ضرورت اصلاح زیرساخت نظام تجاری و بازرگانی کشور

ضرورت اصلاح زیرساخت نظام تجاری و بازرگانی کشور یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر دولت قصد بازنگری و بهبود وضعیت تعرفه و قاچاق را دارد باید اصلاح زیرساخت نظام تجاری و بازرگانی کشور مورد توجه قرار گیرد. کاظم‌سلیمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران‌ اظهار کرد: دولت با بهره‌گیری از ابزاری مانند تعرفه‌، میزان واردات و صادرات […]

ضرورت اصلاح زیرساخت نظام تجاری و بازرگانی کشور

یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر دولت قصد بازنگری و بهبود وضعیت تعرفه و قاچاق را دارد باید اصلاح زیرساخت نظام تجاری و بازرگانی کشور مورد توجه قرار گیرد.

کاظم‌سلیمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران‌ اظهار کرد: دولت با بهره‌گیری از ابزاری مانند تعرفه‌، میزان واردات و صادرات را کنترل می‌کند که اثرات آن را در تولید داخلی نمایان می‌شود؛ البته در استفاده از این ابزار باید بدانیم که نرخ تعرفه تا چه حدی در عرضه، تقاضا و تولید اثرگذار است.

وی افزود: اگر در شرایط کنترلی، تولید را افزایش دهیم و تعرفه را بالا ببریم خطاهای دیگری را در پیش داریم؛ در این‌صورت نگاه دولت تنها معطوف به بخش داخلی می‌شود و در عرصه رقابتی و ارتباط با دنیا مشکلاتی به وجود می‌آید.

سلیمی عنوان‌ کرد: اگر تعرفه برای کنترل قاچاق کالا‌ها اعمال شو‌د، ضریب ریسک قاچاق افزایش می‌یابد اما گاهی اوقات این تعرفه بالا به خودی خود فضاسازی‌های کاذبی را ایجاد می‌کند.

این کارشناس یادآور ‌شد: زمانی که نیاز کشور به مصرف یک محصول خاص بیش‌تر شود، موظفیم چارچوبی را برای ورود کالا‌ها به کشور ترسیم کنیم چراکه اگر به این مسأله توجه نشود افزایش تقاضا باعث ورود قاچاق به کشور می‌شود.

وی تصریح‌ کرد: به‌طور مثال اگر در کشور سالی ۱۰۰ یخچال مورد نیاز باشد اما تولیدمان ۵۰ عدد باشد قطعاً باید این ۵۰ عدد را وارد کنیم اما اگر در این میان سیستم کنترل وارداتی به درستی اعمال نشود‌، بحث قاچاق به وجود می‌آید.

سلیمی بیان ‌کرد: طبق آمار مصرف سالانه سیگار در کشور حدود ۶۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون نخ است، وقتی مواردی مانند تولیدات داخلی، مشارکت‌‌ها و واردات را در نظر می‌گیریم، بازهم نسبت به تقاضا ۴۴ درصد کم‌تر می‌شود و این سؤال پیش می‌آید که چرا دولت همانند ۱۲ میلیارد نخی که دارای مجوز واردات هستند به مابقی مجوز نمی‌دهد تا این میزان‌، طبق استاندارد و با پرداخت عوارض گمرکی وارد کشور شود و باعث ایجاد ۴۳ درصد قاچاق سیگار که سود ۱۰‌هزار میلیارد تومانی برای سودجویان در پی دارد، نشود.

 

این کارشناس در پایان اظهار ‌کرد: نکته مهم در بحث قاچاق این است که متأسفانه نظام اقتصادی و بازرگانی کشور رو به نابودی است اگر قصد بازنگری و بهبود وضعیت تعرفه و قاچاق را داریم باید زیر ساخت نظام تجاری و بازرگانی را اصلاح کنیم.