عطش خرید خودروی برقی با وجود قیمت فزاینده این خودروها در کشورها امسال نیز روبه افزایش است؛ در حالی که گزاره تکرارشونده طی بیش از ۱۵ سال در صنعت خودروسازی این بود که فروش خودروهای برقی زمانی بیشتر میشود که قیمت آنها کاهش یابد. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از رویترز، تقاضا برای خودروهای برقی […]
عطش خرید خودروی برقی با وجود قیمت فزاینده این خودروها در کشورها امسال نیز روبه افزایش است؛ در حالی که گزاره تکرارشونده طی بیش از ۱۵ سال در صنعت خودروسازی این بود که فروش خودروهای برقی زمانی بیشتر میشود که قیمت آنها کاهش یابد. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از رویترز، تقاضا برای خودروهای برقی در سالجاری نیز بالاست. در حالی که قیمت متوسط باتری لیتیوم- یون از ۱۰۵ دلار در سال قبل به حدود ۱۶۰ دلار بهازای هر کیلووات ساعت رسیده است، اختلال در زنجیره تأمین، تحریم علیه فلزات روسیه و انتظارات سرمایهگذاران دلایل این افزایش قیمت باتری است. یک کارشناس صنعت خودرو در مورد دلایل زیستمحیطی که خریداران بیشتری را به سمت خودروهای برقی سوق میدهد، گفت: قیمت بنزین و گازوئیل نیز برای خودروهای درونسوز به دلیل جنگ روسیه و اوکراین افزایش یافته است که دلیل دیگری برای تمایل به خرید خودروهای برقی است. تولیدکنندگان خودرو مانند شرکتهای تسلا و سایک-جیام-ولینگ پیشتر قیمتها را افزایش داده و اعلام کردهاند؛ افزایش قیمت برای خودروهای برقی این کارخانهها دو رقمی بوده است. اندی پالمر؛ رئیس شرکت باتریسازی خودروهای برقی اینوبت در اسلواکی در این زمینه، اظهار داشت: حاشیه سود در صنعت باتریسازی از قبل هم کم بود و افزایش قیمت را باید خودروسازان متقبل شوند، بنابراین احتمال افزایش قیمت بیشتر وجود دارد. کارخانههای خودروسازی مانند مرسدس بنز نیز در صورت افزایش قیمت مواد خام، احتمالاً این فزایش قیمت را به مشتریها منتقل میکنند. مارکوس شائفر؛ مدیر فناوری بیامدبلیو نیز، گفت: ما باید حاشیه سود خود را حفظ کنیم. این قیمتهای گزاف نتوانسته خریداران خودرو را عقب براند و براساس اطلاعات سایت فروش خودروهای برقی، فروش این خودرو در سراسر جهان در سه ماهه اول سال میلادی جاری (اواسط دی تا اواسط اسفند ۱۴۰۰) حدودا ۱۲۰ درصد افزایش یافته است. شرکت خودروسازی چینی نیو، ژیپینگ، لی اوتو در ماه مارس در فروش خودرو رکوردشکنی کردند و تسلا در همین بازهزمانی ۳۱۰ هزار خودرو تحویل داد. در حالی که صنعت ساخت خودروی برقی از مدتها قبل منتظر رسیدن قیمت به آستانه ۱۰۰ دلار برای باتری در هر کیلووات ساعت بودند که میتوانست قیمت خودروی برقی را با خودروهای سوخت فسیلی به میزان زیادی متعادل کند، با وجود قیمتهای بالای بنزین و تغییر اولویتهای خریدارن خودرو برای خرید خودروی برقی، ممکن است دیگر قیمت تنها عامل تعیینکننده خرید خودروی برقی نباشد. استن واتینگهام؛ یکی از مخترعان باتری لیتیومی و از برندگان جایزه نوبل سال ۲۰۱۹ در این زمینه تأکید کرد: تقاضا برای خودروی برقی در چین و دیگر بازارها سریعتر از تولید مواد روبه افزایش است. کریس برنز؛ مدیر اجرایی شرکت باتریسازی نوونیکس هم، گفت: نگرانی از بابت محیطزیست و تغییر اقلیم نیز خریداران را به خرید خودروی برقی را به ویژه خریداران جوان ترغیب کرده است. وی افزود: جوانان بسیاری که تازه وارد بازار خودرو شدهاند خودرهای برقی را ترجیح میدهند و فقط به دلیل بهتر بودن این خودروها برای محیطزیست آنها را میخرند با اینکه خرید خودروی بنزینی ارزانتر میتواند باشد. برنز؛ گفت: البته هنوز هم گزارشهایی منتشر میشود که نشان دهد تلاشهایی برای کاهش قیمت باتری تا ۶۰ یا ۸۰ دلار در کیلووات صورت میگیرد اما ممکن است بهزودی رخ ندهد و البته به معنای افزایش
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.