منوچهر منطقی؛ معاون صنایع حملونقل وزارت صمت، در هفته جاری از برنامهریزی وزارت صنعت،معدنوتجارت برای تولید خودروی ارزانقیمت خبر داد و اظهار داشت: تولید خودروی ارزانقیمت فقط مسأله ایران نبوده و مربوط به همه کشورهاست، زیرا خودروهای موجود برای همه جمعیت جهان مناسب نیست و فقط برای دو میلیارد نفر مناسب است. وی با بیان […]
منوچهر منطقی؛ معاون صنایع حملونقل وزارت صمت، در هفته جاری از برنامهریزی وزارت صنعت،معدنوتجارت برای تولید خودروی ارزانقیمت خبر داد و اظهار داشت: تولید خودروی ارزانقیمت فقط مسأله ایران نبوده و مربوط به همه کشورهاست، زیرا خودروهای موجود برای همه جمعیت جهان مناسب نیست و فقط برای دو میلیارد نفر مناسب است. وی با بیان اینکه خودروی ارزانقیمت در بهمنماه امسال رونمایی میشود، گفت: در جهان قیمت این خودرو کمتر از شش هزار دلار است. به گزارش ایرنا، منطقی؛ با بیان اینکه مطالعات مربوط به تولید خودروی ارزانقیمت آغاز و این موضوع با خودروسازان مطرح شده، ادامه داد: از آنجا که این مهم در نامه رئیسجمهوری و وزیر صمت نیز آمده، بهصورت جدی پیگیر آن هستیم. وی با بیان اینکه تولید خودروی ارزانقیمت در قالب خودرو برقی و معمولی در حال پیگیری است، تصریح کرد: به نظر میرسد خودروی ارزانقیمت در بهمنماه امسال رونمایی شود تا کارشناسان بتوانند نظرات خود را ارائه دهند. در همین زمینه، آرش محبینژاد؛ دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی خودرو کشور، گفت: تولید خودروی ارزانقیمت و اقتصادی یکی از مفاد فرمان هشت بندی ابلاغی رئیسجمهوری است. وی افزود: اکنون خودروسازان مشغول برنامهریزی برای تولید چنین خودرویی هستند که ضمن داشتن کیفیت قابلقبول، همه آحاد مردم بتوانند آن را خریداری کنند. محبینژاد؛ خاطرنشان کرد: پس از ابلاغ برنامههای مربوطه از سوی معاونت حملونقل وزارت صمت و همچنین خودروسازان، قطعهسازان آمادگی دارند تا خودروی یادشده را با هر مشخصه کیفی که اعلام میشود، تولید کنند.
کمبود نقدینگی، بزرگترین چالش بخش تولید کشور
این مقام صنفی، در ادامه به افزایش مطالبات قطعهسازان از خودروسازان اشاره کرد و گفت: اکنون میزان مطالبات تعیینتکلیف نشده زنجیره تأمین خودروسازی به ۴۵ هزار میلیارد تومان و مطالبات معوق تعیینتکلیف نشده به ۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است. وی بیان داشت: با تورمی که برای امسال پیشبینی میشود، همچنین افزایش نرخ نهادههای داخلی، وارداتی و افزایش حقوق و دستمزد، درمجموع کمبود نقدینگی بزرگترین چالش بخش تولید کشور در سال ۱۴۰۱ خواهد بود.
طراحی منصفانه و هوشمند قرارداد بین قطعهساز و خودروساز
محبینژاد؛ افزود: در این شرایط، قراردادهای بین قطعهسازان و خودروسازان باید منصفانه و هوشمند باشد، بهطوری که با هر تغییر مثبت یا منفی پنج درصدی نرخ نهادههای تولید، بهصورت خودکار قیمتهای قطعهسازان اصلاح شود. وی به افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو بهعنوان یکی از بندهای هشتگانه فرمان رئیسجمهوری اشاره کرد و ادامه داد: با در نظر گرفتن این میزان تیراژ و همچنین تورم انتظاری، بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کمبود سرمایه برای تحقق این برنامه وجود دارد. دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازی خودرو کشور، از تأمین نقدینگی، اصلاح قیمتها، تأمین مواد اولیه و تأمین ارز موردنیاز بهعنوان پیشنیازهای اجرای فرمان هشت مادهای رئیسجمهوری یاد کرد. وی تصریح کرد: کاهش مدتزمان پرداخت مطالبات قطعهسازان از چهار ماه به یک ماه راهکار اصلی تأمین سرمایه در گردش موردنیاز برای افزایش ۵۰ درصدی تیراژ تولید خودرو در سالجاری است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.