مازیار بیگلو؛ دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو، درخصوص اینکه آیا خودروی اقتصادی مدنظر خودروسازان میتواند ادامه طرحهای گذشته ایرانخودرو و سایپا در تولید خودروی کوئید یا ال۹۰ ایرانی باشد یا خیر، افزود: پلتفرم کوئید برای شرکت رنو بود و اساساً برای بازار کشور هند طراحی شده بود، اما الزاماتی که در خودروهای هندی […]
مازیار بیگلو؛ دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو، درخصوص اینکه آیا خودروی اقتصادی مدنظر خودروسازان میتواند ادامه طرحهای گذشته ایرانخودرو و سایپا در تولید خودروی کوئید یا ال۹۰ ایرانی باشد یا خیر، افزود: پلتفرم کوئید برای شرکت رنو بود و اساساً برای بازار کشور هند طراحی شده بود، اما الزاماتی که در خودروهای هندی است با استانداردهای ۸۵گانه کشورمان قابل قیاس نیست. به گزارش ایرنا، مازیار بیگلو؛ بیان داشت: ابتدا باید پرسید خودروی اقتصادی قرار است در چه بازه قیمتی تعریف شود، اگر آنطور که در رسانهها آمده با قیمت پنج تا شش هزار دلاری عرضه میشود، باید گفت؛ با این تعریف همین الان هم خودروهای اقتصادی در حال تولید هستند و پرسش دیگر اینکه این قیمت بازاری است یا قیمت درب کارخانه؟ این مقام صنفی، یادآور شد: برخی خودروها نظیر تیبا، کوئیک، ساینا و پژو ۲۰۶ که در بازه قیمتی پنج تا شش هزار دلاری هستند، بسیاری الزامات و استانداردهای ۸۵گانه را پاس نمیکنند، این در حالی است که اقتصادیترین خودروی تولیدی اتحادیه اروپا دستکم ۱۰ هزار دلار قیمت دارد. وی با اشاره به مطرح شدن مسائلی همچون فعالیت مشترک دو خودروساز بزرگ و همافزایی بین آنها یا خرید مستقیم سایتهای تولید خودرو از سازندگان رده یک (tr1) یا طراحی و تولید پلتفرم جدید، ادامهداد: این مباحث از سالها پیش هم مطرح بوده و در حد تئوری و روی کاغذ باقی مانده است. بیگلو؛ اضافهکرد: علاوه بر اینها، مسائلی همچون الزامات این پلتفرم، تیراژ تولیدی آن و اینکه آیا قرار است استانداردهای ۸۵گانه هم روی آن اعمال شود یا خیر، سایر پرسشهایی است که تاکنون بدون پاسخ مانده است. وی با اشاره به تشکیل کنسرسیوم قطعهسازان در سال ۹۷، گفت: این کنسرسیوم بایت تولید قطعات اساسی مثل سیستمهای الکترونیکی، گیربکس اتوماتیک و… تشکیل شد، اما خودروسازان در سالهای گذشته هیچگاه راغب به عقد قرارداد با آن نشدند. دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو، خاطرنشانکرد: تولید قطعات و مجموعههایی مثل گیربکس اتوماتیک سرمایهبر است و شاید یک شرکت خصوصی به تنهایی نتواند آن را به سرانجام برساند، اما جمع کثیری از قطعهسازان در قالب کنسرسیوم قادر به انجام آن هستند، ضمن اینکه از انحصار هم خارج میشود. وی تصریحکرد: با اینکه دولت و مجلس حامی کنسرسیوم بودهاند و مذاکرههای متعددی با خودروسازان نیز انجام شده، اما تاکنون از اثربخشی لازم برخوردار نبوده است. وی در ادامه، نقدینگی را مهمترین مشکل قطعهسازان برشمرد که برای سالیان متمادی این مشکل وجود داشته است و تأکید کرد: در صورت باقی ماندن این مشکل، حتی تیراژ سال ۱۴۰۰ را نمیتوان تولید کرد، چه برسد به برنامه تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو در سالجاری. دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو، خاطرنشانکرد: بهتازگی اقدامات عملیاتی طرح تأمین مالی زنجیرهای از سوی بانک مرکزی و بانکهای عمل آغاز شده که امیدواریم در تأمین نقدینگی مورد نیاز قطعهسازان و همچنین پرداخت مطالباتشان تأثیرگذار باشد. وی با اشاره به اجرای شدن طرح «گام» در دولت قبل، یادآور شد: آن طرح در عمل به اهداف اصلی خود نرسید. براساس این گزارش، اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) یک ابزار بازار محور و با قابلیت نقلوانتقال در بازارهای پول و سرمایه بود که مقرر بود تسهیلات جدید را برای تأمین مالی بدون تورم بنگاههای تولیدی فراهم کند. به اتکای این اوراق، تولیدکنندگان بر مبنای فاکتور خرید مواد اولیه و واسط از بانک عامل، درخواست انتشار و تضمین گواهی اعتبار مولد در سررسید کرده و به بنگاه فروشنده مواد اولیه تحویل میدادند و دارنده این اوراق میتوانست گواهی را تا زمان سررسید نزد خود نگه دارد یا به فروشنده مواد اولیه بدهد.
تولید خودروهای جدید
بیگلو؛ همچنین درخصوص آمادگی قطعهسازان برای تولید خودروهای جدید، بیان داشت: اکنون تارا و شاهین به تولید انبوه رسیدهاند، هرچند اُفتوخیزهایی در مدار تولید دارند، اما روند تولیدشان خوب و روبه بالا است. وی افزود: طرح K125 ایرانخودرو که رونمایی شده، تا این لحظه قطعهسازان در حال نمونهسازی و عقد قراردادهای مرتبط هستند. با این حال تولید انبوه آن در سالجاری بعید است، اما ممکن است به تولید نمونه برسد. این مقام صنفی، همچنین به خودروی اطلس گروه سایپا اشاره کرد که هنوز قطعهسازان بر سر قیمت قراردادها در حال مذاکره و نمونهسازی هستند. وی در عین حال، تصریحکرد: از کنار گذاشته شدن خودروها و پلتفرمهای قدیمی استقبال میکنیم، اما اینکه جایگزین این خودروها چه هستند و چه مشخصات و قیمتی دارند، هنوز مشخص نیست.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.