پیگیری بهارستان برای تصویب طرح حمایت از ۶ میلیون نیازمند

  نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر تلاش مجلس در جهت کاهش خط فقر و پیگیری طرح حمایت از ۶ میلیون نیازمند، گفت: بی‌توجهی به ارتقای کیفیت زندگی نیازمندان به افزایش فقر دامن می‌زند. به گزارش خانه ملت، فرج‌ا… عارفی در خصوص هشدار رییس کمیته امداد مبنی بر توسعه خط فقر درصورت بی‌توجهی […]

 

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر تلاش مجلس در جهت کاهش خط فقر و پیگیری طرح حمایت از ۶ میلیون نیازمند، گفت: بی‌توجهی به ارتقای کیفیت زندگی نیازمندان به افزایش فقر دامن می‌زند.

به گزارش خانه ملت، فرج‌ا… عارفی در خصوص هشدار رییس کمیته امداد مبنی بر توسعه خط فقر درصورت بی‌توجهی به اجرای طرح حمایت از ۶ میلیون نیازمند و اجرایی نشدن حذف یارانه پردرآمدها، گفت: به‌طورحتم برای جلوگیری از توسعه خط فقر در جامعه باید به سمت افزایش تولید و فعال کردن بنگاه‌های تولیدی حرکت کرد البته در این مسیر باید کمک‌های نقدی و غیرنقدی را به افراد کم درآمد جامعه افزایش داد.

نماینده مردم عنبرآباد و جیرفت در مجلس شورای اسلامی، با بیان این‌که مجلس طرح حمایت از ۶ میلیون نیازمند را در جهت جلوگیری از افزایش فقر در جامعه پیگیری کرده است، گفت: اکثریت نمایندگان مجلس معتقدند که یارانه اقشار پردرآمد جامعه باید حذف و سرمایه حاصل از آن به افراد کم درآمد جامعه اختصاص یابد، البته طرح حمایت از ۶ میلیون نیازمند نیز درحال حاضر در نوبت بررسی صحن علنی مجلس قرارگرفته و انتظار می‌رود که هیأت رییسه تا پیش از پایان عمر مجلس نهم بررسی این طرح را در دستور کار قرار دهد.

وی با انتقاد از بی‌توجهی دولت به ارتقای کیفیت تولید در کشور، افزود: بی‌توجهی دولت به بخش تولید به افزایش فقر در جامعه دامن می‌زند، اما به همان اندازه که تولید در کشور افزایش پیدا کند به‌طورقطع سطح درآمد مردم نیز سیر صعودی خواهد داشت؛ هرچندکه برای توجه به موارد گفته شده باید برخی تغییر ساختار‌ها درجامعه به وجود آید.

عارفی با اشاره به این‌که کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی به افزایش توزیع ثروت میان اقشار کم درآمد جامعه کمک می‌کند، تصریح کرد: درحال حاضر نرخ بالای سود تسهیلات بانکی بنگاه‌های اقتصادی را به مرز ورشکستگی کشانده است، به عبارت بهتر اکثر بنگاه‌های اقتصادی امروز به دلیل فرسودگی ماشین‌آلات از چرخه تولید کشور خارج شدند و به دلیل سودهای کلان بانکی نمی‌توانند از وام برای ارتقای کیفیت محصولات استفاده کنند.

وی با تأکید بر به حداقل رساندن سود وام‌های بانکی در جهت افزایش تولید، گفت: در جمهوری اسلامی ایران نیز مانند اکثر کشورهای صنعتی و پیشرفته دنیا نرخ سود بانکی باید بین ۳ تا ۵ درصد باشد، بنابراین انتظار می‌رود که دولت هرچه سریعتر با توجه به موارد این چنینی به حل مشکلات اقشار آسیب‌پذیر و کم درآمد جامعه کمک کند.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، افزود: به‌طور حتم زمانی می‌توان در کاهش خط فقر درجامعه موفق بود که توزیع ثروت به صورت عادلانه میان مردم صورت گیرد نه این‌که تنها میان سرمایه داران توزیع شود، بنابراین اگر بتوان با فعال کردن بنگاه‌های اقتصادی افراد بیش‌تری را مشغول به‌کار کرد می‌توان انتظار کاهش فقر در جامعه را داشت در غیر این صورت با شرایط فعلی و افزایش نرخ سود بانکی در آینده‌ای نزدیک خیل عظیمی از افراد به جمع بیکاران کشور اضافه می‌شود.

 

رییس کمیته امداد امام (ره) حذف یارانه پردرآمد‌ها و اجرای طرح ۶ میلیون نفر را راه‌حل عبور از بحران فقر می‌داند.