کارشناس بازار خودرو مصوبه مجمع تشخیص در مورد واردات خودرو غیرعملی است یک کارشناس بازار خودرو، درخصوص شرایط جدید واردات خودرو مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: نمایندگان مجمع تشخیص مصلحت نظام به شرط صادرات خودرو و قطعه در برابر واردات، بالاخره برای موضوعی که به نظر میرسد مسؤولین هیچ راهکاری برای آن نداشتند راهحلی […]
کارشناس بازار خودرو
مصوبه مجمع تشخیص در مورد واردات خودرو غیرعملی است
یک کارشناس بازار خودرو، درخصوص شرایط جدید واردات خودرو مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: نمایندگان مجمع تشخیص مصلحت نظام به شرط صادرات خودرو و قطعه در برابر واردات، بالاخره برای موضوعی که به نظر میرسد مسؤولین هیچ راهکاری برای آن نداشتند راهحلی اندیشیدند، البته راهحلی که نمیتواند قفلی که بر در واردات کشور خورده شده را باز کند، بنابراین کلیدی که برای این قفل ساخته شده، کج است و قطعاً در قفل نمیچرخد. مرتضی مصطفوی؛ در گفتوگو با خبرگزاری دانشجو، افزود: اعضای مجمع تشخیص با تصویب واردات خودرو به دنبال ایجاد رضایت عمومی در دو طرف ماجرا بودند، به این معنا که آنها هم میخواهند افکار عمومی که به کیفیت خودروی داخلی معترض و خواستار واردات خودروی باکیفیت خارجی برای رقابتی شدن بازار است را جواب مثبت بدهند، هم بهگونهای خاطر خودروسازان را آزرده نکنند، به این دلیل که خودروسازان عملاً یکی از مخالفین واردات به شمار میروند. کارشناس بازار خودرو، مصوبه مجمع تشخیص را غیرعملی توصیف کرد و گفت: به این دلیل کلیدی که برای قفل واردات طراحی کردهاند در این در نمیچرخد چرا که شروط تعیین شده، شروطی نیست که صراط مستقیمی را در مسأله واردات دنبال کند و خط و مشی و سیاستگذاری درستی برای این منظور طراحی شده باشد. وی در این باره، تصریح کرد: تصویبکنندگان این طرح به خوبی میدانند که مصوبه آنها عملیاتی نمیشود. به این خاطر که واردات خودرو، چون مشروط به صادرات شده، حداقل هفت، هشت ماه تا یک سال طول میکشد. ضمن اینکه ما خودروی باکیفیت قابل عرضهای نداریم، البته کیفیت قطعات ایرانی بالاتر رفته و به برخی کشورها صادر میشود، اما صادرات قطعه در حجمی نیست که در قبال ان بتوانیم خودروی خارجی وارد کنیم. وی در این باره، تصریح کرد: حتی اگر خودروی خارجی وارد کنند در ایجاد نمایندگی خودروهای وارداتی و خدمات پس از فروش دچار مشکل میشویم، بنابراین عملاً این مصوبه نشدنی و به نوعی سرکاری است. مصطفوی؛ در پاسخ به این سؤال که آیا ظرفیت خودروسازی مناسبی برای صادرات داریم، گفت: این موضوعی مهم است که باید روی آن بحث شود. وقتی خودروسازان ما در تأمین خودروی داخلی ماندهاند و عاجز از افزایش تولید و پاسخگویی به تقاضای داخلی هستند، پرواضح است که این طرح نشدنی است و صرفاً برای ساکت کردن افکار عمومی مصوب و ابلاغ شده است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.