کدام اتوبان‌های تهران در معرض رانش زمین قرار دارند؟

رانش زمین چند روز پیش اتوبان همت، باعث ایجاد ترافیک سنگین شد اگرچه این ترافیک رفع شد اما تا زمانی که تحکیم‌ سازی نشود همچنان در معرض رانش زمین قرار دارد. به گزارش مناقصه‌مزاید، علی بیت‌اللهی؛ مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌گوید: بخش‌های دیگری از این بزرگراه و اتوبان‌ها […]

رانش زمین چند روز پیش اتوبان همت، باعث ایجاد ترافیک سنگین شد اگرچه این ترافیک رفع شد اما تا زمانی که تحکیم‌ سازی نشود همچنان در معرض رانش زمین قرار دارد. به گزارش مناقصه‌مزاید، علی بیت‌اللهی؛ مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌گوید: بخش‌های دیگری از این بزرگراه و اتوبان‌ها تهران در معرض رانش زمین قرار دارند. بیت‌اللهی؛ درباره رانش زمین در بزرگراه شهید همت، افزود: «تپه‌های پرشیب و درختکاری شده مشرف به بزرگراه شهید همت است. به دلیل پرشیب بودن و وجود آب‌های نشت شده در خاک‌های زیرسطحی که برای آبیاری فضای سبز بوده، رانش زمین در بزرگراه شهید همت اتفاق افتاد.» وی با اشاره به اینکه زمین لغزش در بزرگراه شهید همت کوچک بود، ادامه می‌دهد: «بخشی از توده خاکی وارد ضلع شمالی بزرگراه شهید همت شد که موجب ترافیک و انسداد موضعی شد.» بیت‌اللهی؛ ادامه می‌دهد: «به دلیل ناپایداری دامنه‌های مشرف به بزرگراه همت در این بخش بود که پوشش خاکی روی سطح مرطوبی قرار دارد. این بخش نیازمند عملیات تحکیم و پایدارسازی دامنه است. اگر این عملیات انجام شود جلوی حرکت‌های دامنه‌ای در این مسیر گرفته می‌شود. با چیدن دیوارهای سنگی می‌توان این کار را انجام داد. این کار جزء وظایف شهرداری است.» مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌گوید: «اگر به صورت کنترل‌شده این محیط آبیاری می‌شد، رانش در این محدوده اتفاق نمی‌افتاد.» او می‌گوید: «به طور کل زمین‌هایی که نسبت به اتوبان‌ها و بزرگراه‌ها شیب تند، پوشش خاکی سست و آبیاری دارند، باید با حساسیت وجود داشته باشد. بسیاری از بزرگراه‌ها با چیدن دیوارهای بتنی تحکیم شدند. اما برخی از بزرگراه‌ها هنوز تحکیم نشدند که باید در دستور کار شهرداری قرار گیرد.» بیت‌اللهی؛ ادامه می‌دهد: «بخش‌های دیگری از بزرگراه شهید همت، بزرگراه امام‌علی(ع)، بزرگراه یادگار امام(ره)، اتوبان چمران به صورت موضعی در خطر رانش هستند. یعنی اگر آبیاری بدون کنترل و بیش از حد نیاز صورت بگیرد می‌توانند در خطر رانش زمین باشند. اما اغلب این اتوبان‌ها با احداث دیوارهایی تحکیم شدند.»