دادفر؛ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، درخصوص اظهارنظر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره واردات، گفت: واردات خودرو انجام نخواهد شد و طرح واردات در ازای صادرات خودرو راه به جای نمیبرد. به گزارش بازار، به تازگی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص واردات خودرو، گفته است: مصوبه واردات خودرو به تولید داخلی ضربه نمیزند. اینکه […]
دادفر؛ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، درخصوص اظهارنظر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره واردات، گفت: واردات خودرو انجام نخواهد شد و طرح واردات در ازای صادرات خودرو راه به جای نمیبرد. به گزارش بازار، به تازگی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص واردات خودرو، گفته است: مصوبه واردات خودرو به تولید داخلی ضربه نمیزند. اینکه ما مردم را مجبور به استفاده از خودروهای کمکیفیت دو خودروساز داخلی کنیم، عامل رقابت است؟ از سویی به تازگی سردار تیمور حسینی، در گفتوگویی اعلام کرده بودند که در صورت واردات خودرو کممصرف و اختلاف بهای ناشی از صرفهجویی بنزین، میتوان دستمزد کارکنان دو واحد خودروسازی را پرداخت و آنها را تعطیل کرد. این اظهارنظرها در کنار خواسته مشتریان در بازار برای واردات خودرو، نشان میدهد برخلاف تصور برخی از سودجویان در این بازار، واردات خودرو مانعی برای توسعه تیراژ خودروسازان نیست. برای بررسی وضعیت واردات خودرو، با مهدی دادفر؛ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، به گفتوگو پرداختیم که به شرح زیر است:
* باتوجه به اظهارنظر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص واردات خودرو، بالاخره سرنوشت این موضوع چه خواهد شد؟ این موضوع را چگونه باید عنوان کرد؟ در حالحاضر توان تأمین نیاز بازار داخل توسط دو خودروساز بزرگ وجود ندارد. چه چیزی را میخواهند صادر کنند؟
بازار داخل کشور نیاز به یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو دارد، اما سخن از برنامه صادرات گفته میشود. این درحالی است که کارنامه سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید داخل بود. محصولات چینی که در کشور مونتاژ میشود، قابلیت صادرات ندارد. زیرا قیمت این خودروها غیرقابل قیاس در بازارهای منطقه است. بنابراین چه خودرویی را میخواهند صادر کنند؟ خودروسازان بیشتر به شعار تا عمل دقت دارند، هدف آنها افزایش قیمت بوده و با کمبود محصول در حال موفقیت هستند.
* دلیل اصلی این حجم از مخالفت و مقاومت برای واردات خودرو در کشور چیست؟
عدهای هستند که علاقهای به رفاه مردم و کاهش قیمتها در این بازار ندارند، اصلاً به این موارد توجهی ندارند. نتیجه آن مقاومت و فضاسازی شرایط حالحاضر بازار است، راهحلی نیز برای این موضوع متصور نیستند. خودروسازان نیز از فضای موجود باری میبندد، تلاش دارند هر روز قیمتها را افزایش دهند. خودروسازان بیشتر به شعار تا عمل دقت دارند، هدف آنها افزایش قیمت بوده و با کمبود محصول در حال موفقیت هستند. به هر حال مسؤولی نیز برای ایستادگی درخصوص این مورد وجود ندارد. خودروسازی صنعتی هست که افراد جیرهخوار در آن با منافع کلان وجود دارند، هیچکس و هیچ چیز برایشان اهمیت ندارد.
* به تازگی نیز سردار تیمور حسینی در مصاحبه از واردات خودرو دفاع کرده است، نظر شما در این خصوص چیست؟
خودروسازان جایگاه کمی ندارند و فضای اقتصادی کوچکی در اختیار آنها نیست، خودروسازان میتوانند رئیس پلیس را نیز تغییر دهند. درخصوص نکاتی که سردار تیمور حسینی اشاره کردند، برای ایشان نگران شدم. زیرا این صراحت لحجه و رفتار آثار و تبعات احتمالی خواهد داشت، خودروسازان، حامیان آنها و سودجویان این صنعت نفوذ خاصی دارند. خودروسازی صنعتی هست که افراد جیرهخوار در آن با منافع کلان وجود دارند، هیچکس و هیچ چیز برایشان اهمت ندارد. معمولاً نیز پشت افرادی پناه میگیرند که مورد عتاب و خطاب کسی نباشند. این افراد نفوذ خاصی دارند که میتواند اثرگذار در کلام سردارتیمور حسینی باشند.
* از وزیر صمت تا معاونین ایشان درخصوص واردات خودرو و لغو محدودیت آن تا پایان ماه جاری بارها نقل سخن شده است، نظر شما درخصوص این مورد چیست؟
تا پایان ماه جاری منتظر خواهیم بود که آیا واردات انجام میشود یا خیر، این بازار یک بازار خبری نیست. بازار را نمیتوان با کار خبری و موجسازی اصلاح کرد، اگر خودرو وارد میشود، باید به بازار و خیابانها برسد تا مردم آن را حس کنند. نکته اینجاست که کسی حاضر به پاسخ نیاز بازار نیست. بلکه شیوه گفتاردرمانی را پیش گرفتند، گفتاردرمانی تا جایی ادامه دارد و پس از آن باید اقدام کنند. این اقدام میتواند تولید و افزایش تیراژ باشد، به طور مثال به یک باره اعلام کنند تولید رشد، خرید آزاد و تمام معوقات خودروسازان تحویل داده شده است، اگر چنین شود فکر میکنم نیازی به واردات نخواهد بود. یا اینکه بگویند فردا واردات آزاد شده و نشان دهند چه میکنند. جز این دو حالت مورد دیگری نمیتواند بازار خودرو را نجات دهد. در صورت آزادسازی واردات، خودروهای خارجی ۲۰ تا ۳۰ درصد اُفت قیمت خواهند داشت. با این رویه مالیات، عوارض، نرخ محاسبه تعرفهها با دلار آزاد که دولت انجام داده و بار درآمدی خود را روی دوش مردم گذاشته است، واردات خودرو خارجی فکر نمیکنم سبب کاهش قیمت شود.
* اگر واردات روزی براساس آنچه که شما طرح داده بودید انجام شود، چه تأثیری در بازار خواهد داشت؟
عکسالعملهای بازار در قبال نوع رفتار ما بسیار مهم است، در مدیریت شعاری تحت عنوان کارایی و اثربخشی وجود دارد، به بیانی بهتر این جمله یعنی کار درست در زمان مناسب، اکنون نمیتوانم درخصوص کاهش قیمت خودروها نظر دهم. اما سال گذشته بارها اعلام کردم در صورت آزادسازی واردات، خودروهای خارجی ۲۰ تا ۳۰ درصد افت قیمت خواهند داشت. با این رویه مالیات، عوارض، نرخ محاسبه تعرفهها با دلار آزاد که دولت انجام داده و بار درآمدی خود را روی دوش مردم گذاشته است، واردات خودرو خارجی فکر نمیکنم سبب کاهش قیمت شود. پیشتر اشاره کردم کار صحیح در زمان مناسب، شاید کار صحیح واردات خودرو باشد، اما زمان مناسب بسیار دیر است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.