عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، در اشاره به کیفیت قطعات یدکی تولید داخل و وارداتی موجود در بازار، گفت: وجود سیستم مشخص، مدون و تحت نظارت و آگاهی مشتری از وضعیت برندها، ضمانت و گارانتی موجب اطمینان خاطر خریدار نسبت به کیفیت قطعه و طول عمر منطقی […]
عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، در اشاره به کیفیت قطعات یدکی تولید داخل و وارداتی موجود در بازار، گفت: وجود سیستم مشخص، مدون و تحت نظارت و آگاهی مشتری از وضعیت برندها، ضمانت و گارانتی موجب اطمینان خاطر خریدار نسبت به کیفیت قطعه و طول عمر منطقی آن خواهد شد. به گزارش از خبرخودرو، یوسف حقیقی؛ اظهار داشت: بخشی از قطعات یدکی موجود در بازار را تولیدات قطعهسازان داخلی تشکیل میدهد که عموماً براساس استانداردهای داخلی و استانداردهای مورد تأیید خودروسازان تولید میشوند. یعنی آنچه که قطعهساز در اختیار خط تولید خودروساز قرار میدهد، همان قطعات را با همان استاندارد و کیفیت از طریق شبکه فروش و نمایندگیهای خود و یا از طریق شرکتهایی نظیر سایپا یدک و ایساکو به بازار یدک و در اصطلاح افترمارکت توزیع میکند. وی افزود: بسیاری از قطعات از استانداردهای اجباری تبعیت میکنند به طوری که الزاماً میبایست الزامات مؤسسه استاندارد را نیز رعایت کنند. قطعهسازان داخلی از شبکه فروش مستقل و نمایندگیهایی در استانهای مختلف در سراسر کشور برخوردار هستند و از طریق این نمایندگیها تولیدات خود را به بازار عرضه میکنند. حقیقی؛ با توجه به اظهار اتحادیه فروشندگان لوازمیدکی مبنی بر اینکه قطعات عرضه شده به بازار یدک از لحاظ کیفیت و قیمت در سطحی پایینتر از قطعات مورد استفاده در خطوط تولید خودروسازان قرار دارند، گفت: بازار قطعات یدکی از تعدادی سازندگان زیرپلهای نیز بهره میبرد که مورد تأیید خودروسازان نیستند بدین معنا که با خودروساز قرارداد ندارند و ملزم به رعایت الزامات کیفی نیز نیستند و تولیدات خود را در شبکه فروش خود به فروش میرسانند. وی همچنین به کیفیت قطعات وارداتی موجود در بازار اشاره کرد و افزود: قطعات وارداتی نیز به هر شکل و با هر برندی وارد بازار میشوند به ویژه اینکه امکان ثبت برند و درج محل ساخت در سالهای اخیر برای اشخاص به سهولت امکانپذیر بود و متأسفانه برخی از قطعات وارداتی پس از ورود به کشور با حک مارک در بستهبندیهای تقلبی داخلی قرار گرفته و به بازار عرضه میشوند. عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، همچنین تصریح کرد: قطعاتی که در منطقه چراغ برق واقع در پایتخت به عنوان یکی از مراکز فروش قطعات یدکی عرضه میشوند شامل قطعات زیرپلهای، وارداتی و تولیدات قطعهسازان مرتبط با خودروسازان میشود. حقیقی؛ ادامه داد: مراجعات مکرر مالکان خودرو به تعمیرگاهها به دلیل نقص و کیفیت پایین قطعات عمدتاً به قطعات زیرپلهای و وارداتیهای بیکیفیت بازمیگردد. برخی از خریداران قطعه با توجه به افزایش قیمتها اقدام به خرید قطعات ارزانتر میکنند که ممکن است در آینده هزینههای بیشتری را بابت تعمیرات و تعویض قطعه با قطعات دارای نقص از سوی تعمیرکاران و باطریسازان بر آنها تحمیل نماید. وی درخصوص ملزومات ارتقای کیفیت بیان کرد: نظارت بر ارتقای کیفیت قطعات داخلی و در حوزه واردات نیز ممانعت از ورود قطعات قاچاق و نظارت جدیتر سازمان استاندارد بر کالاهای وارداتی به این موضوع کمک میکند. عضو هیأت مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، گفت: متأسفانه در ایران رویهای حاکم است بدین شکل که اداره استاندارد به کمک نیروهای گشت و بازرسی، با مراجعه به بازار، قطعات موجود در قفسهبندی فروشگاهها را از لحاظ رعایت استاندارد اجباری برای قطعات ارزیابی میکند و در صورت عدم برخورداری از آرم و لوگوی استاندارد برای آن دسته از قطعات داخلی که مشمول استاندارد اجباری هستند، از فروش آنها جلوگیری میکنند و یا اقدام به پلمپ فروشگاه مینمایند. حقیقی؛ در پایان خاطرنشان کرد: درخصوص قطعات وارداتی، فرض بر این است که عبور این دسته از قطعات از مبادی قانونی به منزله بررسی و تأیید الزامات استانداردی است در حالی که متاسفانه در بسیاری از موارد بدینگونه نیست و به تعمیرگاهها و فروشگاهها ورود میکند که موجب نارضایتی مصرفکنندگان میشود. این در حالی است که اگر سیستم مشخص، مدون و تحت نظارتی وجود داشته باشد و مشتری نیز نسبت به برند، ضمانت و گارانتی قطعه آگاه باشد، اطمینان خاطر خریدار را نسبت به استفاده از قطعه باکیفیت و با طول عمر منطقی فراهم مینماید.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.