مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ثبت شکایت از کسبوکارهای اینترنتی، صرفاً با اطلاعات پرداخت انجام میشود مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، اعلام کرد: از ابتدای اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، ثبت شکایت از کسبوکارهای اینترنتی صرفاً بر مبنای اطلاعات تراکنش پرداخت امکانپذیر است. همچنین مصرف کنندگان میتوانند برای تسریع در حصول نتیجه نهایی، از درخواست داوری در سامانه استفاده […]
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی
ثبت شکایت از کسبوکارهای اینترنتی، صرفاً با اطلاعات پرداخت انجام میشود
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، اعلام کرد: از ابتدای اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، ثبت شکایت از کسبوکارهای اینترنتی صرفاً بر مبنای اطلاعات تراکنش پرداخت امکانپذیر است. همچنین مصرف کنندگان میتوانند برای تسریع در حصول نتیجه نهایی، از درخواست داوری در سامانه استفاده کنند. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، پیرو اطلاعیه مبنی بر لزوم ذخیره اطلاعات تراکنش پرداخت هنگام خرید از کسبوکارهای اینترنتی و رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسبوکارهای اینترنتی و داوری برخط، از اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به منظور جلوگیری از ثبت شکایات صوری و بیاساس نسبت به کسبوکارهای اینترنتی که موجب تحمیل هزینه و زحمت برای این کسبوکارها میشود، ثبت شکایت صرفاً بر مبنای اطلاعات تراکنش پرداخت و استعلام آن از بانکمرکزی امکانپذیر خواهد بود. به این منظور، هنگام ثبت شکایت در سامانه، ورود اقلام اطلاعاتی تراکنش پرداخت مانند تاریخ، مبلغ، شماره ترمینال، شماره مرجع تراکنش و… توسط مصرفکننده الزامی است. تمامی مصرفکنندگان تجارت الکترونیکی باید هنگام خرید از کسبوکارهای اینترنتی حتماً اطلاعات تراکنش پرداخت را به صورت دقیق ذخیره و نزد خود نگهداری کنند تا در صورت بروز مشکل، امکان ثبت شکایت و پیگیری از طریق سامانه اینماد را داشته باشند. در صورت پرداخت اینترنتی، کافی است از صفحه تأیید خرید که پس از ثبت اطلاعات در درگاه پرداخت اینترنتی و زدن دکمه پرداخت نمایش داده میشود، در نمایشگر یا تلفن همراه خود عکس گرفته یا با زدن دکمه PrintScreen از صفحه کلید، تصویر صفحه را کپی و از طریق جایگذاری در نرمافزاری نظیر Paint، MS Word یا پیام رسانها ذخیره شود. همچنین امکان ثبت شماره تلفن همراه یا نشانی ایمیل نیز در تمامی درگاههای پرداخت اینترنتی به صورت اختیاری وجود دارد که در صورت تکمیل آن، اطلاعات رسید تراکنش از طریق پیامک یا ایمیل ارسال خواهد شد. در مورد پرداخت هنگام تحویل (CoD) نیز کافی است مصرفکنندگان، رسید کارتخوان یا تصویر آن را نزد خود نگهداری کنند. لازم به تأکید است؛ در سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسبوکارهای اینترنتی، امکان ثبت شکایت صرفاً در صورت واریز وجه از طریق شبکه پرداخت کشور وجود دارد و در صورت واریز وجه از طریق کارت به کارت یا روشهای دیگر، امکان ثبت شکایت و پیگیری خرید از طریق سامانه اینماد وجود نخواهد داشت. در این سامانه پس از ثبت شکایت توسط مصرفکننده، چنانچه شکایت از طریق مذاکره با کسبوکار مرتفع نشود، مصرفکننده میتواند با اختیار خود شکایت را از دو مسیر ارجاع به «مراجع اداری» و «هیئت داوری» پیش ببرد. مصرفکنندگان میتوانند برای تسریع در حصول نتیجه نهایی، از درخواست داوری در سامانه استفاده کنند. فرآیند داوری در سامانه برخط حل اختلاف جمعی به عنوان اولین سامانه داوری برخط در کشور که بخشی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات است، انجام میشود. حلوفصل اختلافات در این سامانه بدون نیاز به رسیدگی قضایی و شبه قضایی انجام و از طریق فرآیند داوری طی حداکثر سه هفته به رأی لازمالاجرا منتهی میشود و علاوه بر ضمانت اجرایی اداری برای کسبوکارهای اینترنتی، رأی صادره قابلیت اجراء از طریق قوهقضاییه را نیز خواهد داشت.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.