موافقین و مخالفین اصلاح بودجه ۹۵

موافقین و مخالفین اصلاح بودجه ۹۵ در جریان بررسی کلیات لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۹۵ در جلسه روز گذشته مجلس نمایندگان موافقت و مخالف در این باره به اظهار نظر پرداختند. به گزارش ایسنا، مهردادلاهوتی، در مخالفت با کلیات این لایحه اظهار کرد: دولت گذشته یک بار می‌خواست ۷۴ هزار میلیارد تومان درآمد از […]

موافقین و مخالفین اصلاح بودجه ۹۵

در جریان بررسی کلیات لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۹۵ در جلسه روز گذشته مجلس نمایندگان موافقت و مخالف در این باره به اظهار نظر پرداختند.

به گزارش ایسنا، مهردادلاهوتی، در مخالفت با کلیات این لایحه اظهار کرد: دولت گذشته یک بار می‌خواست ۷۴ هزار میلیارد تومان درآمد از محل افزایش نرخ ارز به دست بیاورد که مجلس جلوی آن را گرفت. زیرا ما معتقدیم اگر این مجوز داده شود دولت‌‌ها می‌توانند هر وقت که می‌خواهند قیمت ارز را بالا ببرند و این را به عنوان منبع درآمد استفاده کنند بنابراین قانون را اصلاح کردیم و قرار شد این پول فقط صرف زیان‌های احتمالی شود.

وی افزود: حالا مجدداً مجلس دارد این اجازه را به دولت می‌دهد که ۴۵ هزار میلیارد تومان مابه‌التفاوت قیمت ارز را به عنوان درآمد مورد استفاده قرار دهد. ضمن این که در این مصوبه اجازه انتشار اوراق در مبالغ کلان نیز به دولت داده شده است. البته ما معتقدیم باید دست دولت را بگیریم و با او همراهی کنیم اما نباید اجازه دهیم کشور دچار چالش شود.

سیدکاظم‌دلخوش نیز در موافقت با این لایحه اظهار کرد: ‌در تبصره ۳۵ اصلاح بودجه بدهی دولت در جداول به تفکیک مشخص شده و پایه پولی هم با این کار رشد پیدا نمی‌کند.

وی درباره‌ بودجه نظامی کشور گفت: یکی از مسایلی که امروز به آن باید توجه کنیم بودجه نظامی در مأموریت‌های داخلی و بین‌المللی است. وقتی رقم ۵ هزار میلیارد تومان در سال ۹۴ تحقق پیدا می‌کند و در بودجه ۹۵ نیز مجدداً تکرار می‌شود یعنی این مبلغ هزینه نشده است.

وی با بیان این‌که مردم در بخش بیمه سلامت دچار مشکل هستند گفت: چه کسی می‌خواهد ۸ هزار میلیارد تومان بدهی بیمه سلامت را پرداخت کند. قطعا بودجه سلامت از مسایل مهم کشور است و بار مالی نیز ندارد.

سید کمال‌الدین شهریاری در مخالفت با کلیات این لایحه اظهار کرد: ما باید جلوی روند سقوط مالی، پولی و اقتصادی کشور را که از چند سال پیش شروع شده و روز به روز کشور را در بودجه دچار مشکل کرده بگیریم وگرنه تصویب این اصلاحیه فرو رفتن در باتلاقی است که موجب پیش خور شدن بودجه‌ سال‌های آینده می‌شود.

وی افزود: در تبصره ۳۵این لایحه مابه‌التفاوت قیمت ارز به عنوان در آمد ذکر شده کجای این ارزیابی به معنی درآمدحاصل از تولید ناخالص ملی است مگر ما می‌توانیم از محل تجدید ارزیابی دارایی‌مان درآمد کسب کنیم؟ در دولت گذشته هم تلاش شد بدهی دولت به بانک‌ها و شرکت‌ها از این طریق پرداخت شود اما مجلس نهم جلوی این کار را گرفت.

