احتمال واردات بنزین با افزایش مصرف

مدیر سابق پروژه کارت هوشمند سوخت عنوان کرد احتمال واردات بنزین با افزایش مصرف مدیر سابق پروژه کارت هوشمند سوخت، گفت: مصرف بنزین در سال‌ها و ماه‌های اخیر مخصوصاً بعد از فروکش کردن بیماری کووید۱۹ روند افزایشی چشمگیری داشته اما قطعاً در کوتاه‌مدت واردکننده بنزین نخواهیم شد. در شرایط کنونی و در چند سال اخیر […]

مدیر سابق پروژه کارت هوشمند سوخت عنوان کرد

احتمال واردات بنزین با افزایش مصرف

مدیر سابق پروژه کارت هوشمند سوخت، گفت: مصرف بنزین در سال‌ها و ماه‌های اخیر مخصوصاً بعد از فروکش کردن بیماری کووید۱۹ روند افزایشی چشمگیری داشته اما قطعاً در کوتاه‌مدت واردکننده بنزین نخواهیم شد. در شرایط کنونی و در چند سال اخیر ایران در حوزه بنزین خودکفا شده است، محصولات پالایشگاه بندرعباس و پایشگاه میعانات گازی خلیج‌فارس به چرخه تولید اضافه شده و مقداری هم صادر می‌شود و به نظر نمی‌رسد در کوتاه‌مدت واردکننده بنزین شویم. به گزارش ایسنا، عبدالرضا امینی؛ با اشاره به لزوم صرفه‌جویی مصرف سوخت از سوی مردم، افزود: در چند سال اخیر پالایشگاه جدیدی ساخته نشده است و عملا ساخت پالایشگاه‌های جدید جزء سیاست دولت‌های گذشته نبوده و غیر از دو پالایشگاه، پالایشگاه‌های قدیمی نیز بازسازی و بهینه‌سازی نشده‌اند و اگر به همین روال پیش برویم، در درازمدت قطعاً با این روند افزایشی مصرف، واردکننده بنزین نیز خواهیم شد و حتی بنزین تولیدی کیفیت جهانی نخواهد داشت و این مسأله به معنای افزایش آلودگی هواست. این کارشناس ارشد حوزه انرژی افزود: در بازه زمانی اجرای پروژه ملی کارت هوشمند سوخت منتهی به سال ۱۳۸۶، میزان تولید روزانه حدود ۴۳ میلیون لیتر بود و مصرف روزانه بنزین به مراتب بالاتر از میزان تولید کشور بود که با اجراء و راه‌اندازی پروژه ملی کارت هوشمند سوخت، وزارت نفت توانست با سهمیه‌بندی بصورت کاملا هوشمند مصرف بنزین را با تولید هماهنگ کند و در آن زمان ما پیش‌بینی می‌کردیم که در بازه‌زمانی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ میزان مصرف به بالای ۱۲۰ میلیون لیتر در روز برسد که چنین هم شد اما خوشبختانه تولید بنزین هم در آن سال‌ها افزایش نسبی پیدا کرده بود و مصرف بنزین در طول دو سال اخیر به بالای ۱۳۵ میلیون لیتر در روز هم افزایش پیدا کرد. امینی؛ با بیان اینکه افزایش تعداد خودروی شخصی و افزایش سفرها مخصوصا بعد از کاهش بیماری کرونا و عدم توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی عاملی بر افزایش مصرف بنزین است، تأکید کرد: در شرایط کنونی تنها چیزی که به نظر می‌رسد ارزان ماندن بنزین است و البته افزایش قیمت بنزین و سایر مشتقات نفتی به این راحتی نیست چون مشتقات نفتی یک کالای کاملاً سیاسی و زنجیره‌ای است و افزایش آن بر بقیه کالاها از جمله رفت و آمد اثر زیادی خواهد گذاشت. وی افزود: اخیراً مشاهده شده که اشخاصی ادعا و اظهار می‌کنند که قیمت هر لیتر بنزین در خارج از ایران حدود یک دلار است اما به بیان اینکه در آن کشورها حداقل دستمزد ٣٠٠٠ دلار است خودداری می‌کنند؛ در واقع قیمت هر لیتر بنزین به نسبت حقوق ماهانه می‌شود یک دلار به ٣٠٠٠ دلار، هر چند باید این مسأله را با سبد هزینه خانوارها سنجید، با این حال شاید البته نه به‌طور قطع و یقین قیمت پایه بنزین عاملی بر افزایش مصرف بی‌رویه آن شده است. این کارشناس ارشد حوزه انرژی، با بیان اینکه با توجه به شروع فصل گرما احتمال افزایش مصرف بنزین وجود دارد ولی در مجموع احتمال واردات بنزین تصور نمی‌شود اما می‌تواند از میزان حجم صادرات کاسته شود، گفت: عرضه و تقاضا باید به شکلی توسط دولت با ایجاد زیرساخت‌های اساسی و بنیادی مانند توسعه حمل‌ونقل عمومی مدیریت شود و مردم نیز باید بتوانند در این حوزه نقش مؤثر ایفا کنند.