رئیس انجمن کشتیرانی افزایش تعرفه بنادر تأثیر مستقیم بر گرانی کالاهای وارداتی دارد رئیس هیأت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته، علت افزایش کرایه حمل دریایی در دنیا، سه آیتم مهم است که باید هر سه را در کنار یکدیگر در نظر بگیریم؛ آیتم اول با توجه به جنگ روسیه و اوکراین، کمبود کشتیهای روسی […]
رئیس انجمن کشتیرانی
افزایش تعرفه بنادر تأثیر مستقیم بر گرانی کالاهای وارداتی دارد
رئیس هیأت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته، علت افزایش کرایه حمل دریایی در دنیا، سه آیتم مهم است که باید هر سه را در کنار یکدیگر در نظر بگیریم؛ آیتم اول با توجه به جنگ روسیه و اوکراین، کمبود کشتیهای روسی در دنیا با توجه به تحریمهای اروپا و آمریکاست که سبب شده تا کشتیهای روسی در این مناطق نتوانند تردد کنند. به گزارش مناقصهمزایده، روزبه مختاری؛ افزود: آیتم دوم افزایش نرخ سوخت کشتیها در پی افزایش قیمت نفت پس از جنگ روسیه و اوکراین بوده است از آنجایی که ۴۰ درصد هزینههای یک کشتی را سوخت آن تشکیل میدهد، لذا با افزایش قیمت سوخت کشتیها، افزایش کرایه حمل دریایی هم رخ داده است. رئیس هیأت مدیره انجمن کشتیرانی، آیتم سوم را مشکلات فعلی بنادر چین دانست و ادامه داد: این مشکلات به خاطر سختگیریهای چینیها در موضوع کروناست و به کمبود ناوگان یا مشکلات تخلیه و بارگیری در بنادر این کشور برمی گردد که به گرانی صنعت کشتیرانی دنیا دامن زده است. به این صورت که معطلی کشتیها در بنادر چین به کاهش سرعت ترددها میانجامد و تقاضا بیش از عرضه میشود که این موضوع نیز باز عاملی برای افزایش کرایه حمل است؛ این اتفاق در اوایل کرونا در بنادر آمریکا رخ داده بود. وی درباره تأثیر افزایش تعرفههای بندری که اخیراً از سوی سازمان بنادر و دریانوردی اعمال شده، بر قیمت تمام شده کالا و هزینههای شرکتهای کشتیرانی و فورواردی خاطرنشان کرد: ما دو نوع تعرفه ریالی و دلاری در بنادر ایران داریم؛ تعرفههای دلاری مستقیماً بر هزینههای کشتی و کانتینر مترتب میشود و تعرفههای ریالی بر هزینههای بندری و صاحبان کالا میافزاید. با توجه به افزایش تعرفههای ریالی بنادر کشور که اخیراً داشتهایم ولی در هزینههای دلاری این افزایش تعرفهها اعمال نشده، لذا تأثیری بر افزایش کرایه حمل نداشته است؛ اما افزایش تعرفههای ریالی به افزایش هزینههای ترخیص کالا منجر شده که قطعاً باعث بیشتر شدن قیمت تمام شده کالا میشود. مختاری؛ یادآور شد: البته اگر هزینههای مضاعفی چون بالا بودن نرخ تورم عمومی و نرخ تسعیر ارز را در نظر بگیریم، میبینیم که سازمان بنادر برای جبران هزینههای خود، چارهای جز افزایش تعرفهها ندارد. افزایش ۴۵ درصدی تعرفههای سازمان بنادر با توجه به تورم عمومی حدود ۴۰ درصدی که اخیراً مرکز آمار اعلام کرده، رقم غیرمعقولی نیست. وی درخصوص عدم استفاده از فرصت به وجود آمده برای توسعه ترانزیت ایران در پی تحریم بنادر روسیه پس از جنگ این کشور با اوکراین، اظهار کرد: ما پیش از این هم فرصتهای زیادی از دست داده بودیم از جمله پس از جنگ افغانستان، فرصتی که برای ترانزیت ایران در دوره جنگ آذربایجان-ارمنستان از دست دادیم، همچنین بازار خوبی در زمان ایجاد کشورهای حوزه CIS برای ما ایجاد شد و در آن زمان (دهه ۷۰) این فرصت را از دست دادیم، فرصت تحریم قطر از سوی برخی کشورهای عربی و حاشیه جنوبی خلیجفارس از دست رفت، بازار عراق را از دست دادیم؛ اینها در حالی است که مزیت جغرافیایی ترانزیت و فرصت صادرات کالا به بازارهای منطقهای، یکی از اصلیترین مزایای حملونقلی کشور است. رئیس هیأت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته، ادامه داد: موضوع کریدور شمال-جنوب را سالها پیگیری کردهایم و با سه کشور اصلی ایجاد کننده این کریدور شمال ایران روسیه و هند بارها مذاکره کردهایم؛ به تدریج کشورهای حوزه CIS و آسیای میانه به این کریدور پیوستند، اما هر بار بهانهای برای عدم راهاندازی این کریدور وجود داشته است. این در حالی است که بخشخصوصی ما توانایی راهاندازی این کریدور را دارد. وی افزود: با توجه به جنگ روسیهـ اوکراین، فرصت مجددی برای راهاندازی این کریدور پیدا شده است. اگر این اتفاق نیفتد، باید برای همیشه با این کریدور خداحافظی کرد؛ کریدور شمال-جنوب کمهزینهترین و با حداقل فاصله زمانی حملونقلی در دنیاست اما به دلیل عدم یکپارچگی لجستیک در کشور، به نظر میرسد عزم راسخی برای ایجاد کریدور حملونقلی که به سود منافع کشور است، وجود ندارد. مختاری؛ تصریح کرد: در حالحاضر تجار زیادی هستند که در حال استفاده از کریدور شمال-جنوب هستند و کالاهای متنوعی از هند به بنادر جنوبی ایران و سپس به بنادر شمالی و از آنجا به کشورهای حاشیه خزر منتقل میشود ولی چون بدون حمایت دولت و بدون تبلیغات و نیز بدون وجود هماهنگی لجستیکی انجام میشود، نتوانسته است اهداف اصلی کریدور شمال-جنوب را عملی کند و به موفقیت مورد نظر نرسیده است. وی درخصوص ترانزیت ریلی به روسیه، گفت: ما مشکلات زیادی درخصوص ترانزیت ریلی داریم و تا زمانی که شرکت راهآهن تعرفهها را اصلاح نکند، این مشکلات کماکان ادامه خواهد داشت و قطعاً موفق نمیشویم تا بتوانیم ترانزیت ریلی با روسیه را محقق کنیم. مختاری؛ تأکید کرد: با این شرایط هیچ تاجری به سمت استفاده از حملونقل ریلی برای تجارت با روسیه یا حمل و ترانزیت کالا نمیرود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.