عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامهطباطبایی، گفت: واردات خودروهای در کلاس متوسط جهانی مشروط به پایین آمدن تعرفههای وارداتی، میتواند تنظیمگر بازار خودرو باشد. به گزارش ایرنا، امرا… امینی؛ افزود: صنعت خودروسازی کشور نتوانسته و نمیتواند پاسخگوی نیازهای مردم باشد. وی با اشاره به فشار مجلس برای واردات خودرو، یادآوریکرد: برخی موضوع واردات در […]
عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامهطباطبایی، گفت: واردات خودروهای در کلاس متوسط جهانی مشروط به پایین آمدن تعرفههای وارداتی، میتواند تنظیمگر بازار خودرو باشد. به گزارش ایرنا، امرا… امینی؛ افزود: صنعت خودروسازی کشور نتوانسته و نمیتواند پاسخگوی نیازهای مردم باشد. وی با اشاره به فشار مجلس برای واردات خودرو، یادآوریکرد: برخی موضوع واردات در قبال صادرات خودرو را مطرح میکنند که چنین چیزی امکان ندارد. این استاد دانشگاه، تصریحکرد: واردات خودرو به خودیخود نمیتواند منجر به بالندگی در این صنعت شود، مگر اینکه فناوری خودرو را وارد کنیم. وی در عین حال گفت: واردات خودرو علاوه بر ارزبری، چندین برابر نیازمند قطعات یدکی است که آن را وابسته خواهد کرد. امینی؛ ادامه داد: در صورتی که خودروهای در کلاس A و با قیمت بالا بخواهد وارد کشور شود، فقط دو تا سه درصد مردم توان خرید آن را دارند و تأثیری در پایین آمدن قیمتهای فعلی بازار نخواهد داشت. وی تأکید کرد: باید خودروهایی وارد شود که در حدود قیمتی خودروهای داخلی باشد تا فضای رقابتی شکل بگیرد. امینی؛ تصریحکرد: در همین راستا، دولت باید نگاه کسب درآمد از این موضوع را کنار گذاشته و نگاه تکنولوژیکی را جایگزین آن کند تا صنعت خودرو بتواند خود را ارتقاء دهد. وی یادآور شد: خودروسازان زیادی در کشور حضور دارند، اما اکثر آنها در حد مونتاژکاری باقی ماندهاند و شاید هم از غفلت دولتها در این زمینه سوءاستفاده میکنند.
نبود نظارت بر قیمت خودروها
این استاد دانشگاه، ادامه داد: اکنون خودروهای چینی با قطعاتی که از این کشور وارد میشود، مونتاژ شده و با قیمت بالایی هم به فروش میرسند، اسم آن نیز تولید گذاشته میشود، اما اینکه چرا قیمت این خودروها آنقدر بالاست کسی پاسخگو نیست. وی به یک مدل از خودروی چری اشاره کرد که با نرخهای جهانی باید بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد، اما به بیش از یک میلیارد تومان در کشور به فروش میرسد. امینی؛ تصریح کرد: صنعت خودروی کشور رها شده است و در سالهای گذشته فقط جلوی واردات خودرو گرفته شده است، در حالی که باید وزیر صمت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع قوی داشته باشیم که بتوانند به مسائل این صنعت رسیدگی کنند.
خودروسازی، صنعتی بدون استراتژی
وی در ادامه، با اشاره به قدمت و سابقه صنعت خودروسازی در ایران، بیان داشت: مشکل این صنعت این بوده که هیچوقت استراتژی مشخصی برای بالندگی نداشته است. عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامهطباطبایی، گفت: بر این اساس هر دولتی که بر سر کار آمده، از آنجایی که شناخت لازم از اهمیت این صنعت نداشته سیاستهایی در زمینههای ارز، تجارت، واردات و… را در پیش گرفته که در عمل ویرانگر بوده است. وی ادامه داد: نگاه سطحی به خودروسازی سبب شده تا این صنعت در سطح مونتاژکار باقی بماند، این موضوع از پیش از انقلاب وجود داشت و پس از انقلاب هر چند در دهه۷۰ اقداماتی در راستای تولید خودروهای داخلی و ملی انجام شد، اما به دلیل پایین بودن نرخ ارز، ورود خودروسازان چینی و همچنین ورود قطعات چینی به نام ایرانی به کشور، تداوم نیافت و دولتهایی که بر سر کار آمدند صنعت خودروسازی را متلاشی کردند. امینی؛ یادآور شد: زمانی خودروسازان خارجی از جمله رنو و پژو برای توسعه همکاریها وارد ایران شدند، اما به دلیل عدم انعقاد قراردادهای خوب، با فشار تحریمها بدون تقبل کمترین هزینهای از کشورمان خارج شدند. وی بیان داشت: در نتیجه، امروز تولیدات ما در حد پراید و پژو آن هم با کیفیتی به مراتب پایینتر از سالهای گذشته باقی مانده است، بهطوری که با سیاستهای غلط دولتها، مدیران ناکارآمد بر سر کار آمدند و با سعی و خطا تلاش کردند امور آن را به پیش ببرند. این استاد دانشگاه، اضافهکرد: امروز شاهدیم تولیدات داخلی از کیفیت لازم برخوردار نیستند و توانایی تولید خودرو با کلاسهای مختلف در کشور وجود ندارد؛ این در حالی است که توانمندی در صنعت خودرو بالاست، اما بهکار گرفته نمیشود. وی با اشاره به فروش شرکت اتومبیلسازی کرهای سانگیانگ، گفت: متأسفانه مدیران خودرویی کشور حتی به این فکر نیفتادند که بابت بخشی از مطالبات از دولت کرهجنوبی، این شرکت را خریداری کنند و چنین تفکری وجود نداشت.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.