با اجرای قانون تخصیص یک درصد بودجه برای امر پژوهش صورت میگیرد افزایش ۲۰ درصدی بودجه دستگاههای اجرایی معاون پژوهش و فنآوری وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری از اعمال مشوقهای ۲۰ درصدی برای دستگاههایی که اقدام به عملیاتی کردن قانون یک درصد کرده باشند، خبر داد و گفت: رتبه ایران در شاخص نوآوریهای جهانی در […]
با اجرای قانون تخصیص یک درصد بودجه برای امر پژوهش صورت میگیرد
افزایش ۲۰ درصدی بودجه دستگاههای اجرایی
معاون پژوهش و فنآوری وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری از اعمال مشوقهای ۲۰ درصدی برای دستگاههایی که اقدام به عملیاتی کردن قانون یک درصد کرده باشند، خبر داد و گفت: رتبه ایران در شاخص نوآوریهای جهانی در سال ۲۰۱۵، ۱۰۶ و در سال ۲۰۱۶ رتبه ۷۸ را کسب کرد که نشان از رشد ۲۹ پلهای ایران در این شاخص دارد.
به گزارش ایسنا، وحید احمدی با تأکید بر اینکه ما معتقدیم سیاستگذاریها باید با همکاری دانشگاهها و عقل جمعی صورت گیرد، ادامه داد: در این راستا بسیاری از فعالیتها به دانشگاهها واگذار شده است بهگونهای که آییننامه تشکیل شرکتهای دانشبنیان به دانشگاه صنعتی اصفهان واگذار شد که این دانشگاه با همکاری تعداد دیگری از دانشگاهها اقدام به تدوین این آییننامه کردند.
وضعیت رشد علمی ایران
معاون پژوهش و فنآوری وزارت علوم با تأکید بر اینکه ایران همواره روند رو به رشدی در تولیدات علم دنیا دارد خاطرنشانکرد: براساس آمارهای پایگاه ISI ایران در تولید مقالات یک درصد دنیا که دارای بیشترین استنادها است، در رتبه اول قرار دارد.
وی همچنین به آمار مؤسسه GRI اشاره کرد و گفت: مؤسسه GRI پایگاهی است که براساس ۸۴ محور اقدام به ارزیابی کشورهای مختلف در شاخص نوآوری میکند. ایران در شاخص نوآوری وضعیت مناسبی ندارد ولی آمارهای این مؤسسه نشان میدهد که روند رو به رشدی را طی میکنیم.
به گفته احمدی، ایران در شاخص نوآوریهای جهانی در سال ۲۰۱۲ رتبه ۱۰۴، در سال ۲۰۱۳، رتبه ۱۱۳، در سال ۲۰۱۴ رتبه ۱۲۰، در سال ۲۰۱۵، رتبه ۱۰۶ و در سال ۲۰۱۶ رتبه ۷۸ را از آن خود کرده است.
وی بااشاره به اینکه ایران در سال ۲۰۱۶ نسبت به ۲۰۱۵، ۲۹ رتبه ارتقا یافته است، ادامه داد: براساس آمارهای این مؤسسه ایران در رتبه تحصیلات عالی در سال ۲۰۱۵ رتبه چهارم و در شاخص فارغالتحصیلان مهندسی در رتبه دوم قرار دارد ضمن آنکه ایران در حوزه پیچیدگی اقتصادی نیز رتبه ۱۳۰ را کسب کرده است.
معاون پژوهش و فنآوری وزیر علوم، یکی از مشکلات ایران برای حضور در رتبهبندیهای جهانی را نبود آمارهای صحیح ذکر کرد و یادآورشد: با وجود کمبود آمارها، رتبهبندیهای جهانی نشان میدهد که وضعیت علمی ما روند رو به بهبودی را طی میکند.
انتقاد نسبت به هرم تحصیلاتی کشور
احمدی با تأکید بر ضرورت در نظر گرفتن سهم مناسبی از تولید ناخالص داخلی به امر پژوهش یادآور شد: سهم تولید ناخالص ملی براساس برنامه پنجم توسعه باید به ۳ درصد میرسید که در حال حاضر این میزان ۰٫۴۷ درصد است ولی اهتمام دولت نیز بر عملیاتیکردن این قانون قرار دارد.
