سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ مطرح کرد فاصله زیاد سرعت حمل بار در شبکه ریلی با استانداردهای بینالمللی سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: با توجه به تأکیدات اسناد بالادستی و توسعه ناوگان ریلی کشور و عقبماندگیهای سختافزاری به ویژه در حوزه کِشندهها در این بخش، باید این صنعت متناسب با امکانات کشور هرچه سریعتر […]
سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ مطرح کرد
فاصله زیاد سرعت حمل بار در شبکه ریلی با استانداردهای بینالمللی
سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: با توجه به تأکیدات اسناد بالادستی و توسعه ناوگان ریلی کشور و عقبماندگیهای سختافزاری به ویژه در حوزه کِشندهها در این بخش، باید این صنعت متناسب با امکانات کشور هرچه سریعتر توسعه یابد. به گزارش خانهملت، علی خضریان؛ درخصوص جلسه کمیسیون اصل۹۰، اظهار داشت: در راستای سیاستهای کلان کشور و همچنین سیاستهای ابلاغی مقاممعظمرهبری نظیر برنامه ششم که بر اولویت بخش ریلی در توسعه حملونقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن و همچنین در توسعه حملونقل ریلی باری با اولویت تجهیز شبکه و پایانههای باری تأکید شده است، کمیسیون با دعوت از وزیر صمت، مدیرعامل راهآهن، شرکتهای فعال در حوزه تولید تجهیزات ریلی و کِشنده و همچنین سایر دستگاههای مرتبط موضوع بررسی نیازهای تولیدی کشور به ویژه تولید لوکوموتیو را در دستور کار قرار داد. سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ مجلس، افزود: شرکتهای تولیدی داخلی با تکیه بر توان خود و با وجود برخی از محدودیتها و موانع توانستهاند بخشی از نیازهای کشور در حوزه کشنده را تأمین کنند و دستاوردهای خوبی در سالهای اخیر در این حوزه به دست آمده البته از برنامههای توسعهای عقب هستیم و همان طور که عرض شد با وجود تأکیدات مقاممعظمرهبری در سیاستهای ابلاغی به دلیل مشکلاتی نظیر کمبود کشنده هنوز نتوانستهایم سهم مناسبی در حملونقل ریلی به ویژه در حوزه باری داشته باشیم. نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس، ادامه داد: بنا به گزارش وزیر صمت، با توجه به اهمیت موضوع دفتر صنایع ریلی و دریایی در این وزارتخانه تشکیل شده است اما از آنجایی که صنایع سنگین نظیر لوکوموتیوسازی صنایعی وابسته به سفارش است، فاصله ثبت سفارش تا تأمین تجهیزات ممکن است توسعه حملونقل ریلی را به تأخیر بیندازد. اما این موضوع به معنای بیتوجهی به تولید داخل و غفلت از ظرفیت ایجاد شده در این سالها نباید باشد. خضریان؛ با بیان اینکه متأسفانه به دلیل کمبود امکانات تنها یکسوم از ظرفیت باری قابل حمل در حوزه ریلی در شرایط موجود از مسیرهای راهآهن، ترانزیت میشود که لازم است این ظرفیت هرچه سریعتر به نقطه مطلوب برسد، همچنین سرعت حمل بار در شبکه ریلی با استانداردهای بینالمللی فاصله زیادی دارد. وی تصریح کرد: با اولویت دادن به تولید داخل و البته انتقال تکنولوژی باید تجهیزات مورد نظر صنعت ریلی کشور نظیر لوکوموتیو هرچه سریعتر تأمین شود تا نیاز لحظهای و فوری کشور برای توسعه حملونقل ریلی در نظر گرفته شده و فرصت اقتصادی و مزیت تجاری خوب کشورمان در این بخش از بین نرود. لذا مقرر شد کارگروهی با مشارکت کمیسیون برای بررسی چگونگی تأمین منابع مالی تجهیزات مورد نیاز ریلی با در نظر گرفتن اولویت انتقال تکنولوژی به بخش تولید داخلی تشکیل شود، همچنین قرار شد این کارگروه بررسیهای لازم را جهت تجهیز سریع شبکه ریلی به لوکوموتیوهای آماده و وارد کردن آن به داخل کشور انجام دهد و از ظرفیت شرکتهای تولیدی داخلی در این حوزه نیز بهرهبرداری شود.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.