تفاوت بیماری‌های افراد بلند قد و کوتاه قد را بشناسیم

تفاوت بیماری‌های افراد بلند قد و کوتاه قد را بشناسیم  به گفته محققان، افراد بلندقد و کوتاه قد با انواع مختلفی از بیماری‌‌ها روبه‌رو هستند. به گزارش مهر، مطالعه محققان دانشکده پزشکی آلبرت اینشتین نیویورک نشان می‌دهد افراد قدبلند از ریسک کم‌تر ابتلا به بیماری قلبی-عروقی و دیابت نوع ۲ برخوردار هستند، اما احتمال ابتلا […]

تفاوت بیماری‌های افراد بلند قد و کوتاه قد را بشناسیم

 به گفته محققان، افراد بلندقد و کوتاه قد با انواع مختلفی از بیماری‌‌ها روبه‌رو هستند.

به گزارش مهر، مطالعه محققان دانشکده پزشکی آلبرت اینشتین نیویورک نشان می‌دهد افراد قدبلند از ریسک کم‌تر ابتلا به بیماری قلبی-عروقی و دیابت نوع ۲ برخوردار هستند، اما احتمال ابتلا به برخی سرطان‌‌ها در این افراد نسبت به افراد کوتاه قد بیش‌تر است.

جفری کابات، عضو ارشد تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «سرطان‌های ملانوم (پوست)، تیروئید، کلیه، سینه، روده و راست روده (مقعد) ارتباط زیادی با قد دارند.»

به گفته وی، «زنان قدبلندتر دارای اعضای بزرگ‌تر و سلول‌های بیش‌تر هستند، از اینرو احتمال بروز جهش‌های منتهی به سرطان در آن‌‌ها بیش‌تر است. همچنین این احتمال وجود دارد که هورمون‌‌ها و فاکتورهای رشد تأثیرگذار بر قد، بر ریسک سرطان هم تأثیر داشته باشند.»

همچنین بلند یا کوتاه قد بودن می‌تواند فاکتور مهمی در سلامت مغز فرد باشد. زنی با قد ۱٫۶۵ متر در مقایسه با زنی با قد ۱٫۵۵ متر ۵۰ درصد کم‌تر در معرض مرگ ناشی از دمانس (زوال عقل) قرار دارد.

همچنین، زنان دارای قد حدود ۱٫۷۲ متر در مقایسه با زنان دارای قد ۱٫۶۰ متر کم‌تر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند. به‌علاوه افراد کوتاه قد بیش‌تر مستعد ابتلا به دیابت هستند.

 

طبق یافته‌های مطالعاتی افراد با قد ۱٫۵۷ متر با وزن نسبتاً معمولی ۳ برابر کم‌تر در معرض لختگی خون قرار دارند. مردان با قد ۱٫۸۲ متر و بلندتر ۲٫۶ برابر بیش‌تر در معرض ابتلا به «ترومبوآمبولی وریدی» هستند.