این عضو کمیسیون عمران مجلس اصلاح بودجه ۹۵ را موجب تزریق پول پر مدت و تورم زا دانست.

غلامرضا کاتب نیز در موافقت با کلیات لایحه اصلاح بودجه ۹۵ گفت: همه ما می‌دانیم که کشور در شرایط سخت رکودی است و می‌خواهیم که از این رکود بیرون بیاییم. اما از سوی دیگر می‌گوییم انتشار اوراق خزانه به معنی پیش‌خور شدن بودجه است. آیا این اعتبار قرار است صرف هزینه‌های جاری شود یا پروژه‌های عمرانی؟

وی با بیان این‌که با گذشت ۵ ماه از سال ۹۵ هنوز یک ریال بودجه عمرانی پرداخت نشده افزود: ‌اگر دولت به بانک‌ها بدهی نداشته باشد، می‌تواند پروژه‌های عمرانی را فعال کند. ضمن این که بدهی انباشته در بیمارستان‌ها هم آن‌ها را فلج کرده و اکثر پزشکان نتوانستند پول خود را دریافت کنند. پس ما در شرایط سخت فعلی باید به این روش کشور را از رکود نجات بدهیم.

محمدرضاپورابراهیمی، مخالف کلیات اصلاحیه بودجه ۹۵ نیز در اظهاراتی، گفت: بحث تسعیر نرخ ارز ۳ بار در صحن علنی مجلس مطرح شده است و در سال ۹۲ نیز تصفیه ۷۴ هزار میلیارد تومان بدهی دولت، به این روش مطرح شد اما مجلس آن را قابل قبول ندانست.

وی افزود: اگر دولت قرار باشد به واسطه سیاست انضباط مالی نامشخص تصمیم بگیرد که هزینه‌ای به مردم وارد کند و اثرش شوک ارزی سال‌های گذشته باشد، آیا ما می‌توانیم این اجازه را به دولت بدهیم؟ متأسفانه ما به جای تنبیه دولت او را تشویق می‌کنیم این چه رفتاری در اقتصاد است و چرا کاری که مجلس دو بار با آن مخالفت کرده را مجدداً تکرار می‌کنیم.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این که دولت باید برای بدهی‌هایش تعیین تکلیف کند گفت: در سال ۸۶ و با حذف کارت سوخت ۹٫۲ میلیون لیتر روزانه به نفع کشور شد و ما از اجرای ۸ ساله کارت سوخت چند میلیارد دلار صرفه‌جویی کردیم چرا در این اصلاحیه کارت سوخت حذف شده است.

فرج‌ا… رجبی نیز به عنوان آخرین موافق کلیات اصلاح بودجه ۹۵ گفت : کسانی که با این اصلاحیه مخالفند نباید تا پایان سال به سازمان برنامه و بودجه مراجعه کنند و اعتبارات پروژه‌های عمرانی استانی خود را طلب کند چرا که همه ما می‌دانیم اعتبارات عمرانی استان‌ها به صورت قطره‌چکانی پرداخت می‌شود.

وی افزود: تصویب این اصلاحیه پروژه‌های عمرانی خوابیده را فعال می‌کند و با این کار بدهی دولت به پیمانکاران نیز پرداخت می‌شود و پیمانکاران که علاقه‌شان را به دولت از دست داده‌اند مجدداً اعتمادشان جلب می‌شود.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این که اشتغال و تحرک اقتصادی با شعار محقق نمی‌شود گفت: تحرک اقتصادی با پرداخت بدهی دولت اتفاق می‌افتد، زیرا کاهش بدهی دولت به بانک‌ها زمینه را برای ارایه تسهیلات به بانک‌ها فراهم می‌کند.

وی در پایان گفت: منتقد دایم بودن هنر نیست و ما باید از راهکارهای موجود استفاده کنیم. نمی‌توانیم مسؤولیت پذیر نباشیم و در عین حال بخواهیم که مشکلات مملکت حل شود.