خودروهای چینی بازار ایران را قبضه کرده‌اند

رئیس اتحادیه فروشندگان خودروی اصفهان، با اشاره به اینکه خودروهای چینی بازار را قبضه کرده است، گفت: متأسفانه از ۱۴ فروردین‌ماه تاکنون قیمت خودروهای ایرانی بین ۵ تا ۴۰ میلیون تومان گران شده است. به گزارش ایسنا، حمیدرضا قندی؛ درباره روند افزایشی بازار خودرو، اظهار کرد: متأسفانه درخصوص واردات خودرو شاهد ناهماهنگی بین قوای سه‌گانه […]

رئیس اتحادیه فروشندگان خودروی اصفهان، با اشاره به اینکه خودروهای چینی بازار را قبضه کرده است، گفت: متأسفانه از ۱۴ فروردین‌ماه تاکنون قیمت خودروهای ایرانی بین ۵ تا ۴۰ میلیون تومان گران شده است. به گزارش ایسنا، حمیدرضا قندی؛ درباره روند افزایشی بازار خودرو، اظهار کرد: متأسفانه درخصوص واردات خودرو شاهد ناهماهنگی بین قوای سه‌گانه هستیم و از سوی دیگر در بحث کیفیت خودرو، مواد اولیه تولید قطعات مهم است. وی توضیح داد: قطعه‌سازی که قصد تولید قطعه باکیفیت دارد نیازمند مواد اولیه باکیفیت است که بیشتر این مواد وارداتی است و اگر بخواهد قطعات را با مواد ایرانی تولید کند، متأسفانه همین قطعات موجود در بازار را شاهد خواهیم بود. رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو اصفهان، گفت: متأسفانه اکنون در نمایشگاه‌ها و نمایندگی‌های خودرو به چشم شاهد وجود خودروهای بی‌کیفیت هستیم و بعضاً یک خودرو صفر کیلومتر که وارد نمایشگاه می‌شود در همان زمان تحویل دچار ایراد است؛ به‌عنوان‌مثال قفل خودرو باز نمی‌شود. شرکت خودروسازی که خودرو تحویل می‌دهد، حداقل باید کیفیت ظاهری خودرو را رعایت کند. وی افزود: البته امروز گرانی‌ها تنها مربوط به خودرو نیست و از ابتدای امسال تاکنون تمام محصولات موجود در بازار بین ۱۰ تا ۳۰ درصد و حتی بیشتر گران شده است. قندی؛ با اشاره به ثبت‌نام‌های قرعه‌کشی خودرو، گفت: متأسفانه برای پنج میلیون ثبت‌نام‌کننده خودروها تنها ۱۵ هزار خودرو موجود است و این شانس قرعه‌کشی را عملاً صفر کرده است. وی با اشاره به رانت موجود در بازار خودرو، افزود: به نظر می‌رسد برخی فروش‌ خودروها توسط خودروسازان خارج از قرعه‌کشی انجام می‌شود که در عمل حق افراد ثبت‌نام‌کننده به برخی افراد خاص داده می‌شود. رئیس اتحادیه فروشندگان خودروی اصفهان، با تأکید بر اینکه قیمت خودرو باید هر روز به‌صورت آزاد از کف کارخانه اعلام شود و در همان روز ثبت‌نام و پرداخت وجه، خودرو تحویل مصرف‌کننده شود، تصریح کرد: تا زمانی خودرو وارد کشور نشود، ما همچنان شاهد افزایش قیمت این محصول در بازار هستیم، چراکه مردم حق انتخاب هیچ خودرو دیگری را ندارند. وی با بیان اینکه امروز بسیاری از مردم روی به خرید خودروهای چینی آورده‌اند، گفت: امروز متأسفانه خودروهای چینی بازار ایران را قبضه کرده‌اند و تصمیمگیران به جای واردات خودرو، به خودروهای چینی دل‌خوش کرده‌اند. قندی؛ تصریح کرد: متأسفانه از ۱۴ فروردین‌ماه تاکنون قیمت خودروهای ایرانی بین پنج تا ۴۰ میلیون تومان گران شده است. وی با اشاره به قیمت خودروهای سایپا، قیمت پراید مدل ۹۹، حدود ۱۷۳ میلیون تومان، پراید وانت مدل ۱۴۰۰حدود ۱۷۵ میلیون تومان، کوییک ساده ۱۹۸ میلیون تومان، کوییکآر ۲۱۰ میلیون تومان، تیبا دو ۱۹۵میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۱۹۰ میلیون تومان، شاهین ۳۵۳ میلیون تومان و ساینا ۲۰۵ میلیون تومان است. رئیس اتحادیه فروشندگان خودروی اصفهان، به قیمت خودروهای ایران‌خودرو تولید سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: سمند ۲۸۰ میلیون تومان، پژو پارس سال ۳۰۸ میلیون تومان، پژوپارس تیوفایو ۳۸۰ میلیون تومان،‌هایما اس فایو ۷۴۰ میلیون تومان،‌هایمااس‌هفت ۸۹۰ میلیون تومان، دنا اتومات ۴۸۵ میلیون تومان، پژو۲۰۶ تیپ دو ۲۹۵ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ سقف شیشه‌ای پانوراما ۳۹۵ میلیون تومان است. وی درباره وضعیت بازار خودروهای کارکرده، گفت: قیمت خودروهای دست‌دوم نسبت به خودروهای صفرکیلومتر نیز بالا است و با توجه به اینکه مردم قدرت خرید ندارند که با توجه به تقاضا در این بازار، قیمت‌ها افزایشی است. قندی؛ با اعتقاد بر اینکه در حال‌حاضر مصرف‌کننده واقعی در بازار نیست، تأکید کرد: در صورت افزایش تولید خودرو و تعادل عرضه و تقاضا احتمال کاهش قیمت خودرو وجود دارد، در غیر این صورت روند بازار همچنان افزایشی خواهد بود.