وی ادامهداد: بر این اساس دولت در قانون بودجه سال ۹۵ اعتبارات ویژهای را به تصویب مجلس رساند که براساس آن حدود ۷ هزار میلیارد تومان برای پژوهش در نظر گرفته شده و علاوه بر آن حدود ۷ هزار میلیارد تومان نیز برای پژوهش دستگاهها اختصاص یافته است.
دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات فنآوری ادامه داد: بر این اساس امیدواریم که سهم تولید ناخالص داخلی به امر پژوهش از ۰٫۴۷ درصد به یک درصد افزایش یابد.
احمدی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای اجرای قانون یک درصد توضیح داد: براساس این قانون دستگاههای اجرایی باید یک درصد از اعتبارات خود را به امر پژوهش اختصاص دهند که این امر محقق نشده است ولی ۲۰ درصد مشوقهایی برای دستگاهها در نظر گرفته شده است که براساس آن در صورتی که دستگاهها اقدام به اختصاص این اعتبارات به امر پژوهش کنند، ۲۰ درصد بودجههای آنها اضافه خواهد شد.
تلاش برای رفع خلأهای علم و فنآوری کشور
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، ارتباط دانشگاهها با صنعت، عدم تحقق نظام جدید آموزش عالی و عدم مشارکت علوم انسانی در امر پژوهش و فنآوری را از خلأهای موجود در حوزه علم و پژوهش نام برد و گفت: بر این اساس لازم است تا با مأموریتگرا کردن آموزش عالی هرم تحصیلاتی مناسبی ایجاد شود.
وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر هرم آموزشی کشور هرم مناسبی نیست، افزود: پایه این هرم باید تکنسینها و بعد از آنها فارغ التحصیلان دورههای لیسانس، کارشناسی ارشد و دکترا قرار دارد که این هرم در ایران دچار مشکل است چرا که همه فارغالتحصیلان دانشگاهی گرایش به تحصیلات تکمیلی دارند.
احمدی با بیان اینکه در بخش صنعت، تنها فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و کارشناسی جذب میشوند، یادآور شد: فارغ التحصیلان دورههای تحصیلات تکمیلی باید جذب دانشگاهها شوند که دانشگاههای ما نیز ظرفیت محدودی برای آنها دارند.
وی با اشاره به مذاکرات انجام شده میان وزارتخانههای علوم و صنعت، معدن و تجارت گفت: در این مذاکرات درصدد هستیم تا دانشجویان دورههای کارشناسی، دورههای کارورزی و کارآموزی خود را در بخش صنعت سپری کنند.
انجام مأموریتهای بینالمللی
معاون پژوهش و فنآوری وزیر علوم با اشاره به همکاریهای بینالمللی وزارتخانه متبوعش گفت: در همکاری با سازمان کامتک، اجرای ۶ برنامه برعهده ایران قرار گرفت.
به گفته وی، این ۷ مأموریت به شرح زیر است:
– ایجاد شبکه توسعه پارکهای علم و فنآوری کشورهای اسلامی با محوریت پارک علم و فنآوری گیلان
– شبکه توسعه نانو فنآوری با محوریت پژوهشگاه مواد و انرژی
– ایجاد شبکه آموزش مجازی با محوریت دانشگاه پیام نور
– شبکه آزمایشگاهی میان کشورهای اسلامی
– شبکه فن بازار کشورهای اسلامی
– ایجاد شبکه سرمایهگذاری خطرپذیر
– مرکز توسعه پارکها و مراکز رشد تحت نظارت یونسکو
وی از تعریف ۴ پروژه ملی در اقتصاد مقاومتی خبر داد و یادآورشد: ایجاد دانشگاه کارآفرین، بازنگری و اصلاح نظام آموزش عالی، تبدیل ۵ دانشگاه و مرکز پژوهشی برتر به دانشگاه برتر بینالمللی از جمله پروژههای تعریف شده در اقتصاد دانشبنیان است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.