چرا مردم همچنان خودروی پراید خریداری میکنند؟ چرا قیمت این خودرو که دو سال است از خط تولید حذف شده مانند سایر خودروها افزایش پیدا میکند؟ چرا خودرویی که استاندارد ۸۵گانه را ندارد، در بازار به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است؟ این چراییهاست که اخیراً در ذهن مخاطبان و منتقدان صنعت خودرو شکل گرفته است. […]
چرا مردم همچنان خودروی پراید خریداری میکنند؟ چرا قیمت این خودرو که دو سال است از خط تولید حذف شده مانند سایر خودروها افزایش پیدا میکند؟ چرا خودرویی که استاندارد ۸۵گانه را ندارد، در بازار به ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است؟ این چراییهاست که اخیراً در ذهن مخاطبان و منتقدان صنعت خودرو شکل گرفته است. ۱۷ مردادماه ۹۹ مراسم رسمی توقف ساخت و خروج پراید از خط تولید، برگزار شد و سایپاییها با این خودرو که لقبهای مختلف گرفته بود برای همیشه خداحافظی کردند. در آن برهه زمانی سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که خودروی پراید دیگر نمیتواند استانداردهای ۸۵گانه را پاس کند، از همینرو، این خودرو مانند پیکان به تاریخ پیوست. به گزارش تسنیم، سایپا با کنار گذاشتن پراید تصمیم گرفت که خودروهای بهروز که توانایی پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه را دارد به تولید انبوه برساند. در آن مقطع زمانی تولید خودروهای تیبا، ساینا و کوییک مدنظر قرار گرفت. از روزی که خودرو پراید کنار گذاشته شد، قیمت آن در بازار سیر افزایشی به خود گرفت بهگونهای که ۱۹ شهریورماه ۹۹ قیمت این خودرو ۱۰۰ میلیون تومان شد. پراید پا به پای سایر خودروها گران شد و اکنون میبینیم که قیمت این خودرو به بیش از ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است. یکی از مشکلات جدی که بازار ایران دارد و بعضاً در هیچ کشوری دیده نمیشود، گرانی کالاهایی است که به دلایل مختلف از خطوط تولید حذف شدند. این امر در مورد صنعت خودرو بیش از هر کالای دیگری دیده میشود. زمانیکه پیکان به موزه سپرده شد قیمت این خودرو در آن مقطع زمانی یک میلیون تومان گران شد و بعد از آن هم به جای آنکه مردم سراغ خودروهای از رده خارج نروند، باز هم تقاضا برای خرید این خودرو بیشتر شد تا جایی که برخی از نمایشگاه داران تخصص شان خرید و فروش پیکان بود. برخی از نمایشگاهداران به جهت سودهای کلانی که عایدشان میشد به رونق بازار پیکان کمک کردند و هنوز هم میبینیم که این خودرو با قیمت بالا خرید و فروش میشود. در مورد خودرو پراید هم چنین اتفاقی افتاده، در حالی که سایپا بیش از یکسالونیم است که این خودرو را تولید نمیکند، پراید همراستا با خودروهایی که استاندارد ۸۵گانه دارند، گران میشود. گفته شده فعالیتهای دلال گونه و واسطهگری باعث افزایش قیمت این قبیل خودروها میشود. از آنجا که با هدف توزیع متوازن و پاسخ دهی مناسب به متقاضیان خرید خودرو، فروش خودرو به صورت قرعهکشی است، دلالان و واسطهها نمیتوانند در بازار خودروهای صفر کیلومتر جولان زیادی دهند اما با در اختیار داشتن بازار خودروهای کارکرده و بهخصوص پراید که همواره معیار قیمت خودروها در بازار بوده است، قیمتها (در بازار) دستکاری میشود و اعداد و ارقامی ثبت میشود که با هیچ منطقی هماهنگ نیست. وقتی دلالان و واسطهها پرایدی که خودروساز تولید نمیکند را ۲۰۰ میلیون تومان به فروش میرسانند، متناسب با آن قیمت سایر خودروها در بازار بیشتر میشود و عملاً سودهای بیشتری نصیب سودجویان بازار خودرو میشود. سعید موتمنی؛ رئیس اتحادیه نمایشگاهداران و فروشندگان خودرو، هم در این باره میگوید که پراید مدتی است که از گردونه تولید خارج شده است و لذا در شرایطی که همه چیز گران میشود دارندگان این خودرو نیز احساس میکنند که میتوانند قیمت فروش را بالا اعلام کنند. اما ترمز قیمت پراید دست کیست؟ کارشناسان و فعالان بازار اعتقاد دارند تا زمانیکه بیجهت عطش خرید خودرو در بازار باشد، قیمت این خودرو و سایر خودروها را نمیتوان کاهش داد. بدینجهت تنها کسانی که میتوانند ترمز قیمت خودرو را بکشند، مردم هستند. اگر بازار به آرامش برسد سودجوییها تا حدودی فروکش خواهد کرد و خودروهایی که کنار گذاشته میشوند دیگر جهش قیمت پیدا نخواهند کرد. طی چند وقت اخیر که موضوع حذف خودرو پژو۴۰۵ از خطوط تولید ایران خودرو رسانهای شده، موج افزایش قیمت به این خودرو هم رسیده و تقریباً هر روز قیمت این خودرو در بازار گران میشود و از سوی دیگر شنیدهها حکایت از آن دارد که برخیها به دنبال خرید ۴۰۵ صفر کیلومتر هستند. خودروهایی مثل پراید و پژو ۴۰۵ که نسبت به سایر خودروها قیمت کمتری دارند و طیف وسیعتری از مردم میتوانند این خودروها را خریداری کنند، به شدت تحت احاطه سودجویان است و آنها اجازه نمیدهند که قیمت این خودروها در بازار واقعی شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.