حضور بوئینگ در جشن پوست‌اندازی ایرلاین‌های ایرانی  

  رامین شاهی- صنایع هوایی ایران در حال جان گرفتن است نه در حال جان دادن.این شاه‌بیت اوضاع و احوال صنعتی است که روزهای سرد زمستانی خود را می‌خواهد به تاریخ بسپارد. بعد از ایرباس حالا بوئینگ هم سراسیمه و از ترس از دست دادن بازار ایران مجوز گفت‌وگو با مقامات هوایی کشورمان را گرفته […]

 

رامین شاهی- صنایع هوایی ایران در حال جان گرفتن است نه در حال جان دادن.این شاه‌بیت اوضاع و احوال صنعتی است که روزهای سرد زمستانی خود را می‌خواهد به تاریخ بسپارد. بعد از ایرباس حالا بوئینگ هم سراسیمه و از ترس از دست دادن بازار ایران مجوز گفت‌وگو با مقامات هوایی کشورمان را گرفته است. باید دید آینده چگونه فصل بهاری را برای ایرلاین‌های ما و در هنگامه پوست‌اندازی به ارمغان می‌آورد.

کدام هواپیماهای بوئینگ مناسب ایران هستند؟

یک روزنامه آمریکایی رسماً اعلام کرد دولت آمریکا به شرکت هواپیمایی بوئینگ مجوز داده تا مذاکرات خود را با ایرلاین‌های ایرانی باز کند؛ مجوزی که می‌تواند در طول ماه‌های آینده به ایجاد نخستین قرار‌دادهای تجاری بین شرکت‌های هواپیمایی ایران و آمریکا پس از چند دهه منجر شود.

ایران‌ایر که در سال‌های نه‌چندان دور به عنوان یکی از اصلی‌‌ترین مشتری‌های شرکت بوئینگ به حساب می‌آمد در طول هفته‌های گذشته قرار‌داد خرید تعداد زیادی از هواپیماهای شرکت ایرباس را به ثبت رسانده اما با این وجود همچنان نیاز جدی به تأمین هواپیماهای جدید دارد.

با توجه به سابقه خوب همکاری‌‌ها میان ناوگان هوایی ایران و تولیدات شرکت بوئینگ به نظر می‌رسد در صورتی که دولت آمریکا به شکل قطعی محدودیت‌های موجود بر سر راه بوئینگ را ‌بردارد، احتمال نهایی‌شدن توافق‌هایی برای خرید هواپیماهای جدید بوئینگ وجود خواهد داشت.

با توجه به این‌که بوئینگ یکی از قدیمی‌‌ترین تولید‌کننده‌های هواپیماهای مسافرتی در جهان به حساب می‌آید، تاکنون مدل‌های فراوانی از هواپیماهای این شرکت وارد بازار‌های جهانی شده، اما به نظر می‌رسد در صورت فراهم‌شدن شرایط برای ایران گزینه‌های پیش‌روی کشور روی چند مدل خاص از تولیدات این غول هواپیمایی آمریکا متمرکز خواهد شد.

بوئینگ ۷۳۷

بوئینگ ۷۳۷ که در شهرت جهانی خود به بچه بوئینگ مشهور شده جزو باریک‌‌ترین هواپیماهای ساخته شده شرکت بوئینگ است. این هواپیما که عمری طولانی داشته و از اواسط دهه ۶۰ از سوی ایرلاین‌‌ها مورد استفاده قرار گرفته جزو محبوب‌‌ترین مدل‌های تولید‌ شده بوئینگ به حساب می‌آید تا جایی که در حال حاضر حدود ۷ هزار فروند از آن سفارش داده شده که تعداد زیادی از آن‌ها پرواز می‌کنند.

این هواپیما که در طول سال‌های گذشته بوئینگ مدل‌های فراوانی از ۱۰۰ – ۷۳۷ تا ۹۰۰، ۹۰۰ -۷۳۷ را تولید کرده بسته به نوع و فضای پروازش تعداد مسافران میان ۸۵ تا ۲۱۵ را جابه‌جا می‌کند.

این هواپیما که توان پرواز نزدیک به ۵۰۰۰ کیلومتر را دارد، برای پروازهای داخلی و منطقه‌ای ایران گزینه‌ای مطلوب به نظر می‌رسد. همچنین می‌توان برای پروازهایی که در کشور‌های نزدیک مانند هند یا اروپای شرقی مطرح هستند نیز از مدل‌های این هواپیما استفاده کرد.

بوئینگ ۷۷۷

این هواپیما پهن‌پیکر دو موتوره که جزو بزرگ‌‌ترین هواپیماهای شرکت بوئینگ به حساب می‌آید نیز یکی از پرطرفدار‌ترین مدل‌های تولید شده از سوی بوئینگ است. این هواپیما در ۴ سبک مختلف طراحی شده و ظرفیت مسافرپذیری بین ۲۸۰ تا ۵۵۰ مسافر را دارد.

این هواپیمای غول‌پیکر که با توجه به سبک طراحی چرخ‌هایش و دنباله منحصر به فرد خود جزو محبوب‌‌ترین مدل‌های تولید شده از سوی شرکت بوئینگ به حساب می‌آید، از سال ۱۹۹۴ وارد بازار شد و شرکت‌های هواپیمایی مانند یونایتد ایرلاین، بریتیش ایرویز و هواپیمایی ژاپن جزو اصلی‌‌ترین مشتریان آن هستند.

