کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید بهرغم نیاز تولیدکنندگان و بازار مدتهاست در بنادر در صف طولانی ترخیص ماندهاند. به گزارش مناقصهمزایده، غلامحسین کتابی؛ رئیس اداره بندری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، گفت: در بندر شهیدرجایی حدود ۲۵۰ هزار تن کالای اساسی رسوب شده که شامل ۶ قلم جنس از جمله ۱۵۰ هزار تن […]
کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید بهرغم نیاز تولیدکنندگان و بازار مدتهاست در بنادر در صف طولانی ترخیص ماندهاند. به گزارش مناقصهمزایده، غلامحسین کتابی؛ رئیس اداره بندری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، گفت: در بندر شهیدرجایی حدود ۲۵۰ هزار تن کالای اساسی رسوب شده که شامل ۶ قلم جنس از جمله ۱۵۰ هزار تن روغن، ۶۰ هزار تن برنج، ۱۴ هزار تن ذرت و سه هزار تن هم خمیر کاغذ میشود. وی افزود رسوب کالاهایی که در برخی مواقع تا ۱۰ میلیون تن هم در بنادر کشور تخمین زده شده است معضلی که جز دلالها، به نفع هیچکس دیگر نیست. محسن عامری؛ رئیس مرکز بهبود کسبوکار اتاق بازرگانی ایران، گفت: رسوب کالا در بنادر کشور؛ یک بازی دو سر باخت برای مردم و دولت است و ما در سنوات اخیر شاهد این بودیم که بعضاً تا ۱۰ میلیون تن کالا در گمرکات مانده و ترخیص نشدهاند که بخش قابلتوجهی از این کالاها مواداولیه تولید یا کالاهای مصرفی نهادههای دامی و اقلام فاسدشدنی بودند که هر یک روز ماندنش در گمرکات هم تهدیدات بهداشتی سلامتی برای جامعه میتواند داشته باشد و هم ضرر مالی غیرقابل جبرانی را به مردم و دولت وارد میکند. روحا… لطیفی؛ سخنگوی سازمان گمرک، درباره زمانبر شدن ترخیص کالاها، گفت: یکی از دلایل ترخیص نشدن به موقع کالا در بنادر مربوط به تأمین ارز و اخذ کد رهگیری بود مخصوصاً برای کالاهایی که ارز ترجیحی میگرفتند، چون از ارز اشخاص یا ارزنیمایی یا ارز آزاد استفاده نمیشد و حتماً باید بانکمرکزی و بانکعامل آن را از سرفصل بودجه کشور تأمین میکرد و مراحل اداری آن بیشتر میشد و وقتی مراحل اداری بیشتر شود کالا متوقف میشود تا کدرهگیری بگیرد. مشکلاتی که به گفته کارشناسان ریشه اصلی آن را باید در چند نرخی بودن ارز و تعدد قوانین یافت. رئیس مرکز بهبود کسبوکار اتاق بازرگانی ایران گفت: چند نرخی بودن ارز، موجب رسوب کالاها در بنادر میشد. آقای عامری گفت: اقدام دولت در حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب کاهش رسوب کالا میشود، اما تکمیل این فرآیند، نیازمند هماهنگی بین دستگاهها و کاهش مقررات دستوپاگیر است. با توجه به تداوم ورود کالا به بنادر؛ تخلیه به موقع و حمل یکسره کالاهای اساسی به مقصد و بدون توقف، میتواند مانع از رسوب کالا در برخی بنادر شود تجربهای که در بندر چابهار اجراء شده است. توسعه سامانههای نظارتی و کاهش زمان توقف کالا در گمرکات و بنادر، در کنار اصلاحات ساختاری در نظام یارانهای کشور، عواملی هستند که میتوانند تولید داخلی را رونق بخشیده و بین عرضه و تقاضا تعادل منطقی ایجاد کنند. اصلاحاتی کاربردی و آینده نگر، که حمایت بیشتر از اقشار آسیبپذیر جامعه را هدف گرفته است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.