رئیس سازمان استاندارد مطرح کرد برنامهریزی برای بازگشت ۹ استاندارد خودرویی معلقشده به مدار مهدی اسلامپناه؛ رئیس سازمان ملی استاندارد، به تشریح اقدامات این سازمان در راستای ارتقای استاندارد کالاها و خدمات پرداخت که در ذیل میخوانیم: * در سازمان استاندارد چه اقدامی در راستای کیفیسازی کالاها انجام گرفته است؟ – در ۱۱۰ روزی که […]
رئیس سازمان استاندارد مطرح کرد
برنامهریزی برای بازگشت ۹ استاندارد خودرویی معلقشده به مدار
مهدی اسلامپناه؛ رئیس سازمان ملی استاندارد، به تشریح اقدامات این سازمان در راستای ارتقای استاندارد کالاها و خدمات پرداخت که در ذیل میخوانیم:
* در سازمان استاندارد چه اقدامی در راستای کیفیسازی کالاها انجام گرفته است؟
– در ۱۱۰ روزی که از آغاز دولت سیزدهم گذشته برنامههای کیفیسازی را در این سازمان اجراء کردهایم و دهها دستورالعمل راهبردی سازمان ملی استاندارد ایران بازنگری و اصلاح شده که این تغییر و تحول ادامه داد تا موجبات رضایتمندی مردم ایجاد شود.
* یکی از موضوعات مورد اهمیت مردم استاندارد خودرو است، در این زمینه سازمان استاندارد چه اقداماتی انجام داده است؟
– ما متولی کیفیت نیستیم. ما مدعیالعموم کیفیت، ایمنی و سلامت در حوزه استانداردسازی هستیم و این جزء حقوق مردم است. درصدد این هستیم یک بازنگری و تغییراتی در این خصوص ایجاد کنیم. ادعا داریم که در حال رفع و رجوع مسائل هستیم و به طور فنی و مهارتی و علمی اثبات میکنیم. در جلسه آخر شورای عالی استاندارد که در فاصله نزدیکی از بهروی کار آمدن دولت جدید برگزار شد، رئیس جمهور به طور جدی در این زمینه تأکید داشتند و مصوباتی در دستور کار قرار گرفت. رئیسجمهور دستور دادند در بحث استانداردهای ۸۵گانه، ۹ استانداردی که در دولت قبل معلق شده بود در یک برنامه زمانبندی شده که با وزارت صمت هماهنگ شده به مدار برگردد که کار بزرگی در حوزه خودرو است. در بحث خدمات پس از فروش در شرف اجرای مصوبه اجباری شدن این خدمات هستیم. گواهیهای عدم انطباق و صلاحیتهایی که در مورد خودرو باید پاس شود را در جلساتی با وزارت صمت و خودروسازان داشتیم پیگیری کردیم و تعهداتی برای اجرای آن از خوردوسازان گرفتیم. مسؤولیت تولید کالای نهایی به عهده تولیدکننده است بر مبنای قانون در حوزه کیفیسازی ورود پیدا میکنیم. ما تعهداتی از خودروسازان گرفتیم و اگر در این تعهدات ضرر و زیان مادی و معنوی به مصرفکننده وارد شود، مدیران خودروساز باید پاسخگو باشند. رابطه مالی خودروسازها با شرکتهای بازرسی را به هم زدیم که مصداق شفافیت است تا تخلفی شکل نگیرد. مسؤولیت احراز و انطباق پروانه قطعه را متوجه خودروساز کردیم. در خودرو چند هزار قطعه استفاده میشود و خود خودروساز میتواند نظارت بهتری بر قطعهساز داشته باشد.
* تصادف زنجیرهای در بهبهان و باز نشدن کیسه هوای ماشینها تجربه تلخی در حوزه کیفیت خودرو بود. برای جلوگیری از حوادث مشابه چه تدبیری اندیشیدهاید؟
– اینکه استانداردهای قطعی و اجباری پاس نمیشود ما هم به آن معترفیم، اما وظیفه پاس کردن آن برعهده تولیدکننده یعنی خودروساز است و در صورت اجراء نشدن آنها متخلف، خودروساز است. خودروساز نسبت به ایمنی و رعایت استانداردها وظیفه دارد. آنچه که ما میتوانیم طبق قانون اجراء کنیم اتخاذ سیاستهای درست و اعمال استانداردهای اجباری به وسیله شرکتهای بازرسی است که در این مطلب ورود کردیم و حساس هستیم و ایمنی و امنیت مردم را جزء حقالناس میدانیم. باید عزم همهجانبه در دستور کار قرار دهیم که این صرفاً برای خودرو نیست و مشمول سایر کالاها و خدمات هم میشود. در موضوع کیفیت و اعمال قانون و نظارت کوچکترین اغماض و کوتاهی نخواهیم داشت. نیاز به استقرار خدمات کیفی و استقرار نظام کیفیت است که باید بنگاهها در این مسیر حرکت کنند. اخیراً هم حرکتهایی در حوزه قطعه خودرو شروع شده است. در مبارزه با قطعات جعلی و بیکیفیت ورود داشتیم.
* در استاندارد خودرو چه طرحهایی دارید که در میانمدت و کوتاهمدت میتواند اجراء شود؟
– در بحث خودروهای سواری، خودروهای سنگین و موتور، چند ماه است که اقدامات را شروع کردهایم انواع نوآوریها و خلاقیتها در دستور کار قرار دارد. عزم ملی و حاکمیتی ایجاد شده است و در سال تولید، دانشبنیان و اشتغالزایی، مسائل هایتک و دانشبنیان هم در دستور کار است. مقرر شده در آزمونهای خودرویی هم از فناوریهای پیشرفته استفاده شود به طور مثال در بحث تست تصادف، شبیهسازی تست تصادف را در دستور کار وزارت صمت قرار دادهایم. از شرکتهای دانشبنیان در زمینه بازرسی و انطباق و پاس کردن استاندارد در حوزه خودرو و قطعه استقبال میکنیم.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.