پایان حضور روسیه در نوژه

    سخنگوی وزارت خارجه درباره دستگیری برخی از مسؤولان به دلیل دو تابعیتی بودن اظهار داشت: هیچ مسؤولی تاکنون به این اتهام دستگیر نشده و اگر کسی دستگیر شده به دلایل دیگر بوده است.به گزارش مهر، بهرام‌قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر وصول مطالبات ایران از […]

    سخنگوی وزارت خارجه درباره دستگیری برخی از مسؤولان به دلیل دو تابعیتی بودن اظهار داشت: هیچ مسؤولی تاکنون به این اتهام دستگیر نشده و اگر کسی دستگیر شده به دلایل دیگر بوده است.به گزارش مهر، بهرام‌قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر وصول مطالبات ایران از آمریکا اظهار داشت: بعد از انقلاب دعوای مختلفی را ما با آمریکا و آن‌ها با ما داشتند که برخی حل شده و برخی هنوز مطرح است.وی در خصوص افراد دو تابعیتی که دستگیر شدند، گفت: اتهام این‌ها جرایم دیگری است نه دو تابعیتی بودن آن‌ها و این‌که آیا مقامات این ویژگی را دارند من اطلاعی ندارم و این بحث در ایران جایز نیست.

قاسمی در ادامه با اشاره به سفر ظریف به آمریکای لاتین افزود: مسایل دیپلماتیک انتها ندارد و براساس ظرفیت‌های دو طرف می‌تواند جلو برود. آمریکای لاتین با وجود فاصله بسیار، قرابت‌های سیاسی و اقتصادی زیادی با ما دارد. ما برای بسترسازی اقتصادی برای دولت و بخش خصوصی اقداماتی را مدنظر داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: بیش از ۸۰ شرکت اقتصادی که عمدتاً خصوصی هستند، هیأت سیاسی ایران را در سفر به آمریکای لاتین همراهی می‌کنند که این مسأله نشان‌دهنده اشتیاق آن‌ها به روابط خارجی است.

 وی گفت: هر چقدر ما جلو برویم اما هنوز ظرفیت‌های بسیاری در خصوص آمریکای لاتین وجود دارد.

قاسمی در پاسخ به سؤال دیگری درباره دستگیری برخی از مسؤولان به دلیل دو تابعیتی بودن اظهار داشت: هیچ مسؤولی تاکنون به این اتهام دستگیر نشده و اگر کسی دستگیر شده به دلایل دیگر بوده است.

وی در پاسخ به این سؤال که استفاده روسیه از پایگاه نظامی نوژه به چه ترتیب و با چه هماهنگی‌ بود، گفت: ما هیچ تفاهم‌نامه‌ای با روسیه در این خصوص نداشتیم، روابط ما با این کشور راهبردی است و در سال‌های اخیر توسعه بسیاری را داشته‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: آن‌چه برای ما و مردم ما مهم است، امنیت است، ما برای امنیت خودمان از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم و از ابتدا هم مبارزه با تروریسم را دنبال می‌کردیم.

قاسمی افزود: در خصوص مبارزه با تروریسم با طرف روسی تفاهماتی را داشته‌ایم که مشترکاً اقداماتی را علیه تروریست‌ها انجام دهیم و این اقدام اخیر آن‌ها با درخواست قبلی مسکو و با تأیید تهران صورت گرفته تا آن‌ها بتوانند از امکانات و فضای ما علیه تروریست‌ها در سوریه استفاده کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص این سؤال که منتقدین می‌گویند وزارت خارجه در این دولت روابط خوبی را با کشورهای منطقه نتوانسته برقرار کند، اظهار داشت: ما یک کشور چندصدایی هستیم و نظرات مختلفی در خصوص مسایل گوناگون همیشه بوده و هست و احتمالاً یک دیدگاه هم این است که شما گفتید، که البته من به این نظر احترام می‌گذارم.

قاسمی ادامه داد: در مقام دفاع نیستم که بخواهم آن نظر را رد کنم، قضاوت در این مورد با شماست. ما بعد از شروع دولت با توجه به مشکلات گذشته که اتفاق افتاده بود، در برخی نقاط آن مقدار که ما توقع داشتیم، پیشرفتی نداشتیم ولی این موضوع ناشی از عدم کارآمدی وزارت خارجه نیست و دلایل خاص خودش را دارد.

وی تصریح کرد: وقتی توانستیم در مرحله جدید به تفاهمات خوبی با کشورهای خارجی نائل بشویم، برخی از این واقعه نگران شدند و مسیر حرکت خودشان را تغییر دادند. البته این توهمی بود که آن‌ها دچار شدند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که عربستان تصور نمی‌کرد ما در صحنه جهانی به جایگاه بهتری نائل شویم، اظهارداشت: بنابراین با توجه به جایگاه بالای ایران تا حدی نگران بودم که شاید برای آن‌ها این مسأله تهدیدآمیز باشد که همان‌طور که گفتم این توهمی بیش نیست.

