دلایل شلوغی مراکز معاینه فنی خودرو در روز‌های اخیر

حسین مقدم؛ مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهرداری تهران، در پاسخ به سؤالی درباره چرایی تداوم تشکیل صف‌های طولانی در برخی از مراکز با وجود افزایش ساعات کاری، گفت: خودروهای مدل سال ۹۶ براساس قانون مجلس شورای اسلامی و قانون هوای پاک باید در سال ۱۴۰۰ (چهار سال پس از زمان تولید) به مراکز […]

حسین مقدم؛ مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهرداری تهران، در پاسخ به سؤالی درباره چرایی تداوم تشکیل صف‌های طولانی در برخی از مراکز با وجود افزایش ساعات کاری، گفت: خودروهای مدل سال ۹۶ براساس قانون مجلس شورای اسلامی و قانون هوای پاک باید در سال ۱۴۰۰ (چهار سال پس از زمان تولید) به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کردند؛ یعنی خودرو در هر ماهی که تولید شده، چهار سال بعد در ماه متناظر مشمول معاینه فنی می‌شوند. متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد و صاحبان خودرو که حدود ۳۰۰ هزار دستگاه هستند، در ماه نخست سالِ بعد مراجعه می‌کنند و ازدحامی که اکنون شاهد آن هستید عمدتاً مربوط به خودروهای سال ۹۶ است. به گزارش ایلنا، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهرداری تهران، خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه ظرفیت کاری را به بیش از دو برابر افزایش دادیم و همچنین نیروها افزایش پیدا کرد، همچنان با ازدحام مراجعات مواجه هستیم، چرا که پذیرش جذب حداقل ۳۰۰ هزار خودرو در یک هفته امکان‌پذیر نیست و قاعدتاً در مراکز ازدحام ایجاد می‌شود. مقدم؛ اضافه کرد: به علاوه گروهی که باید برای اولینبار مراجعه کنند، گواهی اعتبار فنی یک‌ساله دارند و مجددا سال بعد در این بازه‌زمانی مراجعه می‌کنند و با یک گروه جدید اقدام به اخذ برگه معاینه فنی می‌کنند. اتفاقی که در سال جدید هم رخ داده و تمام خودروهای تولید سال ۹۵ نیز در فروردینماه مراجعه می‌کنند و تقریباً تجمیع خودروها در همان ماه‌های ابتدایی سال اتفاق افتاده و متأسفانه سال به سال این وضعیت تشدید می‌شود. قاعدتاً مراکز معاینه فنی حتی اگر ظرفیت خود را چند صد برابر هم کنند نمی‌توانند پاسخگوی این ازدحام در مقطع یک و یا دو ماهه باشند. مقدم؛ با تأکید بر اینکه شهروندان باید به قانون توجه کرده و براساس ماه مراجعه داشته باشند، گفت: چرا که با این کار تقاضا در طول سال پخش می‌شود و شاهد این ازدحام نخواهیم بود. اگر همه خودروها در ماه فروردین مراجعه کنند تنها در این ماه تقاضا داریم و در یازده ماه دیگر سال تقاضایی نخواهیم داشت. معمولاً همه‌ساله در ایام پایانی و آغازین سال این تقاضای مضاعف را داریم و شهروندان باید توجه کنند که این اتفاق رخ ندهد. او ادامه داد: ما بارها اعلام کردیم که خودروهای تولید سال ۹۷ باید متناسب با زمان تولید خود در سال‌جاری مراجعه کنند. به عنوان نمونه در حال‌حاضر نیازی نیست خودروی تولید مهرماه ۱۳۹۷ در این ماه برای معاینه فنی خودروی خود اقدام کند و یا به ابتدای سال ۱۴۰۲ موکول کند. اگر صاحب خودرو در ابتدای سال آینده مراجعه کند مجددا در سال آینده نیز با این ازدحام مواجه خواهیم شد.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی در واکنش به اینکه همه‌ساله این اتفاق رخ می‌دهد، چرا الزامی برای مراجعه به موقع خودروها در نظر گرفته نمی‌شود، اظهار کرد: ما یک شرکت ارائه‌دهنده این خدمات هستیم. مجلس قانونی را گذاشته و ضابط قانون نیز پلیس راهور است و ما در این حوزه مسؤولیتی نداریم. اجرای قانون مجلس با پلیس راهور است و آن‌ها این خودروها را باید با اطلاع‌رسانی و راهکارهای مناسب مجاب کنند که مراجعه را به تأخیر نیندازند. مقدم؛ اضافه کرد: از آنجایی که پلیس برای صاحبان خودروهای تولید سال ۹۶ به علت نداشتن معاینه فنی توسط دوربین پیامک فرستاده همگی به ناگهان به مراکز معاینه فنی مراجعه کردند و این ازدحام رخ داد. ما این موضوع را در سال گذشته پیش بینی و به وزارت کشور اعلام کردیم که در این زمینه راهکاری چاره‌اندیشی شود که متأسفانه به نتیجه‌ای نرسید. او با تأکید بر اینکه هر سال این مسأله را داریم، گفت: در دو سال گذشته به دلیل شیوع کرونا سیاست‌هایی اعمال شد و مراجعات یک ماه به تأخیر افتاد و تقاضا پراکنده شد، اما در مجموع همیشه این معضل وجود دارد. این موضوع قرار شد مجدداً از طرف شهردار و وزارت کشور پیگیری شود که تا سال بعد مجدداً با این مشکل روبه‌رو نشویم. وی اضافه کرد: از شهروندان تقاضا می‌شود مراجعه به مراکز را به آخرین لحظاتی که مهلت قانونی در نظر گرفته شده اختصاص ندهند و در طول سال برای دریافت برگه معاینه فنی مراجعه کنند. الان روزانه هشت هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو پذیرش می‌شود که در مقایسه با قبل میزان مراجعات به مراکز دو برابر شده است.