آرش محبینژاد؛ دبیر انجمن ستاد صنایع همگن قطعهسازی کشور، در مصاحبهای با بیان اینکه من مخالف واردات خودرو نیستم، گفت: شیوه واردات خودرو باید ساماندهی شود بهگونهای که براساس تغییر شرایط سیاسی پیرامونی ضربهپذیری تولید داخل را شاهد نباشیم. به طور مثال در تحریمها، شرکتی یا کشوری صنعت خودروی ایران را تحریم میکند سپس ما […]
آرش محبینژاد؛ دبیر انجمن ستاد صنایع همگن قطعهسازی کشور، در مصاحبهای با بیان اینکه من مخالف واردات خودرو نیستم، گفت: شیوه واردات خودرو باید ساماندهی شود بهگونهای که براساس تغییر شرایط سیاسی پیرامونی ضربهپذیری تولید داخل را شاهد نباشیم. به طور مثال در تحریمها، شرکتی یا کشوری صنعت خودروی ایران را تحریم میکند سپس ما میرویم و خودرو ساخته شده آن کشور را وارد میکنیم؛ بنده با این گونه سوءمدیریتها مخالف هستم، ولی موضوع انجمن همگن قطعهسازان کشور سوای این بحثها، این است که با هرگونه واردات کالای مجاز باید موافقت شود البته باید ساماندهی شود. به گزارش از صداوسیما، محبینژاد؛ افزود: در حالحاضر دلیل واردات خودرو، حمایت از تولید داخل نیست، چون ممنوع است، در مقطعی ما بحران ارزی داشتیم و واردات خودرو ممنوع شد و شاهد بودیم در دورهای حتی با ارز مبادلهای یا ارز مرجع به جای دارو و غذا، خودرو وارد میشد که بعدها خیلی از اقلام ممنوع شد از جمله خودرو. دبیر انجمن ستاد صنایع همگن قطعهسازی کشور، در ادامه گفت: ما اعتقاد داریم که ممنوعیت واردات خودرو کار درستی نیست، ولی ساماندهی و سیاستگذاری واردات خودرو و قطعات در این حوزه بسیار درست است و چارچوب این سیاستگذاری باید به نحوی باشد که اگر ما در شرایط تحریم باشیم یا غیرتحریم این قانون عوض نشود و برای مصالح ملی باشد. وی با بیان اینکه به فرض بگوییم واردات خودرو آزاد، ولی از کشورهایی که ما را تحریم میکنند ممنوع شود، بیان داشت: در کلان اعتقاد داریم که واردات خودرو برای قاطبه مردم نیست به دلیل اینکه مرض اقتصادکلان ما پایین بودن قدرت خرید مردم است پس اولاً واردات ما آنقدر نخواهد بود که بگوسیم تولید داخل را تحتتأثیر قرار میدهد و کلاس خودروهای وارداتی با کلاس خودروهای داخلی قابل قیاس نیست و از نظر تولیدکنندگان خودرو، بحث واردات خودرو ممتنع است و ما نه اصرار داریم و نه انکار و اصولاً در بحث دفاع یا انکار واردات خودرو صحبت نمیکنیم. محبینژاد؛ با اشاره به اینکه چه کسی گفته مردم پول ندارند، افزود: کارخانه خودروسازی ۱۱ هزار خودرو برای فروش میگذارد، پنج میلیون نفر در صف میایستند؛ حرف ما این است که توان مردم را همین افراد که این طرز فکر را دارند، پایین آوردهاند. دبیر انجمن ستاد صنایع همگن قطعهسازی کشور، گفت: به صراحت بگویم ما صددرصد مخالف ممنوعیت واردات هرگونه کالای مجاز هستیم، ولی موافق ساماندهی همه واردات نه فقط حوزه خودرو بلکه اگر ما کمبود منابع ارزی داریم این مدیریت منابع داخلی است که چه ارز باشد و چه مواداولیه و چه نقدینگی باشد این مدیریت باید صورت گیرد و میگوییم واردات خودرو باید با شرط و شروطی آزاد باشد و در این شرطها رقابتپذیری و انحصار و همه اینها باید بگنجد. محبینژاد؛ افزود: ما برای ممنوعیت واردات، قانونی نداریم و مصوبه سران قوا بوده که یکسال مهلت داشته و مدت آن هم منقضی شده و الان هم میتوانند مصوبه را باطل کنند. دبیر انجمن ستاد صنایع همگن قطعهسازی کشور، بیان اینکه چرا و چطور در ۹ ماهه سال گذشته در ازای عرضه ۵۷۵ هزار دستگاه خودرو، ۴۲ میلیون و ۷۵۰ هزار نفر برای خودرو ثبتنام کردهاند، گفت: رانت و شکاف قیمتی بازار با درب کارخانه دلیل این امر است و ما از روزی که قیمتگذاری دستوری این شکاف را ایجاد کرده تا پایان شش ماهه اول سال گذشته مجموعاً ۱۷۵ هزار میلیارد تومان شکاف بازار و رانت را داشتیم و این موضوع هیچ ربطی به قدرت خرید مردم ندارد و تقاضای کاذبی ایجاد میکند. محبینژاد؛ در پایان با اشاره به اینکه با درآمد کنونی مردم آیا خرید یک خودروی ۵۰۰ میلیون تومانی راحت است گفت: خرید برای مردم راحت نیست و ما نباید مرض اقتصاد کلان کشور را به این قضیه گره بزنیم، ما در این مبحث به صورت بخشی نگاه نمیکنیم و نگاه ملی داریم و با واردات خودرو مخالف نیستیم با سیاستگذاری درست در این حوزه موافقیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.