این مدل از بوئینگ که توانایی پرواز در مسافتی بیش از ۱۷ هزار کیلومتر را دارد، با توجه به برد بلند و تعداد مسافر بالایی که می‌پذیرد می‌تواند جزو اصلی‌‌ترین گزینه‌های پروازهای دور برد ایران باشد تا در کنار مدل ایرباس ۳۸۰ توان رقابت بالایی به وجود بیاورد.

بوئینگ ۷۸۷

این هواپیما که مدرن‌‌ترین تولید شرکت هواپیمایی بوئینگ به حساب می‌آید، پس از تأخیری چند باره سرانجام در سال ۲۰۱۱ نهایی شد. این جت مسافربری دو موتوره و پهن پیکر شرکت بوئینگ که تعداد صندلی‌هایش بین ۲۱۰ تا ۳۳۰ نفر تخمین زده می‌شود با توجه به سوخت‌گیری پایین و تولید بسیار مدرنی که دارد بسیار مورد توجه بوده است تا جایی که بوئینگ اعلام کرده سریعاً آمار پیش‌فروش به این مدل از هواپیما اختصاص پیدا کرده است تا جایی که تاکنون ۸۰۰ فروند از آن پیش‌فروش شده است و در این بین یک شرکت ایرلاین ژاپنی با ۵۵ سفارش اصلی‌‌ترین مشتری این بوئینگ به حساب می‌آید.

طراحی مدرن و مصرف سوخت پایین جزو گزینه‌های جدی است که می‌تواند برای ایرلاین‌های ایرانی مهم بوده و در عمل به توافق برای خرید این هواپیما منجر شود.

شرکت‌های بزرگ هواپیماسازی به بازار ایران خوشبین هستند

یک رسانه بین‌المللی با اشاره به امضای چند توافقنامه بین ایران و شرکت‌های هواپیماسازی خارجی اعلام کرد که شرکت‌های بزرگ هواپیماسازی به بازار ایران چشم دوخته‌اند و نسبت به از سرگیری فعالیت در چنین بازاری، خوشبین هستند.

به گزارش مناقصه‌مزایده تارنمای «اینترنشنال بیزنس تایمز» روز گذشته (شنبه) نوشت: شرکت‌های هواپیماسازی جهانی از زمان لغو تحریم‌های غرب علیه ایران طی ماه گذشته، علاقه‌مند بازگشت به بازار ایران هستند؛ کشوری که انتظار دارد ناوگان فرسوده خود را با حدود ۲۸۰ فروند هواپیمای جدید جایگزین کند.

بر اساس گزارش مرکز هوانوردی (CAPA) که مقر اصلی آن در استرالیا است، ۱۴ شرکت هواپیمایی ایران از جمله شرکت دولتی ایران ایر، در مجموع از ظرفیت حمل ۲۲ میلیون مسافر در سال برخوردارند.

این مرکز افزود: تحریم‌های ایران بر سر برنامه هسته‌ای باعث شد حدود ۱۳۰ هواپیما به دلیل نیاز به قطعات یدکی زمین‌گیر شوند. لغو تحریم‌ها در ماه گذشته راه را برای جایگزین کردن ناوگان هوایی فرسوده ایران هموار کرد. ایران اکنون به دنبال ایجاد تحول در صنعت هوانوردی غیرنظامی است.

برآورد سازمان هوانوردی تجاری و غیرنظامی ایران (CAO) نشان می‌دهد که این کشور برای تأمین نیازهای بازار داخلی با توجه به جمعیت ۸۰ میلیونی، سالانه به حدود ۸۰ تا ۹۰ هواپیمای جدید طی ۵ سال آینده و ۵۵۰ هواپیما در یک دهه نیاز دارد.

به گفته «محمد گرجی» مدیر اجرایی و توسعه ناوگان شرکت هواپیمایی آسمان، در صورتی که شرکت‌های غربی نیازهای ایران را در زمینه قطعات یدکی مرتفع کنند، ایران می‌تواند تقریباً ۶۰ فروند هواپیمای خود را به خدمت گیرد.

موافقت دولت آمریکا با آغاز مذاکرات شرکت بوئینگ با ایران در روز جمعه در رابطه با احتمال فروش هواپیماهای جت ساخت این شرکت، نشانه دیگری در زمینه خوشبینی شرکت‌های سازنده هواپیماهای غیرنظامی نسبت به آینده است.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال به نقل از سخنگوی شرکت بوئینگ نوشت: ما پیچیدگی اوضاع در منطقه و وضعیت دایماً در حال تغییر آن را درک می‌کنیم و پیوسته در پی راهنمایی‌های دولت آمریکا درباره فعالیت‌های تجاری در ایران هستیم.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی شرکت ایران ایر، مقام‌های ایرانی ماه گذشته همزمان با دیدار «حسن روحانی» رییس‌جمهوری این کشور از فرانسه، توافقاتی را با شرکت ایرباس برای خرید ۱۱۹ فروند هواپیما امضا کردند.

 

ایران همچنین در اوایل ماه جاری میلادی توافق دیگری را به ارزش حدود یک میلیارد پوند برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای «ای تی‌ای ار ۶۰۰-۷۲» و ۲۰ فروند هواپیمای دیگر امضا کرد.