ادامه داد: اگر این روز‌ها کوره سیمانی خاموش می‌شود و این به معنای تعطیلی و اختلال در تولید آن واحد تمام می‌شود، ناشی از کمبود نقدینگی دولت برای پیشبرد طرح‌های عمرانی است.

وی با بیان این‌که کاهش حجم ساخت و ساز‌ها و رکود بازار مسکن در سال‌های اخیر باعث وخامت رکود بازار این محصول شده است، اظهار داشت: اگر دولت بودجه طرح‌های عمرانی را افزایش دهد قطعاً در افزایش تقاضای سیمان مؤثر خواهد بود، اما این موضوع نمی‌تواند کل مشکل صنعت سیمان را حل کند.

وضعیت رکودی بر صادرات سیمان حکمفرماست

قاضی‌پور با بیان این‌که تقاضای سیمان تابعی از تقاضای کل کشور است، افزود: به دلیل وضعیت رکودی اقتصاد، صنعت سیمان نیز در رکود به سر می‌برد، زمانی که در اوضاع اقتصادی کشور بهبود ایجاد شود تقاضای سیمان نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به وضعیت رکودی صادرات سیمان ادامه داد: اقتصاد جهانی نیز دوران رکود را می‌گذراند و سال آینده احتمال بهبود کمی در اقتصاد جهان می‌رود.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با رفع تحریم‌ها چشم‌‌ها به بازار مسکن است تا با رونق معاملات در آن بخش، بازار کالاهای بادوام سرمایه‌ای نیز مانند سیمان، فولاد، گچ، کاشی و سرامیک تکان بخورد.