ضرورت ارتقای کیفیت و ایجاد تعادل عرضه در بازار خودرو

گروه خودرو – سردار سرتیپ محمد رویانیان؛ فرمانده پیشین پلیس راهنمایی و رانندگی، درخصوص اظهاراتی که اخیراً پیرامون خودرو، کیفیت خودرو و نقش آن در تصادفات مطرح می‌شود، گفت: باید به این نکته اشاره کرد که عوامل تصادفات و حوادث ناشی از آن اعم از مرگ‌ومیر و وقوع جراحات از دید کارشناسان در دنیا مشخص […]

گروه خودرو – سردار سرتیپ محمد رویانیان؛ فرمانده پیشین پلیس راهنمایی و رانندگی، درخصوص اظهاراتی که اخیراً پیرامون خودرو، کیفیت خودرو و نقش آن در تصادفات مطرح می‌شود، گفت: باید به این نکته اشاره کرد که عوامل تصادفات و حوادث ناشی از آن اعم از مرگ‌ومیر و وقوع جراحات از دید کارشناسان در دنیا مشخص بوده به طوری که از عامل انسانی به عنوان نخستین و مهم‌ترین عامل یاد می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده،‌ سردار سرتیپ محمد رویانیان؛ در ادامه، اظهار داشت: در وقوع تصادفات راننده، رفتارهای وی و نحوه رانندگی، تحت عنوان عامل انسانی تعریف می‌شود. وی پس از عامل انسانی، راه و در نهایت وسیله نقلیه را به عنوان سه عامل شناخته شده در تصادفات اعلام کرد و افزود: البته نقش عوامل محیطی و پیرامونی نیز در بروز تصادفات غیرقابل انکار است که سه عامل اصلی را احاطه کرده و بر آنها اثرگذار است. فرمانده پیشین پلیس راهنمایی و رانندگی، با بیان اینکه شناسایی خودرو به عنوان عامل اصلی تصادفات نادرست است، فرهنگ رانندگی و رفتار پرخطر رانندگان را از عوامل اصلی بروز تصادفات دانست و گفت: نقاط حادثه‌خیز در جاده‌ها را نیز می‌بایست به عنوان یک عامل اصلی در نظر گرفت و پس از آن، کیفیت خودرو. به گفته سردار سرتیپ رویانیان؛ تحلیلی که خودرو یا صرفاً راه‌های کشور را به عنوان عامل اصلی تصادفات می‌شناسد، تحلیلی ناقص است، در حالی که تمامی این عوامل می‌بایست در کنار یکدیگر مورد بازبینی و تحلیل قرار بگیرند. وی در ادامه، تصریح کرد: نادیده انگاشتن عامل انسانی، تغییر فرهنگ رانندگی و تشدید رفتارهای پُرخطر و یا انکار نقش نقاط حادثه‌خیز در مسیرهای پُرحادثه و در مقابل طرح سؤالاتی نظیر اینکه چرا خودرو موجب مرگ‌ومیر می‌شود و یا جستجوی نقص در عملکرد ایربگ خودرو، هر چند به عنوان سؤال قابل طرح هستند اما کامل نبوده و در تصادفات نمی‌توان صرفاً به یک عامل اکتفا کرد و در غیر این صورت نیز عامل انسانی قطعاً در اولویت قرار می‌گیرد. فرمانده پیشین پلیس راهنمایی و رانندگی، در ادامه با بیان اینکه ضرورت ارتقای کیفیت هر ساله خودروهای داخلی قطعاً مورد قبول است، گفت: متأسفانه کاهش قدرت خرید و از سوی دیگر افزایش تقاضا، خودروسازان و مصرف‌کنندگان را وادار به تولید و خرید خودروهای ارزان‌قیمت نظیر پراید و پژو می‌کند که تیراژ بسیار بالاتری را نسبت به خودروهای خارجی وارداتی نیز دارند. بدین ترتیب نقش تیراژ، قیمت و قدرت خرید نیز باید در بررسی تصادفات لحاظ شود. سردار سرتیپ رویانیان، با تأکید بر اینکه بنده از لزوم ارتقای کیفیت خودرو به طور کامل حمایت می‌کنم، اذعان داشت: از سوی دیگر خودرو می‌بایست با قیمت واقعی تولید به دست مردم برسد و در حوزه خودروسازی نیز کنترل قیمت، ارتقای کیفیت و ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا را در بازار ضروری می‌دانم، اما بر این نکته تأکید دارم که در بحث تصادفات خودرو به عنوان عامل سوم مطرح است. وی همچنین به این نکته اشاره کرد که دغدغه‌های پلیس نسبت به ارتقای ایمنی خودرو، حفظ جان مردم و جلوگیری از مرگ‌ومیر است و افزود: نهاد پلیس با خودروی داخلی و تولید با کیفیت آن، نه‌تنها مشکلی ندارد بلکه آن را آرزو می‌کند. به هر ترتیب، امروز دغدغه مردم و به دنبال آن فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری می‌بایست فصل‌الخطاب خودروسازان باشد که در قالب اقدام در راستای ارتقای کیفیت، افزایش تولید و تأمین نیاز مردم ضمن رعایت قیمت واقعی، کوتاه کردن دست دلالان و اصلاح فرآیند تولید و فروش ظهور و بروز می‌یابد. فرمانده پیشین پلیس راهنمایی و رانندگی، در پایان با بیان اینکه دو شرکت بزرگ خودروساز کشور در مقطعی موفق شدند، یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو را در طول یک سال تولید و به فروش برسانند، خاطرنشان کرد: برخورداری از خودروهای باکیفیت و قابل رقابت داخلی و تسهیل خرید آسان این خودروها برای مردم، نهایت آرزو و خواسته همگان است. همچنین سردار سیدتیمور حسینی؛ جانشین پلیس راهور نیز، با بیان اینکه یکی از شروط شماره‌گذاری خودروهای وارداتی اسقاط خودروی فرسوده است، گفت: برابر قانون با توجه به حجم و مشخصات وسیله نقلیه وارداتی، باید یک، دو یا سه دستگاه وسیله نقلیه فرسوده اسقاط شود. اما در این چند سال با توجه به ممنوعیت واردات خودرو به کشور، اسقاط خودروهای فرسوده نیز کاهش چشم‌گیری یافته است. وی ادامه داد:‌ واردات خودروی باکیفیت می‌تواند در کاهش آمار تصادفات، مصدومان و جان‌باختگان مؤثر باشد. از طرف دیگر نیز همان‌طور که گفتم واردات خودروی خارجی با توجه به قوانین کشور ما باعث از رده خارج شدن خوروهای فرسوده هم می‌شود که همین موضوع هم باز در کاهش تصادفات و شمار مصدومان و موارد فوتی ناشی از تصادفات مؤثر است. جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، اضافه کرد: ‌این موضوع می‌تواند بازار رقابتی را نیز در میان خودروسازان داخلی ایجاد کرده و منجر به افزایش کیفیت این خودروها شود که قطعاً نتیجه آن افزایش کیفیت تولید ملی و ایمنی این خودروها خواهد شد. وقت آن شده که خودروسازان تغییر کیفی در محصولاتشان داده و استانداردهای آن را ارتقاء دهند.