گروه خودرو- با در نظر گرفتن این موضوع که واردات خودرو چهار سالی میشود که بسته شده به جز واردات خودروهای چینی که به صورت انحصاری وارد کشور میشوند. گذاشتن قرعهکشی برای خرید خودرو که همین امر باعث ایجاد تنشهای بسیاری در بازار خودرو شده بهطوریکه قیمتها رویایی شده است و هیچ خودرویی در بازار، […]
گروه خودرو- با در نظر گرفتن این موضوع که واردات خودرو چهار سالی میشود که بسته شده به جز واردات خودروهای چینی که به صورت انحصاری وارد کشور میشوند. گذاشتن قرعهکشی برای خرید خودرو که همین امر باعث ایجاد تنشهای بسیاری در بازار خودرو شده بهطوریکه قیمتها رویایی شده است و هیچ خودرویی در بازار، قیمت مشخصی ندارد و فروشندگان هر قیمتی که دلشان بخواهد را روی خودروی خود میگذارند. در چنین شرایطی با واردات خودرو میتوان از تب و تاب این بازار مریض و آشفته کاست و قیمتها را بیشتر به واقعیت نزدیک کرد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین راستا سیدجواد حسینی؛ نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به ایراداتی که مجمع تشخیص مصلحت نظام بر ماده ۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو مبنی بر واردات خودرو در ازای صادرات خودرو، خدمات خودرو و همچنین نیرومحرکه وارد کرده است، اظهار داشت: مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن موافقت با کلیات ماده۴ طرح ساماندهی صنعت خودرو، ایراداتی به این ماده وارد کرده که یکی از ایرادات وارده این است که هر شخص حقیقی و حقوقی نمیتواند نسبت به واردات خودرو اقدام کند. وی ادامه داد: همچنین در بندی که به عبارت «صادرات هر کالایی» اشاره شده ایراد وارد شده در صورتی که منظور صادرات هر کالایی در حوزه خودرو بوده است. وی با تأکید بر اهمیت واردات خودرو، اذعان داشت: با توجه عدم تعادل عرضه و تقاضا و به منظورتنظیم بازار خودرو و همچنین تعدیل قیمتها چارهای جز واردات خودرو نیست. نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با رد اظهاراتی مبنی بر اینکه واردات خودرو در ازای صادرات میتواند انحصار در صنعت خودرو را شدت بخشد، اظهار داشت: در یکی از بندهای این مصوبه به واردات با ارز دارای منشأ اشاره شده است. بنابراین نهتنها این طرح موجب انحصار خودروسازان نمیشود، بلکه نگاه این مصوبه در گام اول حذف انحصار، در گام دوم تنظیم بازار و در نهایت ارتقای کیفی خودروهای داخلی است. نماینده مردم سنقر در مجلس، با بیان اینکه با مصوبه مجلس برای واردات نیازی به خروج ارز از کشور نیست، افزود: هرچند شوراینگهبان از این مصوبه ایراد گرفت اما از آنجا که مجلس بر مصوبه خودرویی خود اصرار کرد و بیان دلیل کارشناسی، تعیینتکلیف آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار شد و اعضای کمیسیون صنایع و معادن نیز در جلسات مختلف ضرورت واردات مدیریت شده خودرو را تشریح کردند. وی با اشاره به اصرار نمایندگان بر واردات مدیریتشده خودرو، تصریح کرد: تأکید وکلای مردم در خانهملت به معنای تضعیف خودروسازان نیست چراکه در حالحاضر عرضه و تقاضای خودرو با یکدیگر برابر نیست. حسینیکیا؛ با بیان اینکه با واردات مدیریت شده، بازار خودرو ساماندهی خواهد شد و تعادل ایجاد میشود، ادامه داد: ممنوعیت واردات خودرو موجب هشت برابر شدن قیمت خودروهای خارجی شده، بنابراین با آزاد شدن واردات بار روانی ممنوعیت از بین رفته و سوداگران نمیتوانند در این بازار فعالیت کنند بنابراین حباب قیمتی خودرو کاهش مییابد. همچنین حسین جلالی؛ نماینده مردم رفسنجان در مجلس، با اشاره به میزان رضایت مردم از خودروسازان داخلی نیز، گفت: انتظار و توقع این است که وضعیت خودروسازی کشور بهبود یابد؛ سالیان سال است که وضعیت صنعت خودروسازی ما به این شکل است و متأسفانه گذر زمان هم باعث بهبود کیفیت خودروها نشده است. وی افزود: کشوری که میتواند ماهواره به فضا بفرستد و موشک تولید کند توانایی کمی ندارد پس چگونه نمیتوانیم خودرویی با کیفیت مطلوب تولید کنیم؟ وضعیت خودروسازی بهگونهای است که باعث اعتراض همه شده است و نسبت به وضعیت خودروسازی معترض هستند. وی افزود: دو مسأله غامض در کشور وجود دارد یکی مسأله خودروسازی و دیگری مسأله بانک و بانکداری. شخصاً به عنوان نماینده مجلس متوجه نشدهام که چه میزان از خودروسازی به بازار بورس رفته و چه میزان سهم مردم است به همین دلیل است که شاهدیم خودروسازی که خودروهایش را با قیمت نجومی به مردم میدهد جزء بدهکارترین شرکتهاست. جلالی؛ گفت: صرفاً با تغییر اتاق و ظاهر خودرو که ماشینسازی تغییر نمیکند و خودروهای ما بهروز نمیشوند اقدام بزرگ و مهمی باید در صنعت خودروسازی صورت بگیرد. با این وجود باید ببینیم تا پس از شنیدن صحبتهای رهبر انقلاب شرکتهای خودروساز به رویه قبلی ادامه میدهند یا خیر. این نماینده مجلس، در مورد فرصت دادن به صنعت خودروسازی برای اصلاح رویکردهای خود، گفت: به اعتقاد من واردات خودرو باید از همین الان آزاد شود این اقدام باعث شکلگیری رقابت میشود و قدرت انتخاب مردم را بالا میبرد. البته نگرانیهایی در مورد آسیب دیدن تولید داخلی وجود دارد ولی با شرایط فعلی چاره دیگری نداریم. شاید آزادسازی واردات خودرو و عدم اقبال مردم از محصولات خودروسازان داخلی موجب تغییر رویکرد شرکتهای خودروساز در تولید محصولات بیکیفیت و گران گردد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.