قاسمی افزود: بنابراین این انتقادی که شما مطرح می‌کنید، به دلیل کارشکنی‌های برخی دولت‌ها است و کم‌کاری از جانب وزارت خارجه به حساب نمی‌آید.

اصراری به متقاعد کردن طرف ترک در مسأله سوریه نداریم

قاسمی در پاسخ به این سؤال که آیا ترکیه در مواضع خودش در خصوص سوریه باقی خواهد ماند یا خیر گفت: این‌که آیا نگاه ترکیه تغییری در آینده خواهد داشت، این‌که آیا نگاه ترکیه نسبت به مسأله سوریه تغییری خواهد داشت یا نه، نمی‌توانم پیش‌بینی کنم و با توجه به نقش بزرگ و سازنده ایران و ترکیه در منطقه و در عرصه بین‌الملل این همکاری‌ها و تعاملات میان دو کشور به صلح، ثبات و امنیت منطقه کمک خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که اقدامات مشترک میان ایران و ترکیه چه خواهد بود، افزود: ترکیه از دیروز تا به حال به عنوان یک کشور با اهمیت برای ما محسوب می‌شده و یک اصل مشخص هست که می‌گوید با همسایه باید کار کرد و ما براساس این در بخش‌های مختلفی می‌توانیم با طرف ترکی کار کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در خصوص مسایل منطقه‌ای ممکن است در برخی موارد اشتراک نظر و در برخی موارد اختلاف نظر داشته باشیم که این‌ها مانع از صحبت، تعامل و همکاری با طرف مقابل نمی‌شود.

قاسمی تأکید کرد: ما اصراری به متقاعد کردن طرف ترکی در مسأله سوریه نداریم و هیچگاه دیدگاه خود را به کسی تحمیل نمی‌کنیم همان‌گونه که کسی هم نمی‌تواند دیدگاه خودش را به ما تحمیل کند. ما تنها مواضع خود را اعلام می‌کنیم و ممکن است در خلال مذاکرات به برخی اشتراکات هم برسیم.

پرونده فاجعه منا باید باز باشد

قاسمی در پاسخ به این سؤال که در خصوص فاجعه منا تاکنون چه اقداماتی صورت گرفته است، اظهار کرد: این پرونده باید همچنان باز باشد و مدام در حال پیگیری قرار بگیرد تا حقوق بازماندگان قربانیان این حادثه ایفا شود.

وی ادامه داد: کمیته‌ای در وزارت خارجه از ابتدای این فاجعه تشکیل شد که بسیار فعال هم هست و بررسی می‌کنند که چگونه می‌توان از ظرفیت‌های حقوقی و بین‌المللی برای ایفای حقوق بازماندگان قربانی‌های آن فاجعه استفاده شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سفر ظریف به آمریکا و شرکت در نشست مجمع عمومی، اظهار داشت: سفر آقای ظریف به آمریکا طبق روال سال‌های گذشته انجام خواهد شد و ملاقات‌های متعددی را هم خواهد داشت ولی این‌که چه ملاقات‌هایی صورت بگیرد، هنوز معلوم نیست چون همه وزرای خارجه در یک مقطع خاصی در مجمع حضور ندارند.

قاسمی در خصوص اختلاف مواضع میان ایران، ترکیه و روسیه در بحث کرد‌ها افزود: در این مسأله بحث روسیه با ایران و ترکیه متفاوت است چون آن‌ها هیچ استانی که کردنشین باشد، ندارند و هم‌‌‌مرز کرد‌ها هم نیستند.

وی تصریح کرد: بحث کردهای ترکیه، مسأله پیچیده‌ای است و البته موضوع جدیدی هم نیست و در عین حال دولت ترکیه باید بتواند به حل و فصل آن بپردازد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات میان ایران و اروپایی‌ها در مسأله حقوق بشر گفت: این مذاکره و این مسأله، موضوع جدیدی نیست. ما با کشورهای اروپایی از مدت‌ها پیش مذاکراتی را در حوزه حقوق بشر داشتیم و در دوره‌ای تبدیل شد به مذاکرات سازنده که نام آن تغییر پیدا کرد.

قاسمی ادامه داد: در دوره تحریم‌ها مذاکرات تعطیل شد و اخیراً با توجه به فضای جدیدی که پیش آمده علاقه‌مند هستیم که مجدداً این اتفاق رخ دهد؛ چراکه ما نگاه و مواضع خاص خودمان را داریم و مشتاقیم که آن‌ها با دیدگاه‌های ما آشنا شوند.

وی تأکید کرد: این نشست‌ها و تعاملات می‌تواند منجر به نزدیکی دو طرف خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مسایل جاری در بحرین افزود: ما نقشی در مسایل بحرین نداریم البته ممکن است نفوذ معنوی به واسطه حضور شیعیان در آن کشور داشته باشیم. بحث شیعیان بحرین، بحث تلخی است که دست بیگانگان هم در این مسأله دیده می‌شود.

 

قاسمی خاطرنشان کرد: دولت بحرین به دلیل مشکلات خود، شیعیان را سپر بلای خود کرده است.