نقدی بر طرح قیر تهاتری

در توافقی که بین وزارت راه‌وشهرسازی و تولیدکنندگان قیر صورت گرفته، تولیدکنندگان قیر می‌بایست ابتدا قیر را به وزارت راه‌وشهرسازی تحویل داده و بعداً وکیوم باتوم تحویل بگیرند. به همین دلیل، عدم ایفای تعهدات وزارت نفت در تحویل وکیوم‌باتوم موجب ضرر و زیان تولیدکنندگان قیر خواهد شد. به گزارش بورس‌نیوز، محسن ورزشکار؛ کارشناس صنعت قیر، […]

در توافقی که بین وزارت راه‌وشهرسازی و تولیدکنندگان قیر صورت گرفته، تولیدکنندگان قیر می‌بایست ابتدا قیر را به وزارت راه‌وشهرسازی تحویل داده و بعداً وکیوم باتوم تحویل بگیرند. به همین دلیل، عدم ایفای تعهدات وزارت نفت در تحویل وکیوم‌باتوم موجب ضرر و زیان تولیدکنندگان قیر خواهد شد. به گزارش بورس‌نیوز، محسن ورزشکار؛ کارشناس صنعت قیر، درخصوص انتقادات وارد شده به طرح قیر تهاتری، بیان کرد: به طرح قیر تهاتری نمی‌توان نگاه صفر و یکی داشت. فارغ از مزایا و معایب این طرح، این قانون در دو سال اخیر در قانون بودجه کشور مصوب شده و جهت اجراء هم به دولت ابلاغ شده است. وی ادامه داد: از آنجا که این قانون در سال ۱۴۰۰ با تأخیر به دولت ابلاغ شد، عملاً وزارت نفت نتوانست وکیوم باتوم را طبق تعهد در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار دهد و بخشی از تعهدات سال ۱۴۰۰ ایفا نشد. حالا وزارت نفت اعلام کرده انتقال تعهدات سال ۱۴۰۰ به سال ۱۴۰۱ به لحاظ بودجه‌ای امکان‌پذیر نیست. این کارشناس قیر، افزود: از سویی دیگر با توجه به محدودیت ظرفیت تولید وکیوم باتوم پالایشگاه‌ها در صورت تمدید مهلت تحویل تا شهریور ۱۴۰۱ و با توجه به تعهدات قانونی تحویل وکیوم باتوم در قالب بودجه ۱۴۰۱، به لحاظ عملیاتی، انجام این کار برای پالایشگاه‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود. ورزشکار؛ تصریح کرد: از سویی دیگر دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوع قیر تهاتری و شرکت‌های تولیدکننده قیر از آنجاکه در مورد بعضی ارگان‌ها نظیر وزارت راه‌وشهرسازی، قیر را تحویل داده‌اند و هنوز وکیوم باتوم مربوطه را از پالایشگاه‌ها تحویل نگرفته اند، اعتقاد دارند که این مهلت بایستی تمدید شده و دولت مکلف است بدهی شرکت‌های قیرساز را از طریق تحویل وکیوم باتوم مسترد کند. وی با اشاره به این نکته بیان کرد: در توافقی که بین وزارت راه و تولیدکنندگان قیر صورت گرفته، تولیدکنندگان قیر می‌بایست ابتدا قیر را به وزارت راه‌وشهرسازی تحویل داده و بعداً وکیوم باتوم تحویل بگیرند. به همین دلیل، عدم ایفای تعهدات وزارت نفت در تحویل وکیوم باتوم موجب ضرر و زیان تولیدکنندگان قیر خواهد شد. ورزشکار؛ اظهارکرد: وکیوم باتوم تعهدشده برای سال ۱۴۰۰، معادل حدود دو میلیون تن بوده که بخشی از آن ایفا شده و بخشی دیگر تحویل نشده است ضمن اینکه در قانون بودجه ۱۴۰۱ مجدداً دولت مکلف به تحویل ۱۹ هزار میلیارد تومان دیگر وکیوم باتوم گردیده است. میزان وکیوم باتومی که هر ساله در اختیار صنعت قیر قرار می‌گیرد، حدود شش میلیون تن است که از این میزان، حدود چهار میلیون تن قیر راهی بازار‌های صادراتی شده و مابقی در بازار داخل عرضه می‌شود. این کارشناس صنعت قیر، در ادامه ضمن اشاره به معامله معاملات وکیوم باتوم و قیر از طریق بورس کالا، اظهار کرد: بورس کالا با رفع اشکالات موجود در روش‌های اجرایی وکیوم باتوم و قیر می‌تواند به بستری شفاف برای معامله وکیوم باتوم، قیر و سایر محصولات تبدیل شود به عنوان مثال در نحوه پذیرش و عرضه پرمیوم وکیوم باتوم پالایشگاه اصفهان، اشکالاتی وجود دارد که انتظار می‌رفت بورس کالا با صیانت از چارچوب روش عرضه پرمیوم اجازه این انحرافات را نمی‌داد.